Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 24
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MaartenS Bekijk Berichten
    precies, je hoeft niet eens te schroeven, met gewone dominos net als normaal alleen bouw je kast op in de kamer waar hij komt te staan.
    Mijn probleem met het zoals anders opbouwen, maar dan in de kamer, is dat de corpussen dan weer in de klemmen moeten, moeten drogen... Ik zou de kamer zo snel mogelijk af willen, zodat mijn dochter zo min mogelijk moet "camperen" in een andere kamer. Vandaar dat ik naar een andere oplossing zoek...
    mvg, seb

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2016
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door seb Bekijk Berichten
    Mijn probleem met het zoals anders opbouwen, maar dan in de kamer, is dat de corpussen dan weer in de klemmen moeten, moeten drogen... Ik zou de kamer zo snel mogelijk af willen, zodat mijn dochter zo min mogelijk moet "camperen" in een andere kamer. Vandaar dat ik naar een andere oplossing zoek...
    Peter Mallard van de 10min Workshop is een domino fanboy, maar is voor dit soort projecten overgestapt op Lamello (Clamex) en heeft vrij helder uiteengezet waarom dat volgens hem een betere oplossing is.

Je zou kunnen overwegen om bijvoorbeeld een Makita Lamello machine te kopen en dan met clamex verbindingen de onderdelen in elkaar te zetten / te verlijmen. Je kunt nog steeds onderdelen eerst met domino's in elkaar zetten.
    Op amazon kun je deze kopen die genoeg druk geven om geen lijmklemmen nodig te hebben:

https://www.amazon.de/dp/B014T626RA/...9CJ4F9TT&psc=1

https://www.amazon.de/Möbelverbinder...TT0FGCH6NGJXF4

Om een clamex te kunnen gebruiken moet je de Lamello Zeta P2 gebruiken. Dat is voor die extra eindgroef. Een gewone lamellenfrees kan dat niet.
    The Boktor..... eet en leeft van hout.

Er bestaat ook een Clamex S voor een gewone Lamello machine.
    Die zet je gewoon met schroefjes vast à la DominoFix.

In dit topic kun je zien voor welke toepassing ik de verbindingsset heb gebruikt.

Fons

Als je dan toch een lamello en clamex verbinders moet aanschaffen kun je net zo goed de domino verbinders gebruiken, scheelt bijna niets per verbinder en de machine had je toch al

Mannen, bedankt voor de reacties! De Lamello Zeta P2 ken ik, de verbindingen zijn inderdaad top. Ik heb 2 jaar geleden nog getwijfeld om hem te kopen toen ik nieuwe rolluikbakken moest maken in mijn woning, maar gezien het weinige gebruik als hobbyist heb ik die toch niet gekocht. Helaas kende ik het toestel nog niet toen ik de Domino kocht, qua verwerking van plaatmateriaal vind ik de Lamello Zeta echt een topproduct.
    Ik vond het tof dat Festool met een demonteerbaar systeem uitkwam, maar helaas, opnieuw, als hobbyist vind ik de aanschaf van het koffertje met alle toebehoren prijzig.
    Wat ik het meest betreur bij Festool is de grootte van het gat dat zichtbaar is (of de grootte van de afdekkap die dit gat verstopt), niet erg esthetisch in een kast vind ik persoonlijk.

Voor de Lamello Zeta zijn er prachtige systemen, zoals de verbinders om onzichtbaar legplanken te monteren, die ook toestaan om gebruikt te worden in een reeds bestaande kast...

Helaas, als ik de kostprijs bekijk, dan is die zeker verantwoord voor iemand die er beroepsmatig mee werkt en zo uren kan uitsparen, of voor iemand die nog heel veel in huis moet maken. Zoals jullie al in tal van topics van mij gezien hebben, heb ik echter al tal van ingebouwde kasten, een bureau, bed, nachtkastje, Tv-meubel, salontafel, eettafel,... gemaakt en kom ik zo stilaan aan mijn laatste project(en). Voor mij is de aanschaf van de Lamello nu dus niet meer verantwoord...

Ik hou me bij 2 van jullie voorstellen:
    - ter plaatse schroeven (dan wel met een paar niet-verlijmde domino's voor de positionering)
    - of ter plaatse verlijmen (dan verlies ik wel wat meer tijd in de kamer zelf)
    mvg, seb

Ik start dan nog een nieuw draadje met de bouw als ik er de komende maanden aan begin.
    mvg, seb

de Lamello Zeta P2 is idd heel duur voor hobby gebruik maar zoals reeds vermeld kan je met elke lamellenfrees het clamex S systeem gebruiken.
    Je moet dan gewoon 2x frezen om een groef van 8mm te krijgen.

gebruiker OkkeF heeft hier 3D stelplaten voor geprint en die werken top.
    1x gewoon frezen en 1x met de extra stelplaat en je hebt een perfecte groef van 8mm en kan je de clamex S gebruiken.
    https://www.woodworking.nl/showthrea...ita+stelplaten

Wim

Voor het geval je Facebook gebruikt en van een gokje houdt: op de "‎Fesdrool - Festool Talk Group‎" loopt op dit moment een verloting van de Zeta P2 incl accessoires, de complete 50 jaar jubileum editie set... 100 deelnemers, dus de winstkans is astronomisch veel hoger dan bij een normale loterij, een lot kost EU34, dat is ongeveer de prijs van een oudejaarslot maar de kans op de hoofdprijs is wel 50.000x groter

Forum Rechten