Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 21 tot 24 van de 24
    Zo wil ik het inderdaad de volgende keer ook doen

Veel mensen draaien met opzet die lijmtangen zover mogelijk "plat" zodat ze juist níet het te verlijmen werkstuk hol gaan trekken door die "onnatuurlijke bekkenstand", en daardoor het werkstuk er tussenuit kan floepen. Die voorste klem op de foto zit dus eigenlijk perfect; deze zal het werkstuk niet doen "buigen".

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 't Wolt Bekijk Berichten
    Lange corpusklemmen trekken iets krom als je ze flink stevig aandraait, ook die van Bessey. Kwestie van simpele mechanica; je ontkomt er niet aan. Het is wel zo dat hoe verder je werkstuk bij de uiteinden van de bekken vandaan zit, hoe minder dit effect optreedt. Ik zie op je foto ook dat niet alle klemmen recht op het werkstuk zitten. Dat zou ik dus wel doen. Ik leg zelf altijd het liefst eerst de klemmen klaar en daarna mijn werkstuk erin, zodat de klemmen onder het werkstuk liggen. Vaak doe ik dan nog extra klemmen aan de bovenkant.
    Laatst gewijzigd door The Boktor; 22-01-20 om 21:19.
    The Boktor..... eet en leeft van hout.

Tja... dan heb je klemmen die mooi parallel zijn en dan ga je ze als f-stijl klemmen gebruiken :-).

Leg ze gewoon vlak op je werkbank dmv de pootjes en leg je werkblad er tussen. Dan nog een deel van de klemmen er vanaf boven op en alles blijft mooi vlak ook zonder absurde klemkrachten te gebruiken.

zoiets dus : https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bar_clamp_1.jpg

En met wat minder klemmen kan makkelijk, zeker als je een extra balkje aan de randen werkt (zoals je doet). Dan hoef je echt niet vlak bij de einden te klemmen. De druk gaat immers met zo’n 45graden beide kanten van je klem opzij....

Een goede beschrijving staat hier: https://www.finewoodworking.com/2010...ing-the-clamps
    Laatst gewijzigd door GH1; 22-01-20 om 22:03.

+1 voor het gemak
    Zou er misschien nog indien nodig haaks wat balkjes op klemmen om het geheel vlak te houden
    214BF448-07EA-484A-9D73-596B8AAF5B66.jpg 7AE48C22-E1B9-489B-A277-9E1630642742.jpg

super eenvoudig uitgelegd
    Laatst gewijzigd door vandikte; 23-01-20 om 07:58.

Forum Rechten