Werkschakelaar(s), help!

martijnvdh

Actieve deelnemer
24 apr 2018
69
1
O ja...wel de juiste kabel gebruiken natuurlijk! Met de “gewone” 2,5mm2 mag je niet hoger dan 20A afzekeren bij gebruik van een automaat.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Martijn, hoort er tussen je hoofdzekering en je groep niet twee stappen te zitten? 40A>16A?
Ik heb er namelijk ook een 40A hoofdzekering in zitten...

Telkens 2 stappen om de selectiviteit te behouden, dat klopt.

In dit geval is dat dus 40A>(32A)>25A>(20A)>16A

40A hoofdzekering, 25A groep in de kast, 16A verdeling in werkplaats

Als grove vuistregel wordt hier factor 1.6 aangehouden. Dan zit je voor thuis meestal wel goed.
Dus 6-10-16-25-40 geeft meestal voldoende selectiviteit.

Ga geen trage C karakteristiek achter een snellere B karakteristiek zekering hangen, dan gaat het niet meer op. Meeste hoofdzekeringen zijn echter trage C karakteristiek.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik heb zelf ook 3x25A, maar wel hoofdautomaten die ik zelf terug kan zetten. Ik hoef dus niet meer naar de netbeheerder te bellen voor nieuwe zekeringen. Bij mij is selectiviteit dus iets minder spannend. Maar voor de meeste machines heb je aan 10A wel genoeg. 3x230x10=6.9 kW. Zolang je alleen bent, verbruik je niet zoveel vermogen.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Oke, volgens mij ben ik het even kwijt...
Mijn situatieis als volgt;

3x C25A (van de netbeheerder, aparte kast)
1x 40A hoofdautomaat (Eigen schakelkast, geen karakteristiek aanduiding gevonden, Eaton IS-40/4)
Dan 2x ALS 40A (A-Karakteristiek, PFIM-40/4/003-A)
Dan uit elke ALS 4x Aut B16
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
is die 40A hoofdautomaat zoals jij die noemt, niet gewoon de hoofdschakelaar om de boel spanningsloos te maken? (verplicht tegenwoordig)

Hoofdschakelaars en aardlekschakelaars (aardlekautomaten uitgezonderd) worden vaak wat zwaarder uitgevoerd, maar 16A blijft bij jou de max.

Een hoofdschakelaar geeft geen beveiliging tegen overspanning en kortsluiting! Is enkel om (bijvoorbeeld bij brand) de boel met 1 klik spanningsloos te maken
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Je hebt dus nog geen krachtstroomgroep in je meterkast. Je hebt een hoofdschakelaar en daar achter zitten 2 driefase aardleks. Die zijn weer gesplitst in 4 enkele 16 amp groepen. Je zou nog een zelfde aardlek toe kunnen voegen met daar achter een 16 amp 3 fase krachtstroomgroep. Daar sluit je dan de kabel naar je werkplaats op aan.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
is die 40A hoofdautomaat zoals jij die noemt, niet gewoon de hoofdschakelaar om de boel spanningsloos te maken? (verplicht tegenwoordig)

Hoofdschakelaars en aardlekschakelaars (aardlekautomaten uitgezonderd) worden vaak wat zwaarder uitgevoerd, maar 16A blijft bij jou de max.

Een hoofdschakelaar geeft geen beveiliging tegen overspanning en kortsluiting! Is enkel om (bijvoorbeeld bij brand) de boel met 1 klik spanningsloos te maken

Ja, die hoofdautomaat is inderdaad de (verplichte) hoofdschakelaar. Ervoor zitten alleen de 3x25 schakelaars van de netbeheerder.
Ik werd even op het verkeerde been gezet door Martijn, maar inderdaad, om aan de selectiviteit te voldoen, moet mijn groep 16 of lager zijn ivm de (aardlek?)automaten van de Netbeheerder.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Je hebt dus nog geen krachtstroomgroep in je meterkast. Je hebt een hoofdschakelaar en daar achter zitten 2 driefase aardleks. Die zijn weer gesplitst in 4 enkele 16 amp groepen. Je zou nog een zelfde aardlek toe kunnen voegen met daar achter een 16 amp 3 fase krachtstroomgroep. Daar sluit je dan de kabel naar je werkplaats op aan.
Klopt en dit is exact het plan. Maar ivm overige toekomstplannen moet er nog wel meer gebeuren in de meterkast...
Extra verdieping met badkamer en zonnepanelen op het dak heeft nog wat extra ruimte nodig die er momenteel niet is...
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Effe Google en je weet het zelf natuurlijk ook hè, dat is toch niet zo moeilijk.

