Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 7 van de 7
    Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

schalen en doosjes draaien

hallo

hier een berichtje van een beginnende houtdraaier uit zwolle. ik heb enige tijd geleden een HBM vario draaibank aangeschaaft en hier al erg veel plezier van gehad. nu wil ik graag gaan proberen om schalen en doosjes te draaien.
    in de meeste boeken zie ik het gebruik van schaalgutsen. nu heb ik zelf geen geen schaalguts. zijn er ook andere manieren om de holling aan te brengen?

hoe span je het hout op ? ik kan me voorstellen dat wanneer je dwarshout uit wil hollen dat dit erg moeilijk gaat. wie kan me verder helpen?

tevens lijkt me het leuk om problemen te kunnen overleggen met houtbewerkers uit de regio zwolle.

alvast bedankt

rick

Re: schalen en doosjes draaien

Beste Rick,

Het is moeilijk om in een kort bericht in te gaan op alle vragen die bij jouw leven. Maar toch; Nee je hebt geen schalenguts nodig voor het maken van schalen en potjes. Een normale guts werkt prima. Schalengutsen bestaan pas een dertigtal jaren, terwijl er al vele honderden jaren schalen gedraaid worden. Het is een kwestie van techniek. Het hier uitleggen is echter moeilijk. Beter is het een collegadraaier op te zoeken en hem over de schouder te kijken. Er zijn ook goede boeken en DVD's ten slotte kun je nog lid worden van een vereniging als RADIUS die lokale afdelingen heeft over het hele land. Qua opspannen zijn er meerdere mogelijkheden van eenvoudige vlakke opspanplaten tot zelfcentrerende klauwplaten en nee uithollen van dwarshout is niet moeilijk. Waarschijnlijk zijn mijn antwoorden niet bevredigend voor jou. Laat maar iets van je horen als ik je op een andere manier kan helpen.

Met vriendelijke groet

Jan Hovens

Beste Rick, Jan heeft het eigenlijk best goed omschreven.
    Ikzef gebruik om uit te hollen, zoals je waarschijnlijk gelezen hebt in mijn welkomst bericht, een ''hollowing rig''. Doe dat op een spanplaat, of met behulp van een eigengemaakte klem chuck.
    Moderne draaibanken zijn voorzien van chucks waar je mee een werkstuk kan inklemmen uitwendig en inwendig.
    Eigenlijk mag ik wel zeggen dat ik zelf mijn eigen techniek ontwikkeld heb, wat voor mij persoonlijk het beste werkt, voor de mogelijkheden die ik heb met mijn eigen gebouwde draaibank.
    Ad

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

hallo

morgenavond ga ik op bezoek bij een lid van Radius om daar mee te kijken met het draaien. Bedankt voor de tip en hopelijk tot mails

rick

Grappig om te horen dat je in Zwolle woont, de meeste forumleden komen of uit het westen, of uit het hoge noorden. Ikzelf heb ook overwogen om de HBm draaibank te kopen, maar heb nu de emco db-5, die me ook goed bevalt.

Ikzelf draai vooral functioneel, dwz poten, spijlen, hechten, hamers en kloppers e.d., dus schalen en doosjes zijn niet erg interessant voor me, maar ik wil me er nog wel een keer in verdiepen.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

hallo

de eerste schalen zijn klaar!!! hardstikke leuk werk om te daan. ben nu druk op zoek naar geschikte houtsoorten. niangon draait voor mij persoonlijk hardstikke prettig , ben benieuwd welke houtsoorten jullie voorkeur hebben

rick

Rick,

FOTO'S ! ! ! !

Forum Rechten