Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 34
  1. #1

    Nieuwe intimmering vooronder.

    Het vlaggenschip van onze vloot ligt in de loods voor een groot onderhoud, en dat zullen we geweten hebben
    Dit vlaggenschip is een houten Hengst (bouwjaar 1902), een vissersschip uit de Scheldedelta, en gebruikt voor de vangst van schol. Later kwam hier de mosselvangst bij, dat verdiende beter.

    Zo ben ik nu bezig met een nieuw interieur in het vooronder, maar verwacht hier niet het zoveelste strakke interieur uit Teak of Mahonie.
    Neen, aan boord van deze vissersschepen was alles heel basic, en duurzame houtsoorten waren helemaal uit den boze (onbetaalbaar) Grenen, Vuren, Populier en Lariks waren hier de meest gebruikte houtsoorten voor de binnenbetimmering.
    Voor deze verbouwing ben ik teruggekeerd naar de originele indeling, met een persoonlijke toets hier en daar
    Zo heb ik al een nieuw voorste schot met slaapkooi ingebouwd, een stuur- en bakboordkooi, en een haardplaats, foto's hiervan volgen later.
    Deze week enkele dagen uitgetrokken om de vooraadkast te bouwen, we moeten tenslotte ook kunnen eten en drinken onderweg.
    Heb hiervoor gekozen om alles uit te voeren in Grenen ( 3° keus) er zit dus al eens een kwast in , maar dat is geen probleem.
    Omdat het aan boord van deze schepen nooit echt droog is, was ook de Rv waarde van het hout niet super belangrijk. (Rv. 16%) maar ik verwacht geen problemen.
    Alvorens met de bouw te starten alles eens uitgetekend met autocad ,om de juiste verhoudingen te vinden, en alle eventuele problemen in kaart te brengen, dat spaart heel wat tijd tijdens de bouw.
    Door het hoge vochtgehalte aan boord is het belangrijk om zoveel mogelijk te verluchten, onze nieuwe voorraadkast ontsnapt hier ook niet aan, maar de verluchting heb ik eens op een andere manier aangepakt. Ik heb namelijk houten latjes als vlechtwerk gebruikt, terwijl hier origineel gewoon verticale latjes werden voor gespijkerd. Ik vind het vlechtwerk wel geslaagd.
    De kast is verder op de klassieke manier opgebouwd, panelen van een bossing voorzien, en het geheel is samengebouwd met de Domino.
    De bossingen zijn niet nageschuurd, het freeswerk was zo glad dat schuurpapier hier afbreuk zou doen aan het resultaat. Heb de bossingfrees (Mec. frees) op 8000 tr/min door het hout gejaagd met een superglad resultaat.
    Bijgaand nog enkele foto's van het resultaat tot hiertoe, morgen plaats ik de kast aan boord.
    Foto's van de geplaatste kast volgen nog.


    Mvg,

    André

    Attached files

  2. #2

    Re: Nieuwe intimmering vooronder.

    En nog enkele detailfoto's van de bossingen met de gebruikte frees.
    Een scherpe frees, het juiste toerental, en de gepaste doorvoersnelheid, de ideale mix voor een superglad eindresultaat.

    Ps: voor het sluitwerk ben ik wel van het "lastenboek" afgeweken, dit is nu namelijk uitgevoerd in Wengé


    Mvg,

    André

    Attached files

  3. #3

    Re: Nieuwe intimmering vooronder.

    Mooi stukje werk tuoh 8-)

    gr Albert

  4. #4

    Re: Nieuwe intimmering vooronder.

    Dat ziet er strak uit.
    Zo zie je maar dat je met "gewone" houtsoorten toch ook mooie dingen kan maken.
    Ik ben benieuwd naar de foto's van de rest van het interieur.

  5. #5

    Re: Nieuwe intimmering vooronder.

    Mooi stuk werk, persoonlijk vind ik de deuren aan de achterkant nog mooier dan aan de voorkant.

    Mvg, bjorn

  6. #6

    Re: Nieuwe intimmering vooronder.

    Vandaag de kast geplaatst aan boord, dus weer een puntje dat we kunnen afvinken.
    Nu nog enkel twee lattenbodems, en we kunnen ons ten ruste leggen

    Bijgaand nog enkele foto's van de "ruimte" of beter, het gebrek aan ruimte.

    Ps: zoals te zien op de foto's steekt zo'n schip vol met "krommers" = kromgegroeide stamdelen waarbij de draad de kromming mooi volgt. Jammer genoeg tegenwoordig bijna niet meer te vinden, iedereen wil immers mooie rechte stamdelen :cry:


    Mvg,

    André

    Attached files

  7. #7

    Re: Nieuwe intimmering vooronder.

    Gaan jullie al het nieuwe houtwerk nog ergens mee afwerken?
    Het steekt nu heel erg af tegen de rest van het schip.

  8. #8

    Re: Nieuwe intimmering vooronder.

    Er komt zeker een afwerking op de nieuwe delen, maar het moet eerst wat warmer worden hiervoor.
    De nieuwe wand word afgewerkt met Konserveergrond van Wijzonol, 1 laag kleur 3110 = licht eiken, en nadien nog enkele lagen transparant, dit product is extreem ademend, en dat is hier wel nodig.
    De kastjes krijgen minimum vier à vijf lagen gekookte lijnolie als afwerking, terwijl de vloer van de stookplaats een kleurtje krijgt ( ossebloedrood)
    Dit alles gaat er hopelijk voor zorgen dat je nieuw niet meer kan onderscheiden van oud. Eens alles is afgewerkt post ik nog wel wat foto's.

    Mijn volgende klus is een nieuwe strijkinstallatie voor de mast ontwerpen en bouwen, dit word een combinatie van houtbewerking en machinebouw. Om al een idee te geven van de omvang, de mast is 13,50m hoog, en weegt een kleine 300 kilo. Binnenkort meer hierover.

    Mvg,

    André

  9. #9
    Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2010
    Locatie
    Heist o/d Berg
    Berichten
    277

    Re: Nieuwe intimmering vooronder.

    Prachtig werk André. Die verbindingen sluiten als een bus. Op de Robland? Je hebt - aan de kromming te zien - de latjes ook écht gevlochten ? De gaten waar ze in passen recht tegenover elkaar en de latjes geplooid. Mooi werk en mooie boten. Vorig jaar in september heb ik een aantal platbodems en andere droogvallers ( ik ken niet de juiste benamingen) in actie gezien op Sint-Anneke op de jubilee van de Liberty. Ik vind ze prachtig om zien maar waag er mijzelf niet aan, en blijf bij plastiek
    gr,
    Danny

  10. #10
    Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2010
    Locatie
    Heist o/d Berg
    Berichten
    277

    Re: Nieuwe intimmering vooronder.

    Sorry ops: , Dat jubileum is zeker al 2 jaar geleden.....De tijd vliegt ongelooflijk snel!
    gr,
    Danny

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top