Ik klop het in en viola: https://datasheet.eaton.com/datasheet.php?model=276273&locale=nl
Hoofdschakelaar dus. Let even op, die 40A is per fase, dus deze is goed voor deze installatie, en ook in 90% van de gevallen toegepast.

Jouw installatie is opgebouwd zoals je zelf al schrijft:

3x C25A (van de netbeheerder, aparte kast)
1x 40A hoofdautomaat (Eigen schakelkast, geen karakteristiek aanduiding gevonden, Eaton IS-40/4)
Dan 2x ALS 40A (A-Karakteristiek, PFIM-40/4/003-A)
Dan uit elke ALS 4x Aut B16

Je hebt een installatie die van drie naar éénfase gaat, maar de aardlekschakelaars zijn 4 polig uitgevoerd.
Het is een tijdje verboden geweest op die manier in de NEN1010, maar het wordt nu toegestaan, maar wel afgeraden.

Laten we zeggen dat de installatiebedrijven deze variant graag toepassen omdat het de goedkoopste is en het makkelijkste aan te sluiten.
Omdat je maar twee aardlekschakelaars hebt worden er ook maar twee fases gebruikt als het goed is. Dat is dan in het geval van een correct bedrade groepenkast, en sowieso als er 2 polige aardlekschakelaars in zitten.

Anders weet je met je faselastverdeling helemaal niet meer waar het blijft. Maar de kans is zeer aanwezig dat het wel verdeeld is. Die 4 polige aardlekschakelaars zijn daarom ook afgeraden, ze kunnen hogere aardlekstromen toestaan per fase voordat ze eruit klappen, en dat wil je nou juist niet.

Het was voor het verbod heel gebruikelijk, wij hebben thuis ook één 4 polige aardlek waar alles achter hangt, dus alle groepen over alle fases verdeeld:confused:
Dat mag tegenwoordig ook niet meer, er behoren minimaal twee aardlekschakelaars aanwezig te zijn.

Er mogen ook maximaal 4 groepen per aardlekschakelaar, daar zit je aan de max. Elke krachtstroomgroep en elke 230V groep vereisen sowieso het bijplaatsen van een aardlek, waarbij de krachtgroep zijn eigen aardlek behoord te hebben, een alamat, een aardlek en groep ineen is hier de betere oplossing als de ruimte in de groepenkast beperkt is.

Heb je helemaal geen ruimte meer, kun je beter een kast ernaast bijplaatsen, dan heb je voor de zonnepanelen ook ruimte voor een kWh meter, kun je de opbrengst zelf monitoren.

Als je meer wil weten over huisinstallaties kan ik je het topic hierover op het tweakers forum aanbevelen: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1749001
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Je kan ook de 220 groepen achter 3 enkel fase aardleks zetten, dan kan je 12 groepen over de 3 fasen verdelen. Dan kan je een van de drie fasen aardleks gebruiken voor je krachtgroep.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Je maakt het nu wel verwarrend voor de beste man trilliwilli ;)

Hij heeft geen aardlekautomaten, het zijn aardlekschakelaars.
En waarom zouden er maar 2 fases gebruikt worden?

