Barktus Grote Kleine vragentopic

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.750
978
Omgeving Eindhoven
Dan merk je pas dat je zaagblad eigenlijk al lang bot was... Scheelt toch veel, zo'n nieuw blad!

Ik heb zelf de Bessey KLI-S KliKlamp. Mooie en handige lijmklemmen, klemmen (ook met 1 hand) makkelijk en vast. Het enige nadeel is, dat ze bij het aanspannen niet loodrecht op het hout klemmen, en de 2 delen soms kunnen verschuiven tov elkaar. Vooral met veel lijm (=glijmiddel) ertussen.
Verder heb ik een aantal goedkope normale schroefklemmen. Meestal zet ik het eerst daarmee vast, om er vervolgens (als het in positie zit) een paar Kliklamps bij te zetten voor extra klemkracht.

Voor grotere werkstukken zou ik zelf denk ik voor pijpklemmen gaan. Die kan je in iedere maat maken, naar gelang je nodig hebt. Maar ze zijn wel lomp en zwaar voor kleiner werk, dus je hebt ernaast ook 'normale' klemmen nodig, in welke uitvoering dan ook.

Voor je werkplek, is een vaste werkbank met bankschroef wel handig. Ik heb zelf een simpele werkbank gemaakt door een balk over de breedte van de schuur (2,5 mtr) horizontaal op de muur te schroeven, en een zelfde balk op 70 cm daar vandaan met op 2/3 van de breedte een extra steunpoot. En daarop een dubbele plaat underlayment. Onder de werkbank stond eerst gereedschap op wielen, maar heb ik deze winter ladekasten gemaakt voor los gereedschap, schroeven en de elektrische apparaten.
Sommige mensen zweren bij het systeem met 20mm gaten om werkstukken erop te klemmen.

Verder heb ik een aantal lossen ladekasten op wielen. Alles (behalve bovengenoemde werkbank) staat bij mij op wielen, zodat ik alles kan verplaatsen. En de kastjes zijn zodanig van hoogte, dat ze als uitvoertafel kunnen dienen voor frees- en zaagtafel.

Ik heb gemerkt dat je niet genoeg lades kunt hebben om spullen op te bergen. Niet te groot, want dan komt alles door elkaar te liggen en kan je alsnog niets vinden. En door er kasten op wielen van te maken, zijn ze multifunctioneel en ook als werktafel te gebruiken.
 

Barktus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
77
0
Dan merk je pas dat je zaagblad eigenlijk al lang bot was... Scheelt toch veel, zo'n nieuw blad!

Voor je werkplek, is een vaste werkbank met bankschroef wel handig. Ik heb zelf een simpele werkbank gemaakt door een balk over de breedte van de schuur (2,5 mtr) horizontaal op de muur te schroeven, en een zelfde balk op 70 cm daar vandaan met op 2/3 van de breedte een extra steunpoot. En daarop een dubbele plaat underlayment. Onder de werkbank stond eerst gereedschap op wielen, maar heb ik deze winter ladekasten gemaakt voor los gereedschap, schroeven en de elektrische apparaten.
Sommige mensen zweren bij het systeem met 20mm gaten om werkstukken erop te klemmen.

Verder heb ik een aantal lossen ladekasten op wielen. Alles (behalve bovengenoemde werkbank) staat bij mij op wielen, zodat ik alles kan verplaatsen. En de kastjes zijn zodanig van hoogte, dat ze als uitvoertafel kunnen dienen voor frees- en zaagtafel.

Ik heb gemerkt dat je niet genoeg lades kunt hebben om spullen op te bergen. Niet te groot, want dan komt alles door elkaar te liggen en kan je alsnog niets vinden. En door er kasten op wielen van te maken, zijn ze multifunctioneel en ook als werktafel te gebruiken.

Dankje! Ja extra normale komen er ook zeker nog. Maar dat hoeven geen merk klemmen te worden.

Heb je een foto van je werkbank? (mag ook per pb als je dat liever niet openbaar hebt). En hoe heb je de hoogte van het werkblad bepaald?
 

knikkerkoning

Actieve deelnemer
14 jun 2019
198
47
Heerenveen
Dankje! Ja extra normale komen er ook zeker nog. Maar dat hoeven geen merk klemmen te worden.

