Barktus Grote Kleine vragentopic

Barktus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
77
0
Als startende houtbewerker/maker loop ik tegen diverse vragen en problemen aan. Problemen waar je via Google of Youtube niet uit komt, of waarbij het handiger is om advies te vragen. Nu kan ik voor elke vraag een eigen topic aanmaken, maar dat vindt ik onnodig en vervuild het overzicht in het forum. Ik wil daarom dit topic gebruiken om deze vragen te stellen.

-

Vraag: Het "mitter" hulpstuk loopt niet lekker over de zaagtafel.
Ik heb al geprobeerd met wat kaarsvet het geheel soepeler te maken, maar dit werkte averechts. Ook met wat WD40 geprobeerd, lijkt dan beter te gaan. Maar we willen natuurlijk geen olie op het hout, dus eigenlijk ook geen oplossing. De enige manier om het laatste stuk voorruit te krijgen is om er hard op te duwen en dan voorwaarts te bewegen. Iets wat ik tijdens het zagen niet wil, gezien het onbetrouwbaar is.

Wat doe ik fout/wat kan ik hier aan doen?
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
438
568
47
Breda
Het eerste stuk gaat prima maar dan gaat het fout.
Lijkt wel of de geleider van de miter krom is.
Keer laten vallen?
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
539
Steenbergen, Noord Brabant
Is de groef goed schoon? Kan ook een braampje zijn. Als ik het goed heb is de tafel van aluminium en de geleider van staal. Dat je zoveel kracht moet zetten als de geleider bijna helemaal in de groef zit is niet goed: d’r zit daar iets waar ie op vast loopt. Krom kan, maar lijkt me sterk.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.862
2.519
Als je de zij en onderkant van de geleider even met een marker vol stift, kan je zien waar hij stroef loopt.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.614
1.134
Fryslân
Het lijkt inderdaad te beginnen zodra de geleider op het blad komt. Schaaft deze niet over de tafel? En anders kijken of alles recht is. En je kan nog even proberen een schuurpapiertje door de groef te halen, en over de geleider. Je kan vaak aan de geleider of groef wel zien waar die aanschaaft, omdat het op die plekken meer slijt dan op andere plekken.

Zodra je het weer goed lopend hebt, kan je eventueel nog wel even met wat kaarsvet door de groef heen. Dit zal altijd helpen. (ter info: gewoon een waxinelichtje oid er overheen halen. Niet laten smelten.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.936
791
Omgeving Leiden
Kan je de miter bar, dus het stuk ijzer dat in de tafel schuift, losnemen van de rest van het miter hulpstuk?
Dan kan je bepalen of het aan de miter bar ligt of aan de rest van de constructie.

Of misschien is de dwarsgeleider verkeerd op de miter bar gemonteerd, mist een ringetje of zo, waardoor e.e.a. klem loopt.
Ik zou het hele spul uit elkaar halen en dan stap voor stap proberen te bepalen waar het klem loopt.
 
Laatst bewerkt:

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
Vaak zijn de bladen van een Suva krom,bladgeleiders even doorschuiven dat het gelijk licht met het blad,de twee paar gaten in blad zijn niet origineel.
Probeer met waterproof 500 schuurpapier de stalen schuifgeleider op te poetsen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.817
883
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De verstekgeleider van onze inca loop ook wat stroef, maar dan over de gehele lengte. Dat lijkt een braam of corrosie te wezen, en is op zich wel mee te leven (wellicht ga ik er nog wel eens wat aan doen, maar het heeft geen haast). Dit is duidelijk anders, de verstekplaat zelf lijkt 'niet te passen'. Of de geleidestaaf is krom, of er steekt ter hoogte van de plaat iets uit, of de plaat zelf komt in (zwaar) contact met de zaagtafel. Ik zou de verstekgeleider, ter hoogte van de plaat eens goed onderzoeken/uitmeten...
 

tuoh

Oud hout
Dit probleem oplossen is toch gewoon een kwestie van observeren en deduceren.
Schroef dat ding uit elkaar, en begin een pasbeurt met de geleider welke in het blad schuift, loopt die vlot dan monteer je het volgende onderdeel erop, testen, en indien oké naar het volgende, etc.....
Gewoon het gezond verstand gebruiken.
Elke machine heeft wel iets waarbij je even zal moeten nadenken over wat er juist aan de hand is, noemt men ook wel "ervaring opdoen":p
Groot voordeel hier, je leert je machine goed kennen, zowel de min- als pluspunten.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Dit probleem oplossen is toch gewoon een kwestie van observeren en deduceren.
Schroef dat ding uit elkaar, en begin een pasbeurt met de geleider welke in het blad schuift, loopt die vlot dan monteer je het volgende onderdeel erop, testen, en indien oké naar het volgende, etc.....
Gewoon het gezond verstand gebruiken.
Elke machine heeft wel iets waarbij je even zal moeten nadenken over wat er juist aan de hand is, noemt men ook wel "ervaring opdoen":p
Groot voordeel hier, je leert je machine goed kennen, zowel de min- als pluspunten.

