Houten vijzel

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Hallo,

Onze jongste zoon kookt graag Indonesisch en zou graag een flinke houten vijzel (plm 20 * 10 cm) door mij gedraaid krijgen. Wat is een geschikte houtsoort? En maak je dat uit kops- of langshout? ik denk aan evt verlijmd kopshouten blokjes omdat wij zo'n snijplank al jaren in gebruik hebben en bijv de slager daar ook een hakblok van heeft.

Alvast bedankt, Hans
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
https://www.indowebshop.nl/nl/category/cobeks-en-ulekans/

hier worden wat houtsoorten genoemd.

Hakblok van de slager zou van haagbeuken kunnen zijn.

Wat bedoel je met de afmetingen? Gaat het dan om de 'pot' er onder, of de vijzel er in? hoogte x breedte? breedte x lengte?

Jurriaan,

Afmeting van de vijzel (of mortier) is bedoeld buiten dia 20 * hoogte 10 cm. De stamper zal een cm of 20 zijn

Mooie webshop, die Indo, ze noemen <Arenhout> (van Goela Djawa boom) als houtsoort en dat kan ik nog niet vinden. Morgen even naar AFH misschien is een Azobe sokkel wel geschikt als start.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik denk dat je goed moet zoeken naar een stuk Azobe van 20 cm diameter zonder kleine scheurtjes. En daar blijven dan mogelijk weer kruiden in zitten. Zeker omdat je Azobe meestal niet Kiln Dried koopt, maar het bij bewerken of gebruik nog na zal drogen.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Hans,
neem geen azobe voor je vijzel.
Azobe heeft een onaangename smaak, en als het vochtig of nat wordt dan komt er een uiterst onaangename geur van af. Dat wil je echt niet proeven in je rendang!
Wim.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Persoonlijk zou ik in de keuken geen houten vijzel gebruiken - althans niet voor kruiden en specerijen. Mijn voorkeur gaat toch echt uit naar keramiek (ook al vanwege mijn achtergrond als chemicus...). De houten vijzels en maalkommen die ik heb fungeren uitsluitend ter decoratie of het verkruimelen van bros, droog materiaal (lees paneermeel maken van beschuiten...)
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
ijzerhout , iron wood
Mag door de in Idonesische regering niet mer geëxporteerd worden
http://baliwoodworks.com/iron_wood.htm
peti-ulin.jpg
 
Laatst bewerkt:

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Hans,
neem geen azobe voor je vijzel.
Azobe heeft een onaangename smaak, en als het vochtig of nat wordt dan komt er een uiterst onaangename geur van af. Dat wil je echt niet proeven in je rendang!
Wim.

Hartelijk dank voor de waarschuwing.. dit valt af - het heet geloof ik ook azijnhout dus ik had het misschien kunnen weten..
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Ik weet net of wiki het goed heeft als ik dit lees.Informatie IJzerhart:

Botanische naam: Swartzia Benthamiana
Andere benamingen: Swartzia Bannia, Black paddlewood, Bannia
Groeigebied: Centraal Latijns Amerika
Volumieke massa: 1120kg/m3
Duurzaamheidsklasse: 4-5
Prijs: Hoog
Bron AFH

klopt, is te vinden bij de Amsterdamse Fijnhouthandel, niet bij AFH in Arnhem trouwens.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Persoonlijk zou ik in de keuken geen houten vijzel gebruiken - althans niet voor kruiden en specerijen. Mijn voorkeur gaat toch echt uit naar keramiek (ook al vanwege mijn achtergrond als chemicus...). De houten vijzels en maalkommen die ik heb fungeren uitsluitend ter decoratie of het verkruimelen van bros, droog materiaal (lees paneermeel maken van beschuiten...)

Hallo Henk, we delen de achtergrond als chemicus.. (RUG, 1979), maar zoals ik al zei ik heb een kersenhouten snijplank (van blokjes kopshout) en de slager gebruikt een hakblok, dus wat zou een principiele reden zijn om geen hard hout te gebruiken? Daarom lijkt steenbeuk mij bruikbaar.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Okay, bedankt voor alle input. Ik zal eens op zoek gaan naar geschikt hout en tzt laten zien wat het is geworden.


groeten, Hans
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Haagbeuk is lekker hard inlands hout. Best geschikt voor slijtagetoepassingen.

Voor vijzels geldt echter dat de juiste werking erg afhankelijk is van de juiste passing tussen stamper en mortier, en omdat hout niet echt hard is is die passing, ook al was die in het begin OK, snel verdwenen. Voor snijplanken en hakblokken geldt dit niet; het mes gaat desnoods het hout in totdat het te snijden materiaal geheel versneden is. Verder zijn er veel zaken die in je hout trekken. En vaak is goed vermalen ook afhankelijk van de ruwheid van het oppervlak (denk aan het schuurpapier-achtige oppervlak van een (niet geglazuurde) keramische vijzel) - ook dat mis je bij hout - en het oppervlak van je houten mortier wordt alleen maar gladder in gebruik.

Als gezegd, ik heb een aantal houten mortieren/vijzels staan, zowel gekocht als zelf gemaakt, en ik grijp, als gevolg van deze ervaringen, altijd naar mijn keramische vijzels.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.