schalen en doosjes draaien

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
hallo

hier een berichtje van een beginnende houtdraaier uit zwolle. ik heb enige tijd geleden een HBM vario draaibank aangeschaaft en hier al erg veel plezier van gehad. nu wil ik graag gaan proberen om schalen en doosjes te draaien.
in de meeste boeken zie ik het gebruik van schaalgutsen. nu heb ik zelf geen geen schaalguts. zijn er ook andere manieren om de holling aan te brengen?


hoe span je het hout op ? ik kan me voorstellen dat wanneer je dwarshout uit wil hollen dat dit erg moeilijk gaat. wie kan me verder helpen?

tevens lijkt me het leuk om problemen te kunnen overleggen met houtbewerkers uit de regio zwolle.


alvast bedankt


rick
 

hovens

Nieuw lid
9 nov 2008
2
0
Beste Rick,

Het is moeilijk om in een kort bericht in te gaan op alle vragen die bij jouw leven. Maar toch; Nee je hebt geen schalenguts nodig voor het maken van schalen en potjes. Een normale guts werkt prima. Schalengutsen bestaan pas een dertigtal jaren, terwijl er al vele honderden jaren schalen gedraaid worden. Het is een kwestie van techniek. Het hier uitleggen is echter moeilijk. Beter is het een collegadraaier op te zoeken en hem over de schouder te kijken. Er zijn ook goede boeken en DVD's ten slotte kun je nog lid worden van een vereniging als RADIUS die lokale afdelingen heeft over het hele land. Qua opspannen zijn er meerdere mogelijkheden van eenvoudige vlakke opspanplaten tot zelfcentrerende klauwplaten en nee uithollen van dwarshout is niet moeilijk. Waarschijnlijk zijn mijn antwoorden niet bevredigend voor jou. Laat maar iets van je horen als ik je op een andere manier kan helpen.

Met vriendelijke groet

Jan Hovens
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Beste Rick, Jan heeft het eigenlijk best goed omschreven.
Ikzef gebruik om uit te hollen, zoals je waarschijnlijk gelezen hebt in mijn welkomst bericht, een ''hollowing rig''. Doe dat op een spanplaat, of met behulp van een eigengemaakte klem chuck.
Moderne draaibanken zijn voorzien van chucks waar je mee een werkstuk kan inklemmen uitwendig en inwendig.
Eigenlijk mag ik wel zeggen dat ik zelf mijn eigen techniek ontwikkeld heb, wat voor mij persoonlijk het beste werkt, voor de mogelijkheden die ik heb met mijn eigen gebouwde draaibank.
Ad
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
hallo


morgenavond ga ik op bezoek bij een lid van Radius om daar mee te kijken met het draaien. Bedankt voor de tip en hopelijk tot mails


rick
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Grappig om te horen dat je in Zwolle woont, de meeste forumleden komen of uit het westen, of uit het hoge noorden. Ikzelf heb ook overwogen om de HBm draaibank te kopen, maar heb nu de emco db-5, die me ook goed bevalt.

Ikzelf draai vooral functioneel, dwz poten, spijlen, hechten, hamers en kloppers e.d., dus schalen en doosjes zijn niet erg interessant voor me, maar ik wil me er nog wel een keer in verdiepen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
hallo

de eerste schalen zijn klaar!!! hardstikke leuk werk om te daan. ben nu druk op zoek naar geschikte houtsoorten. niangon draait voor mij persoonlijk hardstikke prettig , ben benieuwd welke houtsoorten jullie voorkeur hebben

rick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.