Een leuk artikel over hout (wateren, drogen etc.)

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Dat is inderdaad een interessant artikel. Nooit gedacht dat grote houten beelden op deze manier gemaakt werden.
En het moet ook een prachtige tentoonstelling zijn!
 

broekhuis

Nieuw lid
11 mei 2011
22
4
Heel interessant artikel. Maar waar ik moeite mee heb, is de stelling dat de middeleeuwse beeldsnijders hun hout wél waterden en in ovens droogden, maar níet wisten dat daardoor de duurzaamheid toenam en de beestjes/schimmels doodgingen. Dat wordt niet onderbouwd en ik vind het nogal een denigrerende veronderstelling, wetende dat men op zoveel andere aspecten toen al wél diepgaand inzicht had in de eigenschappen van hout.
 

tarpaulin

Nieuw lid
16 jan 2020
1
0
Ik heb het bewuste gedeelte een paar keer doorgelezen en ik haal hier alle uit dat er geen stellingen in staan doch gerechtvaardigde aannamen. Men had alleen empirische kennis over de houteigenschappen. Omdat men niet beschikte over het juiste instrumentarium zoals microscopen en over de kennis over de processen die zich in en met het hout afspeelden had men geen verklaring van de achterliggende processen. De wetenschap was gericht op wiskunde, astronomie, navigatie op zee. Pas eeuwen later weet men door onderzoek meer over de opbouw van hout, het gedrag van celstructuren enz. Het zelfde geldt voor aantasting van hout en houtbescherming. Die middeleeuwse houtbewerkers wisten wat zij met hout konden doen getuige de vele mooie interieurs, meubels en beelden. Wij mogen daar van genieten en kunnen er van leren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.