Nieuwe intimmering vooronder.

tuoh

Oud hout
WR1944 zei:
Dat is een mooie lier geworden. Was het niet mogelijk een kant en klare lier te kopen? Na ruim 20 jaar op een scheepswerf rond gelopen te hebben valt het me op dat je geen pallen. Dat maakt het wat veiliger met het oplieren. Een tweede opmerking geldt de zijdelingse stevigheid. Als er iets tegen de zijkant knalt kan het geheel ontzet raken en niet meer of heel moeilijk te gebruiken. Dat zijn zo de dingen die mij direct opvallen bij het bekijken van de foto's. Het zal wel een beroepsafwijking zijn. ;)
Maar de lier en ook het houtwerk ziet er goed uit. Zo te zien weer een waardige toevoeging aan de varende museumstukken.

Je kan alles kopen, maar het zelf maken is nu juist de uitdaging, je moet wel de juiste machines tot je beschikking hebben natuurlijk, maar één van onze sponsors stelde zijn machinepark graag ter beschikking :D een vakman om achter de machine te staan leverden we zelf .Op deze manier koste het liertje ons de luttele som van 325€ kabel inbegrepen:D onze penningmeester was een heel tevreden man.
Het is op de foto's moeilijk te zien maar aan stuurboordkant is er wel degelijk een palsysteem opgebouwd. De zijdelingse stijfheid werd bereikt door aan de ronde staven van 18mm een draadeind van M12 te voorzien, de schoudering van 3mm zorgt samen met de dikke wangen van 8mm voor een onwrikbaar geheel eens alle moeren zijn aangedraaid.
De lier is vandaag terug van boord gehaald om volledig te schilderen, de handvatten nog wat aan te passen en tezelfdertijd de lier te voorzien van een (houten) kap om het hemelwater te weren.

Zelfbouw levert ook echt maatwerk op, in tegenstelling met kant en klare exemplaren die meestal veel te zwaar en te groot zijn uitgevallen om aan boord van deze schepen te plaatsen. En op het voordek van een zeilschip is elke cm minder zuivere winst qua ruimte.

Qua beweging valt dat op deze klassiekers goed mee, een gebreeuwd schip is altijd een stuk stijver, en eens in het water zwelt het hout en komen alle verbindingen snaarstrak te staan. Het is enkel bij zware (zee)gang dat de naden soms wat gaan werken en we water kunnen binnen krijgen. Dan moet er wel eens gepompt worden om de voeten droog te houden.
Nu is het inderdaad zo dat met alles wat je inbouwt er terdege rekening moet gehouden worden met dit werken, en het is ook bijna een must om niks te vast te monteren, in geval van averij moet je overal snel bij kunnen. Er word dus bijna nooit lijm gebruikt, enkel schroeven of een houtverbinding die snel demonteerbaar is, zijn in deze omstandigheden aangewezen.


Mvg,

André
 

WR1944

Oud hout
Die opmerking over het kopen was ingegeven door rationele overwegingen. Door m'n ingebouwde eigenwijsheid probeer ik het eerst zelf te maken (als ik denk dat ik de know-how bezit en de middelen/machinerie) omdat je het inderdaad kan aanpassen aan de bestaande behoefte. En het geeft ook een voldoening als je het zelf maakt en het werkt ook nog volgens verwachting. Met het zelf-maken weet je alle ins en outs en in geval van schade of hapering kan je direct ingrijpen.
Die pal kon ik nergens ontdekken maar naar mijn idee hoort die er gewoon op. Blij dat m'n idee niet zo slecht was. :mrgreen:
 

tuoh

Oud hout
Nee, het was zeker geen slecht idee, een lier zonder pallen is geen lier maar een potentiële catastrofe. We hebben zelfs nog even overwogen om met een remwiel te werken, maar daar zijn we maar van afgestapt. Dat werd wat teveel van het goede op een liertje van 400 kg trekkracht.

Mvg,

André
 
A

Athanor

Guest
Dat is weer een fraai schip geworden André!! Complimenten met jullie werk. Zo blijft er weer een mooie klassieker voor de komende generaties bewaard. Hebben jullie het hele schip kaal gehaald en weer in de olie en/of lak gezet?

Fons
 

tuoh

Oud hout
Bedankt Fons,

inderdaad, het hele schip is langs binnen en buiten volledig kaal gehaald met de krabber, een pokkewerk, maar de enige manier om het karakteristieke uitzicht te behouden. Daarna is het hele schip binnen en buiten behandeld met conserveergrond van Wijzonol, een extreem ademend product.
De buitenzijde heeft daarna nog 4 lagen transparant gekregen om het hout te beschermen tegen water, wind, en uv stralen, daar hebben we de eerste jaren geen omzien meer naar hoop ik.

Mvg,

André
 
  • Leuk
Waarderingen: klusrob

broekhuis

Nieuw lid
11 mei 2011
22
4
Mooi liertje hoor. Maar ik vroeg me nog af: zo te zien is er ook een liggend houten ankerspil, op de foto's is dat weggenomen. Was het niet mogelijk om dat spil te benutten als draadtrommel voor de strijktalie? B.v. door er een één kant een tandkrans op te maken, die dan via een wegneembaar rondsel wordt aangedreven?

