Reviseren van robland sd310

Eddy Wennekes

Nieuw lid
22 okt 2017
23
2
Herpen N-Br
Paar maanden geleden liep ik een robland vlak vandiktebank tegen het lijf, ik was al langer op zoek naar zo een degelijke machine maar lag nog even buiten budget.
deze machine had de buurman van een paar deuren verder nog staan die van zijn vader was geweest.
Hij maakte er liever een bekende mee blij (ikke de mazzelaar) dan vreemd volk over de vloer, en kom hem voor een prikkie overnemen.
Thuisgekomen nieuw kabeltje er aan gezet, effe globaal nagezien en schaven maar.
Machine had nog wat manko’s.
De afzuiging werkt niet lekker
Aanvoerrol heeft speling.
Plank loopt hakkelend door de machine en de messen waren bot.
De messen heb ik laten slijpen en de aanvoerrol is gemaakt.
Messen weer terug geplaatst en gelijk afgesteld met het bovenste vaste bed.
nu komt het probleem, als ik hout door de vandikte voer dan pakt de aanvoerrol wel maar neem de schaafas geen hout weg.
Als ik de messen verder “uit” de schaafas stel dan komen ze boven het bed uit om te vlakken.
ik loop hier op even vast, iemand een goed stuk advies of een bouwtekening van de robland mbt de schaafmessen en verdere afstellingen.

Het lijkt er op dat de aanvoerrol een te grote diameter heeft en lijkt mij niet origineel (zit een groen stuk slang omheen) als iemand de diameter weet? Hieronder een paar foto’s van de vandiktebank en de aanvoerrol.

Alvast bedankt voor reacties,
Eddy


77B545FE-F7A6-4B0C-B9C8-F9368EEB7A4F.jpg D09DA003-312A-4107-80F1-5071653FEB74.jpg F19B5825-F890-482E-B4EF-60C6B3A2E87C.jpg 4F3B4C30-A1D8-409A-9AA7-1BBD06D38EC1.jpg 665D9306-0941-443C-9FCE-6A33B04F35EA.jpg
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Dat is al een nieuwer type, die heeft een metalen geribte aanvoerrol. Wel beter dan rubber.
Je kan de rol ook opnieuw laten vulcaniseren.
 

Eddy Wennekes

Nieuw lid
22 okt 2017
23
2
Herpen N-Br
Mannen hartstikke bedankt voor jullie snelle reacties!
De foto waar de groene aanvoerrol op staat, daar heb ik het groene vanaf gesneden bleek een stuk tuinslang.
probleem opgelost!
Nu alleen nog de afzuigmond aanpassen en ik kan weer een hele tijd vooruit.

Thanx!
groeten Eddy
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Normaal heeft een dergelijke machine een geribbelde metalen aanvoerrol en een gladde metalen uitvoerrol. De rollen zijn niet gevulcaniseerd of met rubber bekleed. In het dure professionele segment van de markt kan je met rubber beklede rollen (al dan niet als optie) op een machine hebben, maar het is zeker niet standaard zo bij een vlak- vandiktebank (en al zeker niet in deze prijsklasse). Als het gedaan wordt zijn het meestal de uitvoerrollen. Het wordt gedaan om het geschaafde oppervlak optimaal te beschermen (uitvoerrol), maar een dergelijke rol is weliswaar kwetsbaarder dan een metalen. Enige nut bij een invoerrol is voor zover ik weet bij zeer dunne werkstukken en een héél beperkte spaanafname (invoerrol tekent dan niet in het oppervlak).
 
Laatst bewerkt:

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Met verschillende machines van verschillende merken gewerkt... maar nooit een met een rubberen rol gezien... Heb dan ook nooit met een robland van voor '85 gewerkt :rolleyes: (wel met de grijze) ..... Uit de helaas valt af te leiden dat het niet deugde?
 

tuoh

Oud hout
Dat zal dan een tijdelijke zinsverbijstering geweest zijn bij Robland om met een kunstofrol het hout aan te voeren door de vandikte.
Begin jaren '70 heb ik mijn eerste machine aangekocht, een Robland K210 (goudkleurig) en die had een gekartelde aanvoerrol.
 

tuoh

Oud hout
Als ik de foto's in de eerste post eens bekijk van het aandrijfgedeelte, terugslagkleppen en aandrijfrol met lagering, komt er maar één gedachte bij mij op, goedkoper kan je het niet maken.
Dat lijkt wel blikken speelgoed, geperste lagerhuizen uit blik ?? Daar nog een holle schaafas bij en je zit helemaal in de "zeik"
Dan waren hun eerste types van veel betere kwaliteit, daar kon je afzelia op schaven alsof het niks was.
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Deze heb ik 20 jaar geleden ook gehad.
Een langgatboor eraan hangen vond de holle as niet leuk.
Merbau, merantie, eiken ed schaven was op de 380V versie geen probleem, met de 220V versie heb ik geen ervaring.
Op de aandrijfrol na, in 15 jaar geen problemen met deze machine, zonder langgatboor, gehad.
 

martijnvdh

Actieve deelnemer
24 apr 2018
69
1
Hey, deze heb ik ook (400V versie)!

Voor "gewoon" vlakschaven heb ik een bakje gemaakt wat tussen de beitelas en de vandikte-tafel komt te liggen, en waar de afzuiging op kan. Nog niet perfect maar al wel veel beter dan helemaal niks.
Bij vandikte schaven komt er een prachtige fontein houtkrullen uit die gele afvoer geleider, daar moet ik nog eens iets op verzinnen...
 

Eddy Wennekes

Nieuw lid
22 okt 2017
23
2
Herpen N-Br
De rustyco tip heb ik ter harte genomen en heeft zeer goed uitgepakt.
oppervlakken zijn niet helemaal schoon, wel ontdaan van roest en spekglad!

wat de groene slang daar deed zou ik ook echt niet weten. Er onder zat een rubberen rol.

Denk dat ik er nu maar mee doorga, was al bezig met de spaanafvoer te verbeteren en ga ook nog schilderen.
foto’s volgen nog.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Mooi te horen dat het zo goed gelukt is ! Het scheelt een hoop gedoe om zo van je roest af te komen succes verder !
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.