Wetstenen voor A2 staal

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik ben een nieuwe draad begonnen op de vraag van Bram.

Ik heb zelf Shapton stenen van Dieter Schmid. Een 240, 1000 en 8000. En een rode DMT diamantsteen.En daar gaat nog een 5000 Shapton bijkomen. Het A2 staal is snel te wetten op deze stenen. Je voelt heel goed het slijpproces en het gaat vrij snel. Ik had gisteren de beitel naar de vaantjes geholpen in een uitstekende schroef, maar op geen 10 min was de vouw terug in perfecte staat. Alleen weet ik niet of ik nog terug een 240 van Shapton zal nemen. Het is toch wel een vrij dure steen, maar hij slijt behoorlijk snel. Maar je kan het slijpen niet vergelijken met de diamant.

Mathieu
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hoor alleen maar goede berichten over de Shapton's, maar probeer zelf een wat andere weg. Kocht op de European Woodworkershow (al weer 1,5 jaar geleden) van Trend een combi diamandsteen en een grote fijne steen (het zijn eigenlijk stukken ijzer, maar ja). Ooit heb ik een slijphulpje van Eclipse gekocht en een paar jaar later de Mark II van Veritas. Had laatst de Eclipse weer in de handen (nog in nieuwstaat :oops: ) en het is eigenlijk een veel betere oplossing voor mijn LN beitels. Die verlopen in dikte en klemmen niet goede in de Mark II. In de Eclipse echter prima en vandaag de beitels geslepen, eerst een paar halen op de medium diamant en daarna op de 8000 naniwa. Slijpt super, in no time 5 echt scherpe beitels. Een nadeel, ik moet de beitel en het wieltje van de Eclipse goed schoonmaken als ik van steen verwissel. Ik gebruik van Trend een vloeistof op de diamant die roest en het vollopen van de steen voorkomt. Dat is een vloeistof op petroleum basis en een watersteen is allergisch voor olie achtige produkten. Ben er wel tevreden over, binnenkort ook maar eens de schaafbeitels zo slijpen.
Seek poste laatst over zijn vertwijfeling om een slijphulpje te gebruiken. Op de filmpjes zie je Cosman alleen maar van de slijpmachine naar zijn 30 K Shapton lopen. De eerste keer zal dat ook wel gaan, maar na een paar keer wordt het te slijpen vlak groter en ga je het volgens mij toch vrij snel bol slijpen. Als je niet dagelijks slijpt en toch zeker wilt zijn van hetzelfde goede resultaat, is een slijphulpje eigenlijk een onmisbaar stukje gereedschap.

jaap
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Inderdaad een handig hulpstukje, die Eclipse. Al had de eerste die ik kocht een niet perfect rond wiel en dat is vevelend slijpen! :D De veritas is voor de LN beitels inderdaad wat lastig, maar met heel stevig aandraaien gaat het net goed. Wat mijn probleem met de veritas is het aanlegblok op het geleide hulpstuk. Bij het aandraaien van de schroeven heeft het hulpstukje de neiging van de beitel af te willen komen, met als gevolg dat het aanlegblokje over de vouw schraapt en de vouw beschadigd. Dus langer slijpen om de schade te herstellen. De beitels zijn harde dan het messing aanlegblokje en door de tijd slijt er een soort groefje in het blokje waar de beitels telkens weer in blijven hangen. Anyway, het werkt wel, maar ik moet enorm opletten dat het hulpstukje stijf tegen de beitel houd tijdens het aandraaien dan snel het blokje losdraai en dan pas het hulpstuk verwijder. I heb dit probleem ook voorgelegd aan de ontwerper van de MKII, die toevallig aanwezig was op de european woodworking show, waar Jaap en ik waren, maar de beste man had dit nog nooit eerder gehoord. Dus ben ik blijkbaar de enige die hier last van heeft. Of zijn er meerdere?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Misschien toch maar een slijphulp bestellen. Verloren geld zal het toch wel niet zijn, al is het maar om af en toe de vouw te wetten.
Nu vraag ik me nog af of je een (DMT) diamantsteen versleten krijgt? Of zijn deze in gebruik uiteindelijk even duur dan waterstenen?
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Ik wou bovenop mijn twee veritas schaven meteen ook een Naniwa 8000 steen bestellen en een MKII slijphulp. Welke slijphulp raden jullie af of aan?
Ik twijfel verder tussen een Sigma 1000 of een Shapton 1000. Kan iemand hierbij helpen?
Waar koop je in Europa diamantstenen die groot genoeg zijn voor een schaafbeitel?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Hemski, ik heb hetzelfde! Als je de beitel vastklemt draait het aanslagplaatje weg. Ik ga dat nog even beter uitzoeken.

En Mathieu, helaas alles is tijdelijk. Ook diamant. De slijpwerking is eerst heel sterk, dat effect ben je snel kwijt en da nheb je heel erg lang een gemiddelde slijpwerking die op een gegeven moment weer wegzakt. Geen idee wat nu economiser is. Het geeft mij echter geen goed gevoel. Elke keer dat ik een beitel op de DMT probeer te vlakken voel ik die eindigheid der dingen :twisted: .
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Hemski, ik heb hetzelfde! Als je de beitel vastklemt draait het aanslagplaatje weg. Ik ga dat nog even beter uitzoeken.

Mathieu, helaas alles is tijdelijk. Ook diamant. De slijpwerking is eerst heel sterk, dat effect ben je snel kwijt en da nheb je heel erg lang een gemiddelde slijpwerking die op een gegeven moment weer wegzakt. Geen idee wat nu economiser is. Het geeft mij echter geen goed gevoel. Elke keer dat ik een beitel op de DMT probeer te vlakken voel ik die eindigheid der dingen :twisted:

En Bram. Sigma rules!
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Dieter Schmidt verkoopt atoma's
http://www.fine-tools.com/diasharpener.html

Meer info over de voor- en nadelen van diamantstenen.
http://www.fine-tools.com/G302055.htm


@ matthieu
Diamand krijg je zeker versleten, en sneller dan je denkt. Op lange termijn zijn ze duurder dan waterstenen en een 8000 diamand steen tov van een 8000 watersteen is qua eindresultaat inferieur.

Een topic over het wetten met diamanstenen, vooral een interessant antwoord van een proffesionele schavenmaker in de US (post nr. 9) http://www.sawmillcreek.org/showthread.php?122125-Sharpening-entirely-with-diamond-stones-plates

Zelf gebruik ik enkel een atoma 400 diamand steen om m'n waterstenen te vlakken, en zoals elders vermeld ben ik hier héél tevreden over, zei ik héél tevreden :D Had hier vroeger DMT's voor en er is geen vergelijk mogelijk.
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
+1 wat woodie zegt. Die Eclipse is prima. Alleen sommige van mijn dikste beitels passen er niet in. Maak dan een plankje met wat aanslag blokjes, zodat je snel en eenvoudig de juiste diepte in kunt stellen. Hij is in gebruik sneller dan de Veritas MKII merk ik.
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Het voordeel van de eclipse is ook dat je hem makkelijk kan aanpassen.

Om beitels beter te kunnen slijpen/wetten :
Eclipseguide1.jpg

Eclipseguide2.jpg

Eclipseguide3.jpg
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Nope. Door de druk op de snede te leggen en niet op het wiel vermijd je dat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.