Geschikt maken van een potentiele werkplaats.

J-P

Actieve deelnemer
4 jan 2020
27
1
zeeland
Ik ben nog niet lang bezig met houtbewerking. Ik was op zoek naar een nieuwe hobby waar ik nog veel in kon leren. Nadat ik me ingeschreven had op een cursus houtbewerking/meubelmaken bleek na een aantal weken dat ik thuis niet echt aan de slag kon. Tevens stierf op dat moment mijn schoonvader die timmerman was en behoorlijk wat materiaal achterliet. Mijn vrouw is zelfstandig en werkt thuis en kon zaag-en klopgeluiden niet zo goed op prijs stellen :cool: en via via liep ik tegen een mooie oppervlakte aan, achterin een loods waar een staalbedrijf is gevestigd. Een mooie oppervlakte van 5 bij 6, met krachtstroom (ik heb een vlak/vandikte en een zaagtafel op krachtstroom) voor niet veel geld per maand (50 euro all in, geen geld denk ik dan). Alleen....

Er zitten op het eerste gezicht wel haken en ogen aan de ruimte. Het is achter/onderin een loods, zonder ramen/verluchting. De wanden zijn typisch moderne bedrijfsunit, dus H-balken met panelen. De ruimte is dus niet afdoende verlucht en verlicht. Ik verwacht geen goedkeuring te krijgen voor een ventilatierooster of iets dergelijks. Graag wat tips. Ik verwacht serieus te moeten investeren (ledverlichting, plaatmateriaal voor de wanden en aansluitingen voor de stofafzuiging. Ik heb wel 2 stofafzuigers (festool midi, Electra beckum AB-37) en een cycloon. Nu een kwestie om dat zo optimaal mogelijk te laten werken. Mijn doel is dat ik geen schade aan het pand zelf toebreng, dus geen gaten boren enzo. De vraag, is hier een geschikte ruimte van te maken en hoe zouden jullie het aanpakken? Ik verheug me op jullie ideeen. Alvast dank.
i-hLtDFVk-X2.jpg
 

J-P

Actieve deelnemer
4 jan 2020
27
1
zeeland
De achterwand is de enige zijde die geen buren heeft maar die kan evt wel geisoleerd worden. Op de foto is dat de achterwand ook. Maar of het echt nut heeft is een 2de, aangezien de hele loods ongeisoleerd is. Er zijn wel een paar heatblowers aanwezig.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Je zegt dat het een typisch moderne bedrijfsloods is. Dus denk ik dat het wél geïsoleerde panelen zijn. Zo op de foto's te zien zijn ze dat ook. Is het een plat dak, of zit er nog een verdieping boven? En heb je heaters in de ruimte zelf, of zijn die voor het hele pand. Als het de 2e is, dan zou ik zelf voor een warmtebron zorgen, omdat je het dan zelf kan regelen. Hoe groot is de ruimte?

Wat ik zou doen als het mijn ruimte is, is 1 of 2 wanden bedekken met plaatmateriaal. Dit kan je doen door bijvoorbeeld een voorzetwand van sls te maken met hierop plaatmateriaal van 18mm dik. Hier kan je dan wat aanhangen, mocht dat nodig zijn.
Een grote werkbank met opbergruimte en om aan te werken,
Een verrijdbare werkbank die je in de midden van de ruimte kan zetten om er helemaal omheen te kunnen werken,
Goede Led verlichting. Nu hangen er zo te zien maar 3? Zowiezo boven de gedeeltes waar je werkt moet het goed verlicht zijn.
Stofafzuiging zou ik persoonlijk nog even mee wachten om definitief aan te leggen. Ga er eerst in werken, en dan kom je er snel genoeg achter hoe je de indeling wil hebben en wat voor jou het beste werkt. Je kan op papier alles perfect hebben, maar in de praktijk loopt het soms net even wat anders. Je kan dan dingen aanpassen/verschuiven en een definitief plekje geven. Ga daarna met de afzuiging aan de slag.

Zo zou ik het doen. 50 euro per maand is niks natuurlijk. Daar kan je het eigenlijk niet om laten!
 

J-P

Actieve deelnemer
4 jan 2020
27
1
zeeland
Er is nog een verdieping bovenop, die ik mag gebruiken voor houtopslag. Momenteel staan daar nu de grotere apparaten (lintzaag, tafelzaag, vlak vandiktebank, stofafzuigers) en al een voorraad hout, te wachten tot de oude huurder uit die ruimte is. Daarboven is het een schuin dak. De heaters zitten in de grote loods maar mijn ruimte is niet echt afgesloten van de loods, er hangt een zwaar zeil zoals ze ook voor schuifzeilen van trailers gebruiken. De ruimte is 5x6.

De ledverlichting is absoluut een must inderdaad. Ik zat me al af te vragen hou ik plaatmateriaal ging bevestigen, een voorzetwand is natuurlijk een goed idee. De achterwand heeft al wat houten verbindingen dus dat is wat gemakkelijker monteren, de andere grijze wand wou ik inderdaad ook aftimmeren en daar mijn radiaalzaag inbouwen. Een werkbank wou ik compatible maken met de (of een) zaagtafel. De huidige was van mijn schoonvader en is een Electra Beckum PK250 maar er ontbreken wat zaken zoals de guard en het ding is echt aan onderhoud toe. Ik twijfel nog even tussen een portable zaag en die inbouwen in de werkbank of een losse werkbank en een hybride zaagtafel. Ik heb redelijk wat tijd om te ermee bezig te zijn dus dat is fijn. De tip mbt de stofafzuiging vind ik een sterke. En inderdaad, goedkoper kan bijna niet. Het is toch puur voor de hobby en het leren, dus dan kan het lekker laagdrempelig.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.