380V zaagtafel maar alleen 220V beschikbaar

Papui

Actieve deelnemer
27 jun 2017
56
1
Allen,

Zelf ben ik al enige tijd op zoek naar een goede zaagtafel met stabiel zaagbed. Nu heb ik er in de buurt eentje gevonden maar deze draait op 380V. Het jammere is dat ik alleen maar 220V ter beschikking heb.

Nochtans echt zonde want het is een deftige (wel oude) gietijzeren zaagtafel. Het is een groot stabiel zaagbed. Merk en type zeggen sommige hier misschien meer; het is een General 350-1.
Vanop de foto lijkt het mij een zeer degelijke zaagtafel maar ik vind er wel niet zo veel informatie over op het World Wide Web.

Nu veronderstel ik dat het het makkelijkst is om een monofasige motor op de kop proberen te tikken, maar zou dit kunnen lukken?
Zijn er betere oplossing om deze zaagtafel bij mij thuis aan de praat te krijgen?

Met vriendelijke groet.
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Jurriaan, ik vermoed echt 220. De meeste huizen in België hebben dit. Hier en daar vind je nog een oude werkplaats met 380 maar deze zijn zeldzaam. En voor nieuwe huizen duur en moeilijk te verkrijgen.
 

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Zelf ben ik al enige tijd op zoek naar een goede zaagtafel met stabiel zaagbed. Nu heb ik er in de buurt eentje gevonden maar deze draait op 380V. Het jammere is dat ik alleen maar 220V ter beschikking heb.

Je zou bij de producent kunnen navragen wat de kosten voor een 230V motor is. Volgens hun documentatie wordt deze zaag met meerdere motoren uitgeleverd.
Zie: http://www.general.ca/pdf/machines/50_tablesaw/350R-T50_ENG.pdf

mvrgr Harrie
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
Tot een motorvermogen van 3kw kun je werken met een frequentieregelaar, die kan van 1 fase 3 fase stroom maken. Moet je motor wel op 220 kunnen draaien natuurlijk.
Dan kun je ook nog werken met een remweerstand als je geen rem hebt, toerental, aanloop en uitlooptijd kun je aanpassen. Kost wel wat natuurlijk.
Steinmetz kan ook, ga je wel vermogen missen.
Zie eens of je een foto kunt krijgen van de typeplaat van de motor.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.914
2.535
Ding kopen en de motor vervangen door een enkel fase motor. Bijbehorende pkz in het kastje plaatsen en je kan zagen. Op een 16 amp groep kan je best voor een 2 pk motor kiezen als er nog andere dingen op de zelfde groep staan. Dit in verband met de opstart stroom.
 

Papui

Actieve deelnemer
27 jun 2017
56
1
Hier zijn de foto's van de motor die er nu op zit. De grootste vraag is dan nog wat een nieuwe motor of een frequentieregelaar zou kosten? De zaagmachine gaat aan een deftige prijs weg; dat is geen probleem maar het zou zonde zijn als de motor of de frequentieregelaar uiteindelijk duurder uitkomen dan de aankoop van de zaagmachine zelf.

Zaagmachine.1.jpgZaagmachine.jpg
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Ben ik de enige die zich afvraagt hoe deze uberhaupt gedraait heeft?
Ik ben niet helemaal op de hoogte van de situatie in belgie, maar in nederland hebben we geen 60Hz of 460V. Of draaien dit soort motoren ook op 50Hz?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.914
2.535
Elektromotor 125 euro, afhankelijk van de as maat heb je misschien een nieuwe poeli met klembus nodig. Deze motor is al voorzien van een ingebouwde pkz, dus onder de 200 euro zou je klaar moeten zijn.
 

Papui

Actieve deelnemer
27 jun 2017
56
1
Valt op zich nog wel mee dan. Maar ga er toch nog eens goed over nadenken. De machine staat momenteel te koop voor €250; samen met de motor e.d. kom ik in totaal op ongeveer €450.

Geen idee of hij dat nog waard is eigenlijk.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.914
2.535
Dat lijkt me een uitstekende prijs voor een cabinet zaag met een nieuwe motor. Als je hem later weer wil verkopen, krijg je dat er weer voor terug.
 

AltaSilva

Actieve deelnemer
5 feb 2010
32
0
Z.O. Brabant
Oei, dit is een linke kwestie. Aan de fotos van de plaatjes lijkt het mij om een ex amerikaanse leger toestel te gaan. Dikke kans dat er dan een motor in zit volgens de NEMA-norm.
De NEMA norm voorziet in enkel en driefasen motoren van gelijke vermogens met dezelfde mechanische bevestigingen, dus het vinden van een enkel fase motor van hetzelfde vermogen die meteen past, zou moeten lukken. Maar het zou weleens heel goed kunnen dat je van de prijs een spontane identiteitscrisis oploopt.
Zoek eens op NEMA en 230 en 460 Volts.

De getallen op het linker plaatje suggereren dat dat ding inderdaad op zowel 230V als op 460V kan werken. Het produkt van spanning en stroom is in beide gevallen hetzelfde.
En jazeker, dat ding MOET op drie fasen oftewel krachtstroom worden aangesloten. Voor truukjes om met leep geschakelde faseverschuivende condensatoren een soort van schijn driefasen te maken, is wel leuk voor kleine motortjes, maar deze motor is daar met 2 pk te krachtig voor. Niet aan beginnen.
 

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Allen,

Zelf ben ik al enige tijd op zoek naar een goede zaagtafel met stabiel zaagbed. Nu heb ik er in de buurt eentje gevonden maar deze draait op 380V. Het jammere is dat ik alleen maar 220V ter beschikking heb.

Nochtans echt zonde want het is een deftige (wel oude) gietijzeren zaagtafel. Het is een groot stabiel zaagbed. Merk en type zeggen sommige hier misschien meer; het is een General 350-1.
Vanop de foto lijkt het mij een zeer degelijke zaagtafel maar ik vind er wel niet zo veel informatie over op het World Wide Web.

Nu veronderstel ik dat het het makkelijkst is om een monofasige motor op de kop proberen te tikken, maar zou dit kunnen lukken?
Zijn er betere oplossing om deze zaagtafel bij mij thuis aan de praat te krijgen?

Met vriendelijke groet.


Heb je al contact opgenomen met de producent?
Zie: http://www.general.ca/pdf/machines/5...0R-T50_ENG.pdf

mvrgr Harrie
 

Papui

Actieve deelnemer
27 jun 2017
56
1
Jammer genoeg had ik uiting van interesse getoond en nog wat verdere vragen gesteld. Maar vooraleer ik daar antwoord op kreeg, kreeg ik de melding dat deze verkocht is.

Jammer genoeg want na verder zoeken kwam ik geen zaagtafel meer tegen voor zulke prijs.

Maar we zoeken verder!
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Wat omslachtig allemaal. Als de motor door een v riem wordt aangedreven kan je deze gewoonweg vervangen voor een 1 fase 230v elektromotor. 2,2kw is meer dan genoeg en zo’n motor kost je ongeveer €100,- nieuw inclusief condensator. Mocht de asmaat niet gelijk zijn dan moet je een poelie er bij aanschaffen. Mocht je hulp nodig hebben dan kan je altijd een berichtje sturen. Ik heb het hierboven genoemde al meerdere malen gedaan (zaagtafels, vlakbanken, vandiktebanken).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.