Houtkeuze lamellen van armatuur

123chris

Actieve deelnemer
25 jun 2010
58
0
Hattem
Hallo allemaal,

Ik heb het plan opgevat om een lichtarmatuur te bouwen zoals in het eerste plaatje. Het bestaat eigenlijk uit een ronde houten kern, met daaromheen 60 lamellen.

De lamellen wil ik maken op de bovenfrees en het trespa malletje.

Nu vraag ik me af welke houtsoort ik het beste kan gebruiken voor de lamellen; gezien de vorm van de lamellen ontkom ik er niet aan om tegen de draad in te frezen. Ik zoek dus een blanke houtsoort die stabiel is en goed te schaven is, ook tegen de draad in.

Hebben jullie tips voor de houtkeuze?

Merci.

armatuur voorbeeld.jpg
IMG_4343.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ja zoiets. Maar je moet wel bij een serieuze houthandel vragen om een hele mooie kwaliteit. Anders zitten er gaten tussen de lagen.
 

123chris

Actieve deelnemer
25 jun 2010
58
0
Hattem
En massief Berkenhout dan ? Of Lindehout. Ik heb er geen ervaring mee, maar het wordt wel gebruikt voor houtsnijden heb ik gelezen.

Is dat een mogelijkheid? Dat scheelt weer afwerken van de buitenkant.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Waarom ga je frezen, als ik vragen mag? Als je het hout buigt kan je toch een veel stevigere en stabielere constructie maken? Bovendien heb je dan keus uit veel meer houtsoorten.
 

123chris

Actieve deelnemer
25 jun 2010
58
0
Hattem
Ik heb t idee dat ik een constanter resultaat kan behalen door te frezen, aangezien ik er 60 moet maken... :)

Daarnaast heb ik geen ervaring met hout buigen...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.