Ervaring Bessey sergeant of corpuslijmklem

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Veel mensen draaien met opzet die lijmtangen zover mogelijk "plat" zodat ze juist níet het te verlijmen werkstuk hol gaan trekken door die "onnatuurlijke bekkenstand", en daardoor het werkstuk er tussenuit kan floepen. Die voorste klem op de foto zit dus eigenlijk perfect; deze zal het werkstuk niet doen "buigen".


Lange corpusklemmen trekken iets krom als je ze flink stevig aandraait, ook die van Bessey. Kwestie van simpele mechanica; je ontkomt er niet aan. Het is wel zo dat hoe verder je werkstuk bij de uiteinden van de bekken vandaan zit, hoe minder dit effect optreedt. Ik zie op je foto ook dat niet alle klemmen recht op het werkstuk zitten. Dat zou ik dus wel doen. Ik leg zelf altijd het liefst eerst de klemmen klaar en daarna mijn werkstuk erin, zodat de klemmen onder het werkstuk liggen. Vaak doe ik dan nog extra klemmen aan de bovenkant.
 
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Tja... dan heb je klemmen die mooi parallel zijn en dan ga je ze als f-stijl klemmen gebruiken :).

Leg ze gewoon vlak op je werkbank dmv de pootjes en leg je werkblad er tussen. Dan nog een deel van de klemmen er vanaf boven op en alles blijft mooi vlak ook zonder absurde klemkrachten te gebruiken.

zoiets dus : https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bar_clamp_1.jpg

En met wat minder klemmen kan makkelijk, zeker als je een extra balkje aan de randen werkt (zoals je doet). Dan hoef je echt niet vlak bij de einden te klemmen. De druk gaat immers met zo’n 45graden beide kanten van je klem opzij....

Een goede beschrijving staat hier: https://www.finewoodworking.com/2010/05/11/how-to-glue-up-joints-positioning-the-clamps
 
Laatst bewerkt:

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
+1 voor het gemak
Zou er misschien nog indien nodig haaks wat balkjes op klemmen om het geheel vlak te houden
214BF448-07EA-484A-9D73-596B8AAF5B66.jpg 7AE48C22-E1B9-489B-A277-9E1630642742.jpg

super eenvoudig uitgelegd
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.