Ervaringen met de domino-verbindingsstukken?

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik weet niet waar ik de vraag precies moet plaatsen...

In ben in het bezit van een domino, het 500... type, dus de kleine. Ik heb gezien dat Festool nu ook verbindingselementen heeft uitgebracht om kasten en dergelijke in elkaar te kunnen zetten. Het systeem laat toe om bvb een kast in de atelier op te bouwen, uit elkaar te halen en dan ter plaatse weer in elkaar te zetten...
Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Ik vind het nogal prijzig, maar zou het goed kunnen gebruiken om de slaapkamer van mijn dochter ineen te steken. Ik zou dan namelijk de kasten volledig kunnen opbouwen in mijn garage, uit elkaar halen en in haar kamer weer ineen zetten zonder dat er veel tijdverlies is (ze moet dan minder lang in een andere kamer slapen)...

Met andere ingebouwde kasten had ik niet zoveel problemen, ik maakte de corpussen in de garage en bracht die naar boven, maar nu mijn hal, trap en nachthal volledig afgewerkt zijn zou ik niet zo graag meer eens langs de muur haperen..., wat met het naar boven brengen van grote corpussen wel eens durfde gebeuren...
 

HuubHangop

Actieve deelnemer
31 okt 2016
65
10
Maastricht
Heb toevallig net een grote klerenkast in elkaar gezet mbv de D8 verbinders van festool en de D500 dominofrees. Zelfde reden als jij, kon de corpussen in 1 stuk onmogelijk op de beoogde plek krijgen.

Het systeem is idd prijzig, reken per verbinder een dikke EU2, met een hoge corpus zit je al snel op 12 verbinders per corpus (8 boven en beneden en 1 middenplank voor de stevigheid). Verder moet je goed nadenken mbt referentievlakken als je de gaten freest, dit ivm uitlijning maar ook waar de boutgaten zitten zodat je er goed bij komt bij montage en dat ze niet op ongewenste plekken in het zicht zitten (de gaten zijn vrij groot en de dopjes nogal lelijk...). Een foutje is dan snel gemaakt met al die factoren waar je rekening mee moet houden. Mijn tip is om vantevoren goed na te denken en alle referentievlakken met tape te markeren zodat je geen fouten kunt maken als je bezig bent. Verder is het best wat werk, elke verbinder vraagt in totaal 3 boringen (2x met de D500 en 1x met de speciale boor en boormal). Plaatsen van de verbinders zelf gaat eenvoudig maar is ook nog wel wat werk, 5 onderdelen per stuk waarvan je er 2 moet schroeven.

Eindresultaat was ik wel erg tevreden over. Perfecte passing (je hebt met de verbinders iets meer speling dan met een normale domino), hele stevige kast en de kast was heel gemakkelijk te monteren. En het opzetten ging supersnel in mijn uppie.

Ik ben zelf nog voornemens om te gaan testen met pockethole verbindingen. Wellicht minder stabiel, maar ik denk een stuk sneller en goedkoper. Het D8 systeem is perfect voor iets wat vaker in- en uit elkaar moet, voor eenmalige montage zou pockethole verbinding volgens mij ook prima geschikt moeten zijn ;)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Waarom wil je verbindingen die nadien nog los kunnen worden gemaakt? Voor een ingebouwde kast hoeft dat toch niet?
Als je alles voorbereid in het atelier, gepast hebt, en dan demonteert, kan je toch ook relatief snel ter plaatse met gewone domino's (of andere verbindingen) alles in elkaar zetten. Het zal iets langer duren dan de dominoverbinders, maar ook weer niet zoveel. Verbindingen die niet in het zicht zitten kan je toch ook gewoon schroeven.
Ik heb mijn hele keuken met gewone schroeven gemaakt. Voorboren, verzinken en schroeven.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Heb toevallig net een grote klerenkast in elkaar gezet mbv de D8 verbinders van festool en de D500 dominofrees. Zelfde reden als jij, kon de corpussen in 1 stuk onmogelijk op de beoogde plek krijgen.