Heb je een foto van je werkbank? (mag ook per pb als je dat liever niet openbaar hebt). En hoe heb je de hoogte van het werkblad bepaald?

tip om hoogte te bepalen: handen langs je lichaam laten hangen en hoogte van je knokkels is dan bovenkant werkblad.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.619
685
Antwerpen
Hierna overigens wel op zoek naar goede lijmklemmen voor het maken van snijplanken/bladen. Ik dacht aan een van de volgende drie opties:


  • Corpus serie van Bessey
  • Uniklamp van Bessey
  • Pijpenklem (Bessey)

Wat adviseren jullie? Ik wil het een zo goedkoop mogelijke oplossing, maar wel een waar ik met plezier mee kan werken.
kijk anders ook naar Juuma, net zo goed als Bessey denk ik maar wel betaalbaarder
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.750
978
Omgeving Eindhoven
Bij deze de foto. Let niet op de zooi die erop staat :D

IMG_0378.jpg

De hoogte van de bovenkant van het blad is 91 cm tov de vloer. De werkbank bij mijn vader in de garage was 89 cm, en die was net iets te laag voor mij (vond ik). En met de ondersteuning aan de voorkant eronder (stalen koker 4x4 cm) kon zo mijn oude tafelzaag er precies onder worden gereden (stond op wielen). Nu heb ik daar lades onder gemaakt (moeten nog frontjes op en greepjes aan) omdat mijn huidige zaag groter is en er toch niet meer onder past.

Als je wilt weten wat een makkelijke hoogte is voor je, moet je op een bestaand object een plaatje hoet leggen zodanig ondersteund dat het voor jou op de juiste hoogte zit. Of bijvoorbeeld het aanrecht in de keuken, dat is meestal ook ongeveer 90 cm hoog.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.619
685
Antwerpen
Heb je een foto van je werkbank? (mag ook per pb als je dat liever niet openbaar hebt). En hoe heb je de hoogte van het werkblad bepaald?
afhankelijk van de plaats die je hebt in je werkplaats, zou je ook je INCA kunnen integreren met je werkbank. Mijn werkbank en INCA staan in elkaars verlengde, geeft me direct veel meer mogelijkheden met zagen ook. Enigste nadeel is dat de volledige INCA omhoog en omlaag gaat ifv zaaghoogte. Dus af en toe staat het blad eigenlijk iets te hoog voor een supermooie snede.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
KliKlamps zijn superhandig, maar geven natuurlijk wel veel minder klemkracht dan schroefklemmen. Voor verlijmingen zoals tafelbladen of andere panelen zou ik toch wat stevigere klemmen gebruiken. Ik vind de corpusklemmen van Bessey daar ideaal voor. Nu zie ik op de foto's dat Barktus al een paar eenhandsklemmen heeft, dus dan zou ik toch geen prioriteit geven aan KliKlamps.

Overigens kan je met een flink aantal wat goedkopere lijmklemmen (ik gebruik Ecotools, die vind ik nauwelijks onderdoen voor Bessey) ook al heel veel. Ze zijn net wat veelzijdiger dan corpusklemmen, maar ik vind ze allebei belangrijk en zou niet zonder een van de twee willen
 

Barktus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
77
0
Afgelopen week verder gegaan waar ik gebleven was. Ik heb de plank die uit de klemmen kwam over de zaagtafel gehaald en de kopse kanten gebruikt als "patroon" voor de bovenkant en deze verspringend verlijmd. Daarna verder gegaan en hieronder de foto's van het proces. Het gebruik van de kantenfrees ging nog niet helemaal lekker, en ook het helemaal recht maken van de stukken hout kan verbetering gebruiken. Maar verder vindt ik het voor een eerste "plank" geslaagd. Op naar het volgende project!

IMG-9789.jpg
IMG-9790.jpg

IMG-9792.jpg
IMG-9795.jpg

IMG-9801.jpg
IMG-9814.jpg
IMG-9819.jpg


---

Ik merk dat er erg veel zaagsel en stof in de schuur komt. Daar wil ik wat aan doen doormiddel van een stofzuiger. Nu heb ik een beperkte ruimte en ben ik eigenlijk op zoek naar een relatief klein nat/droog/bouw stofzuiger. Iemand tips? Een (dust) cycloon maak ik er later zelf op, genoeg loodgieters op de bouw om materiaal aan te vragen. :p

---

tip om hoogte te bepalen: handen langs je lichaam laten hangen en hoogte van je knokkels is dan bovenkant werkblad.

Dit werkt voor mij niet, dan wordt m'n werkbank erg laag :p

Bij deze de foto. Let niet op de zooi die erop staat :D

Bekijk bijlage 93569

De hoogte van de bovenkant van het blad is 91 cm tov de vloer. De werkbank bij mijn vader in de garage was 89 cm, en die was net iets te laag voor mij (vond ik). En met de ondersteuning aan de voorkant eronder (stalen koker 4x4 cm) kon zo mijn oude tafelzaag er precies onder worden gereden (stond op wielen). Nu heb ik daar lades onder gemaakt (moeten nog frontjes op en greepjes aan) omdat mijn huidige zaag groter is en er toch niet meer onder past.

Als je wilt weten wat een makkelijke hoogte is voor je, moet je op een bestaand object een plaatje hoet leggen zodanig ondersteund dat het voor jou op de juiste hoogte zit. Of bijvoorbeeld het aanrecht in de keuken, dat is meestal ook ongeveer 90 cm hoog.

