advies gevraagd inzake aanschaf kolomboormachine

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Hoi,

Ik ben een gevorderde amateur, c.q. een beginnend professional, c.q. een handige prutser ;-)
Daarbij hanteer ik de stelregel goedkoop is duurkoop.
Beschik als hobbyist over (naar mijn mening) goed elektrisch gereedschap, tafelzaag GTS 10 XC, vandiktebank 1012NB, frees TRA001 etc.
Maar de gaten boor ik nog altijd met de hand en die zijn niet altijd nauwkeurig.

Daarom ben ik voornemens een kolomboormachine (tafelmodel, verrijdbaar) aan te schaffen.
Waar moeten ik letten om geen spijt van een aankoop te krijgen?

Ik hoor graag van jullie.

Harrie
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
De allereerste vraag die je zult krijgen (bij deze dus)........wat mag het kosten?

Dan kun je tenminste wat gerichter advies krijgen. Ik snap dat je vraagt om algemene tips (welke speling kan waar optreden etc), maar die zul je ook wel krijgen als we je nóg wat beter kunnen helpen.
 

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Hallo Maarten,

Dank voor je reactie.
het budget ligt ergens rond de € 500 - 750.
Ik lees hier op het forum dat een kolom-/tafelboormachine meer bedoelt is als metaal bewerkingsmachine.
De boordiepte zou voor houtbewerking zomaar eens te gering kunnen zijn, verwacht ik.
Verder kom ik allemaal termen tegen die ik nog niet begrijp, bijvoorbeeld "uitlading", "maximale boordiepte", "spindel tot voet" en "spindel tot tafel".
Op internet kom ik tafelboren tegen die totale hoogte hebben van 600mm, maar die maximaal 50mm diep kunnen boren. Daarmee kom ik dus niet door een balkje van 68x68mm?

mvrgr Harrie
 
Laatst bewerkt:

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
Uitlading is de afstand van de boor tot de kolom. Dit bepaald hoever je uit de kant van je werkstuk kunt boren.
Diepte van boren wordt bepaald door de slag van de pinole.
Spindel tot tafel bepaald hoe hoog je werkstuk mag zijn, (minus de lengte van je boor natuurlijk)
Spindel tot voet kan handig zijn als je tafel niet laag genoeg kan, dan draai je deze weg zodat je werkstuk op de voet kan staan.
Met dat budget zou ik op zoek gaan naar een mooie gebruikte Flott, alzmetall of zoiets. Of je moet per se nieuw willen kopen.
 
Laatst bewerkt:

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
132
17
Haarlemmermeer
De uitlading betekent hoever het hart van de boorkop van de kolom af staat. Hoe kleiner deze maat, hoe beperkter je bent in boren vanuit de kant van het paneel.
Maximale boordiepte is de slag die de machine kan maken in verticale richting. Met een max. boordiepte van 50mm kom je idd niet door een balkje van 68mm heen.
Spindel tot voet is de maat tussen de boorkop en de voet van de machine (in sommige gevallen kun je zo grotere werkstukken kwijt door de tafel weg te draaien.
Spindel tot tafel geeft hetzelfde aan, maar dan tot de tafel. De tafel is altijd in hoogte verstelbaar.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Hallo Maarten,

Dank voor je reactie.
het budget ligt ergens rond de € 500 - 750.
Ik lees hier op het forum dat een kolom-/tafelboormachine meer bedoelt is als metaal bewerkingsmachine.
De boordiepte zou voor houtbewerking zomaar eens te gering kunnen zijn, verwacht ik.
Verder kom ik allemaal termen tegen die ik nog niet begrijp, bijvoorbeeld "uitlading", "maximale boordiepte", "spindel tot voet" en "spindel tot tafel".
Op internet kom ik tafelboren tegen die totale hoogte hebben van 600mm, maar die maximaal 50mm diep kunnen boren. Daarmee kom ik dus niet door een balkje van 68x68mm?

mvrgr Harrie
graag gedaan Harrie

ik gebruik mijn kolomboor (een hele goedkope Ferm) sporadisch, voor zowel hout als metaal.

Tijdens de bouw van mijn speakers moest ik voor de montage van de drivers loodrechte gaten boren, dat heb ik met mijn kolomboor gedaan.

Meteen mijn tip om voor een tafelmodel te gaan mits die modellen voldoende zijn voor jou. Een Creusen van dik 100 kilo zet ik niet zo makkelijk neer ;-)

Kolomboor1.jpg

Kolomboor2.jpg
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Wellicht komt het omdat ik ook geregeld met metaal werk, maar ik gebruik mijn kolomboor erg vaak, ook voor hout.
Ik heb vorig jaar de contimac ch16 tafelmodel gekocht.

Ik vind het gewoon prettig te weten dat je altijd recht boort, bijvoorbeeld als je met forstners werkt.
Maar ook wel als ik met templates werk, of en gat door 10 plaatjes tegelijk moet boren om gaten uit te lijnen.
Een goed klemsysteem voor bij je boortafel is wel erg wenselijk.

de optidrill b16 zit volgens mij een beetje in dezelfde regio.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Als je forse diameters wilt gebruiken (bijv. forstnerboren) dan is het vermogen (en met name in combinatie met het toerental) belangrijk. Een kleine en lichte tafelkolomboormachine gaat daar problemen mee hebben: het vermogen is te klein om de boor goed rond te krijgen, en het toerental vaak te hoog.
Zelf ben ik overgestapt van een simpele 350W machine naar een Huvema HU 16 NH-2. Die kostte destijds 600 euro, op internet zie ik ze nu voor rond de 700 staan. Dat is echt een hele forse machine, waar je niet snel uit zal groeien. Mooie loop, redelijk stil, stabiel, groot bereik qua toerental, 215mm uitlading.
 