Precies dit. Bij mijn combimachine loopt de aanslag ook lichtelijk aan. Vooral bij het inzetplaatje van de zaag, daar deze niet helemaal flush is met de tafel (veert wat naar buiten).
Daar deze aanslag sowieso al niet je van het is, heb ik in het deel wat aan de rijtafel zit maar een ringetje eronder gedaan :p
Jammer dat mijn tafel geen 2 T-tracks heeft, anders had ik er een crosscut slede ingezet.
 

Barktus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
77
0
Precies dit. Bij mijn combimachine loopt de aanslag ook lichtelijk aan. Vooral bij het inzetplaatje van de zaag, daar deze niet helemaal flush is met de tafel (veert wat naar buiten).
Daar deze aanslag sowieso al niet je van het is, heb ik in het deel wat aan de rijtafel zit maar een ringetje eronder gedaan :p
Jammer dat mijn tafel geen 2 T-tracks heeft, anders had ik er een crosscut slede ingezet.

Hier heb je gelijk in!

Een crosscutslede functioneert ook prima met één T-track.

Dat vermoeden had ik al. Vorige week even aan het knutselen geweest. Als eerste project dan ook tevreden over het resultaat.

IMG-9052.jpg



IMG-9054.jpg


IMG-9055.jpg


IMG-9060.jpg


IMG-9061.jpg


IMG-9062.jpg
 

WillemWoodWorker

Actieve deelnemer
29 sep 2019
40
6
Fijn eerste project zo'n slee! Iets voor de werkplaats moet in de eerste plaats werken. Wat ik met dit soort dingen doe is ze " een beetje mooi " maken. Schuin kantje eraan, hoekjes rond frezen etc. Het is voor mij dan functioneel maar ook meteen een oefening in nauwkeurigheid. Misschien heb je er iets aan.
 

knikkerkoning

Actieve deelnemer
14 jun 2019
198
47
Heerenveen
Om iets de smeren is wd40 ook niet echt het juiste middel in mijn optiek, WD (Water Displacement). Smeert eerst even maar daarna is het gewoon droog metaal op droog metaal.
 

Barktus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
77
0
Fijn eerste project zo'n slee! Iets voor de werkplaats moet in de eerste plaats werken. Wat ik met dit soort dingen doe is ze " een beetje mooi " maken. Schuin kantje eraan, hoekjes rond frezen etc. Het is voor mij dan functioneel maar ook meteen een oefening in nauwkeurigheid. Misschien heb je er iets aan.

Dankjewel! Afgelopen week een kantenfrees mogen lenen, een Makita RT0700. Daarmee wat testjes gedaan op de slede :p

IMG-9660.jpg


----

Verder nog eens dieper in het zaagblad gedoken. Na het maken van de slede was het al stukken beter, maar nog niet helemaal naar mijn zin. Daarom voor de Inca en voor de afkortzaag allebei een nieuw blad besteld bij Ecotools. Het is een verschil van en nacht en maakt het werken met de machines ook gelijk een stuk leuker! ;)

Resultaat met het oude blad (links) en het nieuwe blad.

IMG-9654.jpg
IMG-9655.jpg


----

Gisteren nog wat oude eiken planken gehad die onderdeel waren van een oude salontafel. Die gaan voorlopig nog even liggen, tot ik voldoende vertrouwd ben met de machines en het bewerken van hout.

Stapel met hout (ligt inmiddels in de schuur) en een van de planken waar ik uit nieuwsgierigheid even de schaaf overheen gehaald heb. :D

IMG-9615.jpg
IMG-9616.jpg


----

Omdat de zagen nu lekker werken, het stukje hardhout dat ik had ook gelijk even verzaagd. En daarna aan elkaar gelijmd. Dit in de wetenschap dat ik niet de juiste lijmklemmen heb, en dat het resultaat waarschijnlijk niet recht zal zijn. Maar dat mag de pret niet drukken. ;)

Hierna overigens wel op zoek naar goede lijmklemmen voor het maken van snijplanken/bladen. Ik dacht aan een van de volgende drie opties:


  • Corpus serie van Bessey
  • Uniklamp van Bessey
  • Pijpenklem (Bessey)

Wat adviseren jullie? Ik wil het een zo goedkoop mogelijke oplossing, maar wel een waar ik met plezier mee kan werken.
Foto's van hoe ik het nu gedaan heb (onder de klemmen zit schilderstape, om plakken tegen te gaan).

IMG-9656.jpg
IMG-9657.jpg



----

Het volgende project is het afmaken van een huisnummer waar ik aan bezig was en het maken van een vaste werkplek. Ik merk nu dat ik overal en nergens spullen wegleg en niet echt een plek heb om te schuren, lijmen etc. Tips en tops voor het maken van een werkplek/werkbank zijn zeer welkom! :p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.