Bedankt voor de tip en mooie werkplek! Ik heb op de crosscut slede van m'n zaagtafel een plaat gelegd, dat vindt ik eigenlijk wel een fijne werkhoogte.

afhankelijk van de plaats die je hebt in je werkplaats, zou je ook je INCA kunnen integreren met je werkbank. Mijn werkbank en INCA staan in elkaars verlengde, geeft me direct veel meer mogelijkheden met zagen ook. Enigste nadeel is dat de volledige INCA omhoog en omlaag gaat ifv zaaghoogte. Dus af en toe staat het blad eigenlijk iets te hoog voor een supermooie snede.

Die ruimte heb ik niet :D

KliKlamps zijn superhandig, maar geven natuurlijk wel veel minder klemkracht dan schroefklemmen. Voor verlijmingen zoals tafelbladen of andere panelen zou ik toch wat stevigere klemmen gebruiken. Ik vind de corpusklemmen van Bessey daar ideaal voor. Nu zie ik op de foto's dat Barktus al een paar eenhandsklemmen heeft, dus dan zou ik toch geen prioriteit geven aan KliKlamps.

Overigens kan je met een flink aantal wat goedkopere lijmklemmen (ik gebruik Ecotools, die vind ik nauwelijks onderdoen voor Bessey) ook al heel veel. Ze zijn net wat veelzijdiger dan corpusklemmen, maar ik vind ze allebei belangrijk en zou niet zonder een van de twee willen

Hier ga ik eens naar kijken
 

WillemWoodWorker

Actieve deelnemer
29 sep 2019
40
6
Mooie plank geworden Baktus! Die tekening is best vet. Qua stofzuiger gebruik ik een Nilfisk Buddy 2, gekocht met veel korting bij de praxis... onder mij zaag staat een afsluitbare emmer (mayonaise van de plaatselijke snackbar....) waar ik een soort cyclone van het gemaakt. Zag een filmpje op YT. Ik kan de slang van de stofzuiger er op aansluiten. Dit is geen maximale oplossing maar scheelt best heel veel zaagsel in de schuur.
 

Barktus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
77
0
Q

Vandaag een buitenkansje, een ouden eiken parket vloer die gratis op te halen was. Heb momenteel de helft meegenomen, dus als er iemand in Zeeland nog mooi hout zoekt. Stuur me even een prive bericht.

Zoals op de foto's te zien, is niet elke plank recht en moet ik ook de groeven aan de achterkant nog weghalen. Hoe kan ik dit het beste doen, zonder dat het direct een hoop kost? Een mogelijke oplossing is een vandiktebank, maar dat is ook gelijk een dure. Als iemand suggesties heeft, dan hoor ik dat graag. De tong en groef kan ik op de zaagtafel verwijderen. Wel vraag ik me af of ik daar niet beter een cirkelzaag met geleider voor kan gebruiken?

Anyway, foto's!

IMG-0298.jpg
IMG-0299.jpg


IMG-0300.jpg
IMG-0305.jpg


IMG-0309.jpg
IMG-0308.jpg


En toen was er hout :D

IMG-0310.jpg


---

Mooie plank geworden Baktus! Die tekening is best vet. Qua stofzuiger gebruik ik een Nilfisk Buddy 2, gekocht met veel korting bij de praxis... onder mij zaag staat een afsluitbare emmer (mayonaise van de plaatselijke snackbar....) waar ik een soort cyclone van het gemaakt. Zag een filmpje op YT. Ik kan de slang van de stofzuiger er op aansluiten. Dit is geen maximale oplossing maar scheelt best heel veel zaagsel in de schuur.

Dankjewel! ;) Ben momenteel aan het kijken naar de Eurom force 1420s, omdat die automatisch aan kan springen. Een cyclone wil ik ook gaan maken, heb ik afgelopen week al een emmer voor geregeld op het werk. :p

IMG-0222.jpg
IMG-0223.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.548
2.488
Gaanderen
Je kunt ook vlakken met je cirkelzaag. Maar nooit meer dan de hoogte van je zaag. Google maar even. Als je de groeven van de achterzijde wil verwijderen kan het zijn dat het hout echt krom gaat staan. Heb dit een keer gedaan met noten parket ging door de vandiktebank en toen ik een paar dagen later keek was ie een 30 cm krom. Doe dus eerst een paar testjes.
https://www.youtube.com/watch?v=21u4bou930w
 
Laatst bewerkt:

Barktus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
77
0
Je kunt ook vlakken met je cirkelzaag. Maar nooit meer dan de hoogte van je zaag. Google maar even. Als je de groeven van de achterzijde wil verwijderen kan het zijn dat het hout echt krom gaat staan. Heb dit een keer gedaan met noten parket ging door de vandiktebank en toen ik een paar dagen later keek was ie een 30 cm krom. Doe dus eerst een paar testjes.
https://www.youtube.com/watch?v=21u4bou930w

Bedankt voor de tip. Mijn zaag is niet diep genoeg en een vandiktebank wilde ik nog graag hebben. Dus wellicht gaat die er toch komen.


Die had ik zelf inderdaad ook gezien, ga ik zeker gebruiken. Dankjewel!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.