Ik denk dat het bij hem zo is uitgevoerd:
meterkast.jpg

Prima oplossing en volledig legaal (tot 2016 dan)

PS de nul heb ik maar even weggelaten, die lijkt me duidelijk

[FONT=&quot]Tot en met 1 juli 2016 mogen 3 fase groepenkasten verkocht en geïnstalleerd worden waarbij installatieautomaten (groepen) aangesloten worden op een 4-polige aardlekschakelaar. [/FONT]Een 4-polige aardlekschakelaar is een 3 fase aardlekschakelaar[FONT=&quot]. Na ingang van de NEN 1010:2015 is dit niet meer toegestaan. De 4-polige aardlekschakelaar zal niet verdwijnen, maar zal enkel voor een andere toepassing gebruikt worden. Dit komt verderop in dit artikel ter sprake.[/FONT]
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Je hebt gelijk, ik heb het gewijzigd.

En dat verbod van 2016 is met een wijzigingblad weer toegestaan, maar wordt afgeraden. Ik had het lekker gelaten bij een verbod, het is alleen maar verwarrend.

NEN1010-Wijziging aardlek.jpg
 
Laatst bewerkt:

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Je maakt het nu wel verwarrend voor de beste man trilliwilli ;)

Hij heeft geen aardlekautomaten, het zijn aardlekschakelaars.
En waarom zouden er maar 2 fases gebruikt worden?

Ik denk dat het bij hem zo is uitgevoerd:
Bekijk bijlage 93240

Prima oplossing en volledig legaal (tot 2016 dan)

PS de nul heb ik maar even weggelaten, die lijkt me duidelijk

Helemaal juist, hoewel de afgebeelde aardlekschakelaars hier 2P zijn (wel 4P getekend ;-) )

Maar goed, voor het aansluiten en uitbreiden van de meterkast laat ik een electriciën komen, voor de aansluitingen in de werkplaats/garage moet ik toch echt zelf aan de slag. Dus om het topic weer een beetje de juiste kant op te brengen, de vraag ging over werkschakelaars :)
Desalniettemin, hartelijk dank voor de vele en uitgebreide informatie! Het googlen is niet altijd even eenduidig wat mij betreft...

Dus;
Mag ik een enkelfasige groep en een krachtgroep samen aansluiten op een 6 polige werkschakelaar?
Het antwoord wat ik tot nu toe heb begrepen, is dat het kan, maar niet volgens de norm/regels/wetgeving is.
Daarnaast is het niet verstandig met het oog op een toekomstige overdracht van de woning (kleine aanvulling, ik woon er net hè... ;-) )
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Als je het mij vraagt is het ronduit dom om het met één schakelaar op te lossen.
Is het nou werkelijk zo onoverkomelijk om twee hendels om te halen?

Wat mij betreft is het aansluiten van twee groepen op één schakelaar een nondiscussie. Het mag gewoonweg niet. Schrijven dat het wel kan is naar jezelf toe praten, maar een verstandige keuze is dat niet.

Ik ben hier in mijn woning een hoop gepruts van de vorige eigenaar tegengekomen en ik kan je zeggen dat ik dat bepaald niet leuk vind.

Leg het je verzekering maar uit als je heb zitten kl@ten.

Plaats die twee schakelaars gewoon op 2 meter hoog, tegen de tijd dat je kinderen erbij kunnen zijn ze oud genoeg om uit te leggen dat ze van de machines af moeten blijven

Just my 2 cents!
 
Laatst bewerkt:

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Bedankt voor je eenduidige antwoord William.

Het is niet onoverkomelijk om twee hendels over te halen, mijn vraag komt meer voort uit esthetisch en praktisch oogpunt dan luiheid.
De ruimte waar mijn kabels binnenkomen is wat beperkt voor en werkschakelaars en wipschakelaars voor verlichting binnen, verlichting buiten en een tijdschakelaar voor de waterpomp in de tuin.
Aangezien elektra niet mijn vakgebied is, ik niet zo snel een oplossing kon vinden voor mijn vraagstuk, heb ik de vraag hier gesteld...

Voor wat gepruts van vorige eigenaren betreft, ben ik het helemaal met je eens!
Daarom komt er ook een monteur de meterkast doen.
Maar de werkplaats gaat uiteindelijk weg met mij, inclusief alle zaken die er in de garage geplaatst zijn om deze te realiseren...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.