Advies m.b.t. hout voor garagekast (1e project)

blux

Nieuw lid
7 jan 2020
10
0
Hallo, ik ben van plan enkele kasten te maken in onze garage om gereedschap, verfblikken, etc. in op te bergen. Diepte en breedte van een kast deel wordt ongeveer 60cm, hoogte ongeveer 2m. In de kast komen legplanken te liggen. Wellicht dat ik onderin nog wat lades maak, maar in eerste instantie ben ik al tevreden met een kast met alleen legplanken :)

Kunnen jullie me adviseren over het hout wat ik het beste hiervoor kan gebruiken. De kast hoeft niet zo goedkoop mogelijk gemaakt te worden, ik vind 't belangrijk dat ie er ook nog enigzins fraai uitziet, bijvoorbeeld dat er nog een houtnerf zichtbaar is. MDF/spaanplaat valt dus af. De verbindingen wil ik met duevels uitvoeren of via een sponning.

Ik zat zelf te denken aan grenen timmerplaten of grenen multiplex van 18mm dik, en die vervolgens alleen in de vernis te zetten. Is dit een goede keus? Is er nog een andere optie ipv. plaatmateriaal? Voor de achterwand lijkt me hardboard voldoende?

Ik ben benieuwd naar de reacties, alvast bedankt!
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Dag Blux. Is de garage inpandig (ofwel iets verwarmd)? Of is je garage niet verwarmd en kan het er soms ook vochtig zijn? Dat is wel iets om rekening mee te houden ivm materiaal keuze.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Kijk eens op mp3 naar houten stellingkasten, dan kan je je hobby op andere zaken uitleven
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Of kijk op MP naar kantoor kasten, die zijn vaak makkelijker in gebruik.

+1 In mijn garage heb ik ook drie kantoorkasten uit de keet van een oud project staan. Eenvoudig af te sluiten voor mijn zoon en veel opbergruimte. Zou mijn tijd ook aan iets anders besteden en het geld in andere projecten investeren.
 

tuoh

Oud hout
Hallo, ik ben van plan enkele kasten te maken in onze garage om gereedschap, verfblikken, etc. in op te bergen. Diepte en breedte van een kast deel wordt ongeveer 60cm, hoogte ongeveer 2m. In de kast komen legplanken te liggen. Wellicht dat ik onderin nog wat lades maak, maar in eerste instantie ben ik al tevreden met een kast met alleen legplanken :)

Kunnen jullie me adviseren over het hout wat ik het beste hiervoor kan gebruiken. De kast hoeft niet zo goedkoop mogelijk gemaakt te worden, ik vind 't belangrijk dat ie er ook nog enigzins fraai uitziet, bijvoorbeeld dat er nog een houtnerf zichtbaar is. MDF/spaanplaat valt dus af. De verbindingen wil ik met duevels uitvoeren of via een sponning.

Ik zat zelf te denken aan grenen timmerplaten of grenen multiplex van 18mm dik, en die vervolgens alleen in de vernis te zetten. Is dit een goede keus? Is er nog een andere optie ipv. plaatmateriaal? Voor de achterwand lijkt me hardboard voldoende?

Ik ben benieuwd naar de reacties, alvast bedankt!


Kijk eens naar multiplexplaten opgebouwd uit lauan of okumé, deze zijn doorgaans mooi vlak verlijmd.
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Wat leuk dat je besluit om de kast zelf te maken.
Een eigen ontwerp en eigen uitvoering maakt het nog net iets specialer.
Tevens is een kast in de garage/werkplaats een ideale gelegenheid om je skills te testen en ervaring op te doen.

Wat betreft het hout zou ik kiezen voor een multiplex. Hier heb je verschillende soorten die elk hun specifieke eigenschappen en uitzicht hebben.
Zelf werk ik bijvoorbeeld graag met berken multiplex.

Naar afwerking heb je ook verschillende mogelijkheden. Een gewone vernis, een bootvernis (net dat tikje duurzamer), Skylt, een olie etc.
De keuze hangt af van smaak en functie.

Persoonlijk hou ik niet zo van een vernis voor zaken waarop geschoven kan worden.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Inderdaad een mooi project om mee te beginnen en ik zou ook voor een fatsoenlijke kwaliteit multiplex gaan, al dan niet met een mooie fineer voor de afwerking (zoals deze platen bij de Arnhemse Fijnhouthandel). Je kunt dan eventueel ook nog fineer plakken op de kopse kanten zodat je de laagjes van het multiplex niet ziet. Succes en plezier hiermee.
 

blux

Nieuw lid
7 jan 2020
10
0
Bedankt voor de reacties! Allereerst, de garage is inpandig, en niet vochtig.

De reden dat ik de kast zelf wil bouwen is dat ik veel rondgekeken heb naar bestaande kasten en er niets is wat aan mijn wensen voldoet. Ik heb een hoop Ikea kasten de deur uit gedaan die half uit elkaar vielen omdat ze 't gewicht van alle verflblikken niet konden dragen. Stellingkasten zijn geen optie omdat ik de kasten af wil kunnen sluiten. Kantoorkasten zou een optie kunnen zijn, maar ik vind 't zelf bouwen geen onaantrekkelijk idee :) M'n opa was timmerman en ik heb hier nog een simpele maar wel degelijke 60x60 kledingkast staan waar ik inspiratie uit kan opdoen m.b.t. tot verbindingen, afmetingen, etc. De kledingkast is gemaakt van meubelplaat overigens, maar dat is een beetje teveel van 't goede voor garagekasten.