Het systeem is idd prijzig, reken per verbinder een dikke EU2, met een hoge corpus zit je al snel op 12 verbinders per corpus (8 boven en beneden en 1 middenplank voor de stevigheid). Verder moet je goed nadenken mbt referentievlakken als je de gaten freest, dit ivm uitlijning maar ook waar de boutgaten zitten zodat je er goed bij komt bij montage en dat ze niet op ongewenste plekken in het zicht zitten (de gaten zijn vrij groot en de dopjes nogal lelijk...). Een foutje is dan snel gemaakt met al die factoren waar je rekening mee moet houden. Mijn tip is om vantevoren goed na te denken en alle referentievlakken met tape te markeren zodat je geen fouten kunt maken als je bezig bent. Verder is het best wat werk, elke verbinder vraagt in totaal 3 boringen (2x met de D500 en 1x met de speciale boor en boormal). Plaatsen van de verbinders zelf gaat eenvoudig maar is ook nog wel wat werk, 5 onderdelen per stuk waarvan je er 2 moet schroeven.

Eindresultaat was ik wel erg tevreden over. Perfecte passing (je hebt met de verbinders iets meer speling dan met een normale domino), hele stevige kast en de kast was heel gemakkelijk te monteren. En het opzetten ging supersnel in mijn uppie.

Ik ben zelf nog voornemens om te gaan testen met pockethole verbindingen. Wellicht minder stabiel, maar ik denk een stuk sneller en goedkoper. Het D8 systeem is perfect voor iets wat vaker in- en uit elkaar moet, voor eenmalige montage zou pockethole verbinding volgens mij ook prima geschikt moeten zijn ;)


Dank je! Hier heb ik wat aan! De stijfheid van de kast en de grote afdekkappen waren idd ook mijn grootste bekommernissen.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Waarom wil je verbindingen die nadien nog los kunnen worden gemaakt? Voor een ingebouwde kast hoeft dat toch niet?
Als je alles voorbereid in het atelier, gepast hebt, en dan demonteert, kan je toch ook relatief snel ter plaatse met gewone domino's (of andere verbindingen) alles in elkaar zetten. Het zal iets langer duren dan de dominoverbinders, maar ook weer niet zoveel. Verbindingen die niet in het zicht zitten kan je toch ook gewoon schroeven.
Ik heb mijn hele keuken met gewone schroeven gemaakt. Voorboren, verzinken en schroeven.

Tja, daar heb je wel een punt...
Waarom? Tja, omdat ik gewoon ben om mijn corpussen met de Domino te maken...
Is het nodig... Zoals je zegt, schroeven zullen wel genoeg zijn, beetje houtlijm eerst...
Waarom heb ik hier niet aan gedacht... uit gewoonte...
Ik zou zelfs een paar gewone dominoverbindingen kunnen maken voor het gemak, zodat alles makkelijk uitgelijnd is en makkelijk in elkaar steekt en schroeven...


Daar heb ik dus de oplossing... stom van mij... ik wil uit gewoonte naar de domino grijpen, lijmen, opspannen,... is inderdaad niet nodig.
Daarom vind ik dit forum net zo leuk!

- - - Updated - - -

thx iedereen!
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Als je de kast opbouwt waar hij moet komen is het allemaal wel ok, maar dan moet je'm ook uiteenhalen als hij er ooit wegmoet... en alstiedangelijmd is...
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Je kunt ook het Minifix verbindingssysteem gebruiken of iets dergelijks. Een stuk goedkoper en zeker niet minder (wordt veel gebruikt door fabrikanten die de spullen plat aanleveren).
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
precies, je hoeft niet eens te schroeven, met gewone dominos net als normaal alleen bouw je kast op in de kamer waar hij komt te staan.

Mijn probleem met het zoals anders opbouwen, maar dan in de kamer, is dat de corpussen dan weer in de klemmen moeten, moeten drogen... Ik zou de kamer zo snel mogelijk af willen, zodat mijn dochter zo min mogelijk moet "camperen" in een andere kamer. Vandaar dat ik naar een andere oplossing zoek...
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Mijn probleem met het zoals anders opbouwen, maar dan in de kamer, is dat de corpussen dan weer in de klemmen moeten, moeten drogen... Ik zou de kamer zo snel mogelijk af willen, zodat mijn dochter zo min mogelijk moet "camperen" in een andere kamer. Vandaar dat ik naar een andere oplossing zoek...

Peter Mallard van de 10min Workshop is een domino fanboy, maar is voor dit soort projecten overgestapt op Lamello (Clamex) en heeft vrij helder uiteengezet waarom dat volgens hem een betere oplossing is.

