Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 24

Ervaringen met de domino-verbindingsstukken?

Ik weet niet waar ik de vraag precies moet plaatsen...

In ben in het bezit van een domino, het 500... type, dus de kleine. Ik heb gezien dat Festool nu ook verbindingselementen heeft uitgebracht om kasten en dergelijke in elkaar te kunnen zetten. Het systeem laat toe om bvb een kast in de atelier op te bouwen, uit elkaar te halen en dan ter plaatse weer in elkaar te zetten...
    Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
    Ik vind het nogal prijzig, maar zou het goed kunnen gebruiken om de slaapkamer van mijn dochter ineen te steken. Ik zou dan namelijk de kasten volledig kunnen opbouwen in mijn garage, uit elkaar halen en in haar kamer weer ineen zetten zonder dat er veel tijdverlies is (ze moet dan minder lang in een andere kamer slapen)...

Met andere ingebouwde kasten had ik niet zoveel problemen, ik maakte de corpussen in de garage en bracht die naar boven, maar nu mijn hal, trap en nachthal volledig afgewerkt zijn zou ik niet zo graag meer eens langs de muur haperen..., wat met het naar boven brengen van grote corpussen wel eens durfde gebeuren...
    mvg, seb

als je weet hoe die dingen in het engels heten dan vind je fantasiche filmpjes

edit:

zelfs specifiek voor de 500 https://www.youtube.com/results?sear...nnectors+df500

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Een wat goedkopere verbinder voor de 500 is de Dominofix (van wat nu Taiga Tools heet - een NL'er in Finland, geloof ik). GereedschapPro verkoopt die in NL.

Heb toevallig net een grote klerenkast in elkaar gezet mbv de D8 verbinders van festool en de D500 dominofrees. Zelfde reden als jij, kon de corpussen in 1 stuk onmogelijk op de beoogde plek krijgen.

Het systeem is idd prijzig, reken per verbinder een dikke EU2, met een hoge corpus zit je al snel op 12 verbinders per corpus (8 boven en beneden en 1 middenplank voor de stevigheid). Verder moet je goed nadenken mbt referentievlakken als je de gaten freest, dit ivm uitlijning maar ook waar de boutgaten zitten zodat je er goed bij komt bij montage en dat ze niet op ongewenste plekken in het zicht zitten (de gaten zijn vrij groot en de dopjes nogal lelijk...). Een foutje is dan snel gemaakt met al die factoren waar je rekening mee moet houden. Mijn tip is om vantevoren goed na te denken en alle referentievlakken met tape te markeren zodat je geen fouten kunt maken als je bezig bent. Verder is het best wat werk, elke verbinder vraagt in totaal 3 boringen (2x met de D500 en 1x met de speciale boor en boormal). Plaatsen van de verbinders zelf gaat eenvoudig maar is ook nog wel wat werk, 5 onderdelen per stuk waarvan je er 2 moet schroeven.

Eindresultaat was ik wel erg tevreden over. Perfecte passing (je hebt met de verbinders iets meer speling dan met een normale domino), hele stevige kast en de kast was heel gemakkelijk te monteren. En het opzetten ging supersnel in mijn uppie.

Ik ben zelf nog voornemens om te gaan testen met pockethole verbindingen. Wellicht minder stabiel, maar ik denk een stuk sneller en goedkoper. Het D8 systeem is perfect voor iets wat vaker in- en uit elkaar moet, voor eenmalige montage zou pockethole verbinding volgens mij ook prima geschikt moeten zijn

Waarom wil je verbindingen die nadien nog los kunnen worden gemaakt? Voor een ingebouwde kast hoeft dat toch niet?
    Als je alles voorbereid in het atelier, gepast hebt, en dan demonteert, kan je toch ook relatief snel ter plaatse met gewone domino's (of andere verbindingen) alles in elkaar zetten. Het zal iets langer duren dan de dominoverbinders, maar ook weer niet zoveel. Verbindingen die niet in het zicht zitten kan je toch ook gewoon schroeven.
    Ik heb mijn hele keuken met gewone schroeven gemaakt. Voorboren, verzinken en schroeven.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HuubHangop Bekijk Berichten
    Heb toevallig net een grote klerenkast in elkaar gezet mbv de D8 verbinders van festool en de D500 dominofrees. Zelfde reden als jij, kon de corpussen in 1 stuk onmogelijk op de beoogde plek krijgen.