Ik denk dat ik dan voor multiplex ga idd. evt met fineer, berken of grenen, hangt een beetje af van de prijs. Al met al heb je toch behoorlijk wat van die platen nodig. Kopse kanten wilde ik afwerken met een afwerklatje.
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik ben zelf wat minder kritisch op hoe het eruit ziet, en gebruik gewoon underlayment. Waar je je wel van bewust moet zijn, is dat ook in multiplex spanningen kunnen zitten. Wat je vandaag zaagt, kan morgen krom zijn. Als je dus wel kritisch bent, zaag je je multiplex iets te ruim, paar dagen laten rusten, en dan exact op maat.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
gewoon vuren of grenen kan primma voor een dergelijke kast.
60 cm is flink diep.
persoonlijk vind ik 30-40 cm ruim voldoende dan heb je beter overzicht over wat er op de planken staat
en kan je de planken dichter bij elkaar zetten.
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Mocht het budget toch wat uitmaken, dan kan ik je van harte deze underlaymentplaten aanbevelen: https://www.bakkerdehouthandel.nl/u...arauco-1.html#product_tabs_description_tabbed Zoals in de omschrijving al staat, is de zichtzijde echt nagenoeg foutvrij en er zitten ook een "holle" stukken in, iets wat ik met goedkopere platen helaas wel vaak ben tegengekomen.

Verder inderdaad leuk dat je de kast zelf wilt maken, heb ik ook gedaan en daar meteen veel van geleerd.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Ik zou ook voor een goede kwaliteit underlayment gaan. ("Toevallig" ook gebruikt in mijn eigen garage ;).) Ik heb mijn kasten behandeld met blanke pu-lak.
 

blux

Nieuw lid
7 jan 2020
10
0
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Bij Jongeneel is het populieren multiplex in de aanbieding. B/BB kwaliteit voor slechts 30 E/ex btw. Ik weet alleen niet of het stevig genoeg is voor een grote kast.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Populieren plex is lichter en ook zachter. Het butst sneller dan plex van harder hout. Maar ik vind het wel prettiger om mee te werken, zeker bij grotere meubels, die anders te zwaar worden om makkelijk te hanteren.
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Is het dan wel dezelfde kwaliteit? Ik zie dat bij Brentjens de plaat die zo'n €70,- (Exclusief BTW) kost BB/BB is. Een plaat B/BB kost ook al zo'n €165,-

Klasse B
voor blank werk, zonder proppen. Kleurverschillen zijn tot een minimum beperkt. Kleine gesloten scheurtjes of reparaties zijn beperkt toegestaan. Gezonde kwastjes be-perkt toegestaan.

Klasse BB

Voor verdere afwerking, zoals filmcoating, fineer of laminaat. Een vrijwel gesloten oppervlak, maar reparaties (proppen of pasta) toegestaan. Ook lijmdoorslag is in beperkte mate toegestaan.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Misschien mosterd na de ......maar om eens even 'out of the box' te denken: waarom geen osb platen gebruiken?
Kijk voor de aardigheid eens op pinterest met als zoekterm "OSB furniture". Dan heb je wel een stabiel materiaal, wat er ook nog best aardig uit ziet ook. Zal niet vlug krom trekken:). Kun je, als de constructie klaar is netjes opschuren en lakken of wat dan ook.
En - heel belangrijk - die kosten de wereld niet.
 

SG123

Nieuw lid
8 jan 2020
1
0
Fineer keuze

Goede avond!

Een alternatief voor mdf wat er ook fraai uit ziet is fineer. Je kan zelf fineren en via verschillende sites doen. Ik heb afgelopen week flexfineer gebruikt. Ik kan je wel een linkje sturen.

Hier hebben ze erg veel fineer en dit lijkt me ook perfect voor jouw project.

https://www.flexfineer.nl/

Gr
 

La Torre

Actieve deelnemer
3 okt 2014
43
1
Nederland en Spanje
Als verplaatsbaarheid niet belangrijk is, dan zou ik gipsblokken lijmen en er standaard vurenhouten kozijnen en deuren in monteren. Dus "vaste" kasten.
Ik vind een groot voordeel daarvan dat je dan nooit ongedierte achter en boven de kast krijgt (als je de kast plafondhoog maakt) en de boel heel stabiel is.
Ik zou zoiets maken met links en rechts in de kast "laddertjes" die gewoon op de grond staan en waarop je eenvoudig legplanken legt. Simpel en toch eenvoudig ;-)
De buitenkant is mooi glad en prima af te werken.

Zulke kasten hoeven ook niet persé langs de muur te komen; soms is het beter om een garage ermee in tweeën te delen. Erachter heb je dan weer een muurvlak waaraan je andere dingen kunt bevestigen. Of fietsen parkeren, of de vrieskast neerzetten. Of een zaagtafel :)
Een muur geeft altijd 2 kanten waar je iets mee kunt.

Gipswanden kosten niet veel en zijn eenvoudig weer af te breken.
 
  • Leuk
Waarderingen: kettingspanner

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.