Je zou kunnen overwegen om bijvoorbeeld een Makita Lamello machine te kopen en dan met clamex verbindingen de onderdelen in elkaar te zetten / te verlijmen. Je kunt nog steeds onderdelen eerst met domino's in elkaar zetten.
Op amazon kun je deze kopen die genoeg druk geven om geen lijmklemmen nodig te hebben:

https://www.amazon.de/dp/B014T626RA/?coliid=IDGYGAHCMGSPL&colid=2HD7Z9CJ4F9TT&psc=1

https://www.amazon.de/Möbelverbinde...FGCH6NGJXF4&psc=1&refRID=FZZQMSTT0FGCH6NGJXF4
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Om een clamex te kunnen gebruiken moet je de Lamello Zeta P2 gebruiken. Dat is voor die extra eindgroef. Een gewone lamellenfrees kan dat niet.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Er bestaat ook een Clamex S voor een gewone Lamello machine.
Die zet je gewoon met schroefjes vast à la DominoFix.
csm_4-Clamex-S-zerlegbar_a3e3c13b44.jpg
 

HuubHangop

Actieve deelnemer
31 okt 2016
65
10
Maastricht
Als je dan toch een lamello en clamex verbinders moet aanschaffen kun je net zo goed de domino verbinders gebruiken, scheelt bijna niets per verbinder en de machine had je toch al ;)
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Mannen, bedankt voor de reacties! De Lamello Zeta P2 ken ik, de verbindingen zijn inderdaad top. Ik heb 2 jaar geleden nog getwijfeld om hem te kopen toen ik nieuwe rolluikbakken moest maken in mijn woning, maar gezien het weinige gebruik als hobbyist heb ik die toch niet gekocht. Helaas kende ik het toestel nog niet toen ik de Domino kocht, qua verwerking van plaatmateriaal vind ik de Lamello Zeta echt een topproduct.
Ik vond het tof dat Festool met een demonteerbaar systeem uitkwam, maar helaas, opnieuw, als hobbyist vind ik de aanschaf van het koffertje met alle toebehoren prijzig.
Wat ik het meest betreur bij Festool is de grootte van het gat dat zichtbaar is (of de grootte van de afdekkap die dit gat verstopt), niet erg esthetisch in een kast vind ik persoonlijk.

Voor de Lamello Zeta zijn er prachtige systemen, zoals de verbinders om onzichtbaar legplanken te monteren, die ook toestaan om gebruikt te worden in een reeds bestaande kast...

Helaas, als ik de kostprijs bekijk, dan is die zeker verantwoord voor iemand die er beroepsmatig mee werkt en zo uren kan uitsparen, of voor iemand die nog heel veel in huis moet maken. Zoals jullie al in tal van topics van mij gezien hebben, heb ik echter al tal van ingebouwde kasten, een bureau, bed, nachtkastje, Tv-meubel, salontafel, eettafel,... gemaakt en kom ik zo stilaan aan mijn laatste project(en). Voor mij is de aanschaf van de Lamello nu dus niet meer verantwoord...

Ik hou me bij 2 van jullie voorstellen:
- ter plaatse schroeven (dan wel met een paar niet-verlijmde domino's voor de positionering)
- of ter plaatse verlijmen (dan verlies ik wel wat meer tijd in de kamer zelf)
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
de Lamello Zeta P2 is idd heel duur voor hobby gebruik maar zoals reeds vermeld kan je met elke lamellenfrees het clamex S systeem gebruiken.
Je moet dan gewoon 2x frezen om een groef van 8mm te krijgen.

gebruiker OkkeF heeft hier 3D stelplaten voor geprint en die werken top.
1x gewoon frezen en 1x met de extra stelplaat en je hebt een perfecte groef van 8mm en kan je de clamex S gebruiken.
https://www.woodworking.nl/showthre...printe-stelplaten&highlight=makita+stelplaten

Wim
 

HuubHangop

Actieve deelnemer
31 okt 2016
65
10
Maastricht
Voor het geval je Facebook gebruikt en van een gokje houdt: op de "‎Fesdrool - Festool Talk Group‎" loopt op dit moment een verloting van de Zeta P2 incl accessoires, de complete 50 jaar jubileum editie set... 100 deelnemers, dus de winstkans is astronomisch veel hoger dan bij een normale loterij, een lot kost EU34, dat is ongeveer de prijs van een oudejaarslot maar de kans op de hoofdprijs is wel 50.000x groter :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.