Het systeem is idd prijzig, reken per verbinder een dikke EU2, met een hoge corpus zit je al snel op 12 verbinders per corpus (8 boven en beneden en 1 middenplank voor de stevigheid). Verder moet je goed nadenken mbt referentievlakken als je de gaten freest, dit ivm uitlijning maar ook waar de boutgaten zitten zodat je er goed bij komt bij montage en dat ze niet op ongewenste plekken in het zicht zitten (de gaten zijn vrij groot en de dopjes nogal lelijk...). Een foutje is dan snel gemaakt met al die factoren waar je rekening mee moet houden. Mijn tip is om vantevoren goed na te denken en alle referentievlakken met tape te markeren zodat je geen fouten kunt maken als je bezig bent. Verder is het best wat werk, elke verbinder vraagt in totaal 3 boringen (2x met de D500 en 1x met de speciale boor en boormal). Plaatsen van de verbinders zelf gaat eenvoudig maar is ook nog wel wat werk, 5 onderdelen per stuk waarvan je er 2 moet schroeven.

Eindresultaat was ik wel erg tevreden over. Perfecte passing (je hebt met de verbinders iets meer speling dan met een normale domino), hele stevige kast en de kast was heel gemakkelijk te monteren. En het opzetten ging supersnel in mijn uppie.

Ik ben zelf nog voornemens om te gaan testen met pockethole verbindingen. Wellicht minder stabiel, maar ik denk een stuk sneller en goedkoper. Het D8 systeem is perfect voor iets wat vaker in- en uit elkaar moet, voor eenmalige montage zou pockethole verbinding volgens mij ook prima geschikt moeten zijn

Dank je! Hier heb ik wat aan! De stijfheid van de kast en de grote afdekkappen waren idd ook mijn grootste bekommernissen.
    mvg, seb

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mathieu Bekijk Berichten
    Waarom wil je verbindingen die nadien nog los kunnen worden gemaakt? Voor een ingebouwde kast hoeft dat toch niet?
    Als je alles voorbereid in het atelier, gepast hebt, en dan demonteert, kan je toch ook relatief snel ter plaatse met gewone domino's (of andere verbindingen) alles in elkaar zetten. Het zal iets langer duren dan de dominoverbinders, maar ook weer niet zoveel. Verbindingen die niet in het zicht zitten kan je toch ook gewoon schroeven.
    Ik heb mijn hele keuken met gewone schroeven gemaakt. Voorboren, verzinken en schroeven.
    Tja, daar heb je wel een punt...
    Waarom? Tja, omdat ik gewoon ben om mijn corpussen met de Domino te maken...
    Is het nodig... Zoals je zegt, schroeven zullen wel genoeg zijn, beetje houtlijm eerst...
    Waarom heb ik hier niet aan gedacht... uit gewoonte...
    Ik zou zelfs een paar gewone dominoverbindingen kunnen maken voor het gemak, zodat alles makkelijk uitgelijnd is en makkelijk in elkaar steekt en schroeven...

Daar heb ik dus de oplossing... stom van mij... ik wil uit gewoonte naar de domino grijpen, lijmen, opspannen,... is inderdaad niet nodig.
    Daarom vind ik dit forum net zo leuk!

- - - Updated - - -

thx iedereen!
    mvg, seb

precies, je hoeft niet eens te schroeven, met gewone dominos net als normaal alleen bouw je kast op in de kamer waar hij komt te staan.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2017
    Als je de kast opbouwt waar hij moet komen is het allemaal wel ok, maar dan moet je'm ook uiteenhalen als hij er ooit wegmoet... en alstiedangelijmd is...

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Je kunt ook het Minifix verbindingssysteem gebruiken of iets dergelijks. Een stuk goedkoper en zeker niet minder (wordt veel gebruikt door fabrikanten die de spullen plat aanleveren).

Forum Rechten