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Prima informatie, begin er een goed beeld van te krijgen om een keuze te kunnen maken.
Fijn dat er foto's en film bij is. Slim van Maarten hoe hij zijn werkstuk voor zijn speakers op hoogte stelt.
Kom bij veel machines tegen (als voorbeeld): Aansluiting: MK2 (Morseconus: MC 2)
Kan iemand mij uitleggen welke soorten aansluitingen er zijn, en welke de "standaard" is?

Dank voor jullie info!

mvrgr Harrie
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Ik zou zelf niet voor een (klein) tafelmodel gaan, maar dan ook weer niet voor een groot vloermodel.
Ik heb zelf iets wat er tussenin zit. Vergelijkbaar met de Huvema HU 16. Geproduceerd door Huvema maar onder een andere naam.
De machine is iets meer dan een meter hoog. Hij staat op een kast op wielen (zwenkwielen met rem) van een cm of 70.
Ik kan de machine daardoor door de hele schuur rijden, maar inderdaad niet zoals op de foto's hierboven in/op een werkstuk zetten.

Mijn machine heeft een standenschakelaar "snel" / "langzaam", waardoor ik de riem op een gemiddelde poulie heb liggen en de riem in de praktijk nooit verleg.

Als je de mogelijkheid hebt voor een machine van 380 volt, deze lopen een heel stuk mooier/rustiger dan 230 volt. En waarschijnlijk ook qua kracht en vermogen.

Morseconus-aansluitingen is de maat van de aansluiting in de as. Je hebt een boorkop (bijvoorbeeld 2-16mm) die niet vast aan de machine zit, maar met een soort van snelkoppeling vastzit. Hierdoor heb je een normale boorhouder, maar kan je deze verwijderen en voor speciale boren ook de profi-variant kiezen. Bijvoorbeeld dikke metaalboren, een morseconus kan namelijk nooit slippen in de as waarin hij vastzit (in tegenstelling tot een boor in een normale boorkop). Meestal zie je MC 2 of 3.
 
Laatst bewerkt:

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Hi klusrob,

Stel ik heb als voorbeeld onderstaande tafelboormachine.
Die heeft een boordiepte van 80mm.
Kan ik dan eerst 8cm boren, dan de boorkop naar boven draaien, vervolgens de tafel, om aansluitend nog enkele centimeters dieper te boren? Voorop gesteld dat de boor voldoende lang is.

11023_1.jpg
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Klopt, zo doe ik dat inderdaad als ik dieper moet boren. De boor wel stilzetten als je de tafel gaat verdraaien. Wel zorgen dat het werkstuk weer op dezelfde plaats ligt als tijdens de eerste gang, maar meestal gaat dat goed omdat je al een gecentreerd gat hebt.
Dan moet je alleen naderhand de tafel weer omlaag draaien om het werkstuk er onderuit te krijgen.
En als je door en door wilt boren, zorg dat je een afvalplaatje eronder hebt liggen of minimaal het gat in de tafel recht onder de boor zit.
 

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Super, heb nu een compleet beeld.
Ik ga vervolgens dit super mooie forum doorzoeken / doorspitten welk merk tafelboormachine de meest positieve reacties heeft.
Deze poolse timmerman is weer helemaal tevreden. 't Komt allemaal goed ;-)
Bedank voor jullie input!

mvrgr Harrie
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
Heb hier een HU-20 staand model. Daar ben ik nog niet aan tekort gekomen, gebruik deze met metaalboren tot 30mm, hoewel het laagste toerental daarvoor aan de lage kant is.
Denk dat houtbewerking wat dat betreft wat minder van de machine vergt, ik heb wel eens het gevoel dat het spul een beetje doorbuigt als ik veel kracht moet zetten. Maar dat is bij het zwaardere boorwerk in metaal.
Als ik nu weer zou moeten kiezen, zou ik voor een krachtstroom machine gaan en een VFD opbouwen. Kun je de boel 2 kanten op laten draaien, makkelijk het toerental verstellen binnen een range en kun je zelfs een stand inbouwen dat je draad kunt tappen met de machine. Dan heb je het helemaal luxe.
Voor houtbewerking hoeft dat uiteraard niet.
En meer massa is altijd beter in het geval van zulke machines, deze stel je toch vast op, dus dan maakt het gewicht niet veel uit.

En ik zou gaan voor een goede gebruikte, nieuw spul in jouw prijsklasse is allemaal china spul en vaak aan de lichte kant. Voorwaarde is dan wel dat je krachtstroom moet hebben.
 
Laatst bewerkt:

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Zoals hierboven vermeld, zou ik, als ik opnieuw moest kiezen, een 3 fase variant kopen en er (op termijn) een VFD inbouwen. Dat gedoe met die poulies is gewoon iets wat je te weinig doet.
Als ik het geld had gehad, had ik zelfs een nova voyager gekocht, maar vind 1750e wel wat te veel van het goede voor een boor :p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.