Henk
 

tuoh

Oud hout
Hallo Henk,

je idee hebben we ook overwogen alvorens met een liertje op de proppen te komen.
Maar de ingreep zou nogal drastisch geweest zijn, zo een braadspil op een platbodem is bedoeld om met handspaken getornd te worden, lagering is dus onbestaande :cry: Om het spul in beweging te krijgen heb je aardig wat kracht nodig. Ook is de diameter aan de grote kant, je hebt dus een hogere ratio nodig om de aandrijfkracht niet te hoog te laten oplopen. Voor je het weet sta je daar op het voordek met een constructie om U tegen te zeggen :shock:

En niet onbelangrijk, hoe hoger de ratio = aantal omwentelingen aan de kruk om de trommel één toer te laten draaien, hoe meer kabel er op moet. Bij een ratio van 1 op 8 heb je acht maal meer kabel nodig, die je ook moet binnen draaien. En hoe meer kabel op de trommel hoe dikker die word, de tweede laag komt op de eerste laag, enzoverder. Dit heeft dan weer zijn gevolgen voor de overbrengingsverhouding.
Het is een constant afwegen van allerlei parameters om tot een werkbaar geheel te komen.

Alvorens ik iets op papier gezet heb ben ik enkele uurtjes aan het spelen geweest op de rekenmachine, om één en ander eens door te rekenen, en wat de gevolgen waren als ik dit of dat wijzigde.
De uitkomsten liepen soms aardig uit het spoor, die werden compleet onwerkzaam.
Maar je weet dan wel wat kan en wat niet.

Gelukkig kom je op deze platbodems beide systemen tegen, braadspil of lier, en soms allebei samen.
We doen de authenticiteit dus geen geweld aan :D
Na de testen zijn we gelukkig ook niet teleurgesteld, alles werkt zoals berekend :D en de mast is nu vlot strijkbaar zonder al teveel moeite. Ons werk was niet voor niks.


Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Gisteren begonnen met de eindafwerking van de lier. Er moest nog een kap over gemaakt worden,
en jawel, het materiaal is hout geworden :D
Verder alle staalwerk al enkele laagjes zinkverf gegeven, de uiteindelijke kleur word zwart.

De kap is opgebouwd met Eiken latten voorzien van een hol- bol profiel, en verlijmd in een mal met de gepaste vorm erin. Na 24u de vorm uit de mal en even gepast en dat zag er pico bello uit, dus vandaag verder met het inlijmen van de verstevigingsribben, en enkele dubbelingen. Deze verstevigingen zijn gemaakt uit Yellow Poplar, en zijn verlijmd met Epoxy.

Eens de kap af is word deze binnen en buiten behandeld met enkele lagen Epoxy, vocht word dan definitief geweerd :D

Onderstaand enkele foto's van de bouw.

Mvg,

André

Attached files
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Knap werk hoor. Heb even een vraag hoe je de ribben hebt gebogen? En heb je het hol bol profiel aan een frees?
 

tuoh

Oud hout
Hallo Jesse,

het hol-bol profiel heb ik laten maken bij Leitz, heb vier HSS blanco's laten profileren voor in een messenkop.
Omdat de blanco's toch 50mm hoog zijn heb ik er ineens drie verschillende profielen en contraprofielen in laten aanbrengen, 7-9-11mm, zo kan ik alle kanten uit.
Dankzij deze messenkop kan ik alle freeswerk op de verticale freesmachine uitvoeren, hier kan ik namelijk gebruik maken van een gemotoriseerde aandrijver :D Als je veel lopende meters moet frezen is dit wel zo gemakkelijk.
Bij CMT zit er ook een hol-bol profiel in het gamma, maar dan geschikt voor de bovenfrees. Nadeel hier is de trage manier van werken, een bovenfrees werkt nu eenmaal een stuk trager dan een verticale freesmachine, en het kost ook aardig wat moeite als je wat meters wil frezen. Voor eenmalig gebruik is bovenfrees wel een goedkoper alternatief.
Dat speelde hier geen rol, in de nabije toekomst heb ik nog heel wat freesopdrachten in het verschiet :D
Het spul betaald zich zelf terug.

De ribben heb ik gelamineerd, heb even overwogen om ze te stomen, maar mal en contramal moest ik toch sowieso zagen, zowel lamineren als stomen vragen in dit geval om een dubbele mal. Ik had nog wat zaagresten staan van een 5mm dikte, dus lamineren dan maar. De ribben zijn opgebouwd uit telkens vier stroken Yellow `Poplar van 3mm dikte. Deze houtsoort laat zich op die dikte zonder problemen in korte bochten plooien zonder trucjes, het is een zachte maar taaie houtsoort, waar je meer mee kan dan je op het eerste zicht denkt.
En niet onbelangrijk, beide methodes kosten ongeveer evenveel tijd, bij het stomen moet het hout de tijd krijgen om te drogen, bij het lamineren is het de lijm die 24u nodig heeft om te harden.
Voor het eindresultaat maakt het geen verschil welke methode je gebruikt, beide zijn evenwaardig qua sterkte.

Mvg,

André
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Hoi Andre,

Wat koste het dan om de hol en bol in contra te laten profileren?

Aangezien ik bezig ben met een restauratie van een bootje (beenhakker) heb ik zeker wel belang bij deze set. Ik heb zelf de HF33 freesmachine van Scheppach. Een automatische doorvoerder staat nog op de planning en ben ik ook naar opzoek en moet ook van Scheppach zijn.

Mvg. Jesse
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.