Schuin dak isolatie mening gevraagd

knikkerkoning

Actieve deelnemer
14 jun 2019
198
47
Heerenveen
Goedemorgen,

Ik ben thuis bezig met het dak van ons huis te isoleren. Het betreft een schuin dak met onder de dakpannen een pir plaatje van 2 cm (bouw huis 1981). Verder heb ik aan de binnenkant strak tegen het dak aan 140 MM knauf Naturol aangebracht tussen de gordingen met een regelwerk. Daarover een dampwerende folie en afgewerkt met alu tape.

De zolder is verdeeld in drie vertrekken en een klein halletje. Namelijk een 'slaapkamer', een washok en een opslaghokje. Met de slaapkamer en het opslaghokje heb ik geen problemen ondervonden. In het washokje zat een knieschot wat ik eruit heb gesloopt voor extra ruimte, en natuurlijk om er achter te isoleren. Er liep altijd een soort van houten vierkante tunnel door het knieschot richting het dak (ik denk zelf gebruikt als condensdroger afvoer). Maar ipv dat het weg kan lopen is er dus een gat in het dak gemaakt van omstreeks 120 MM. Wat ook wat vochtig is aan de randen.

Dan komt nu na een heel lulverhaal mijn vraag: Zouden jullie dit gat gaan dichten of zouden jullie het (beschermd) open laten. Noot: het trekt echt veel koude lucht.

Nu heb ik zelf twee oplossingen bedacht met ook allebij een beweegreden om het wel of niet te doen nl:

Dichtmaken met pur oid met de gedachte dan ben je van de koudeluchtstroom en het eventuele vochtprobleem af.

Open laten en het wat gecontroleerder naar binnen laten komen, met oog op ventilatie van het washok. (Er zit ook geen andere optie tot ventileren in deze ruimte, in de slaapkamer zit wel een velux dakraam)

Om het wat gecontroleerder te krijgen had ik zelf het volgende bedacht: even wat dakpannen aan de kant, en dan een groot schoepenrooster over het gat plaatsen (20 a 30 cm). Randen afkitten zodat vocht er niet op een andere manier in kan lopen, ik snap zelf ook wel dat dit niet alles tegen houd maar het wordt natuurlijk wel een stuk minder. Daarna wou ik een stuk 120 MM buis vanaf het rooster naar binnen laten komen zodat het eventuele vocht gecontroleerd binnen komt en niet in aanraking komt met het hout en isolatie spul etc.

Graag hoor ik jullie meningen hier over, ik weet het is niet een specifieke houtvraag maar de adviezen zijn doordacht en goedbedoeld. Mochten er nog vragen zijn schroom niet om ze nog te stellen.

Fijne zondag nog,
Bo

Eerste aanvulling:
De CV ketel hangt hier ook, met rookgasafvoer door het dak heen.
Verder hangt er ook een mechanische ventilatie met idem zijn pijp door het dak
 
Laatst bewerkt:

knikkerkoning

Actieve deelnemer
14 jun 2019
198
47
Heerenveen
goedemorgen,

goede vraag, had ik er even bij moeten zetten. We hebben een hoekhuis, waardoor als de wind niet helemaal lekker staat er waarschijnlijk wat terugslag plaats vind. Als ik door het gat naar buiten kijk zie ik ook wel wat kiertjes tussen de pannen door.
 

maartendd

Actieve deelnemer
26 dec 2016
53
0
Het zal altijd nat zijn, niet zo zeer van doorslag maar warme lucht die condens slaat op het koude hout / dakpan.
Warme lucht stijgt en je zolder is dus altijd de verzamel plek, waar je nu letterlijk een gat in heb zitten om als een schoorsteen effect te werken.

Mijn visie:
Het huidige gat dichtmaken met pir isolatie en beetje pur. daarna het geheel goed isoleren isoleren. WEL oplettende dat je dampscherm GOED moet zijn.
Daarna, maar wel voorbereidend op: Een normale lucht gat maken in je nok met een ventilatie doorvoer( Let op geen enkele pijp zomaar uit een schap) maar een luchtdoorvoer pijp deze heeft een dubbele wand om condensatie weer netjes af te voeren op het dak, deze aansluiten op eventueel een buis ventilator die vocht gestuurd is of een kleine itho box of vergelijkbaar. Die hebben een remote of sensor met verschillende standen.
Zo kan je d ruimte dan in de basis minimaal laten ventileren, en wanneer de wasruimte in gebruik is hoger zetten voor een gezonde omgeving zonder te veel vocht.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Niet zozeer je vraag, maar die PIR laag is dampremmend. Nu je aan de binnenzijde ook een dampremmende laag hebt aangebracht, heb je kans dat aan de koude kant (binnenzijde dakschot) vochtige lucht gaat condenseren. Ik zou vanaf de buitenzijde het dakschot onder een hoek met de horizontaal doorboren, zodat eventueel vocht weg kan.
 

knikkerkoning

Actieve deelnemer
14 jun 2019
198
47
Heerenveen
Hoi kees, ik heb een stukje laten bekijken door meerdere mensen met kennis. En die gaven allemaal aan dat dit spul niet zozeer dampremmend is.
 

maartendd

Actieve deelnemer
26 dec 2016
53
0
2cm pir uit 81 is niet damdicht.. dat gebeurt pas bij dikkere maten met alu afwerking.
Daarbij moet je afhankelijk van de isolatie en dikte bereken waar het douw punt komt te liggen. op deze manier kan je koud effectief je dampremmende laag bepalen.
 

La Torre

Actieve deelnemer
3 okt 2014
43
1
Nederland en Spanje
Een goed advies is altijd wat lastig te geven als je de situatie niet helemaal kent, maar het eerste waar ik aan denk:
1. Gat dichten en isoleren. Zoals eerder gezegd: vergeet de dampremmende laag niet.
2. Plaats een klein Velux raampje in het washok. Wij hebben in onze wasruimte zo'n raampje van ongeveer 400x600 mm. Voordeel: je hebt ventilatie én licht.

Pas op met de ruimte aan te sluiten op de mechanische ventilatie. Je verstoort daarmee de instelling van alle andere ventilatieventielen in huis.

Uiteraard is dit gewoon mijn mening. Anderen zullen er wel anders over denken.
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Mijn eerste ingeving zou zijn om dit zo goed mogelijk te herstellen zodat het lijkt op de originele opbouw van het dak en daarna in z'n geheel meenemen qua isolatie. Voor een washok is het wel fijn als er enige vorm van ventilatie mogelijk is, maar dat had je zelf al uitgevonden.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ventilatie van dat hok is wel belangrijk. Denk aan een aan- én afvoer.
Als je een nieuwe aansluiting maakt op de ventilatiebox, moet eigenlijk alles opnieuw ingeregeld worden.

Dat weggesloopte knieschot was niet dragend?
 

knikkerkoning

Actieve deelnemer
14 jun 2019
198
47
Heerenveen
Ventilatie van dat hok is wel belangrijk. Denk aan een aan- én afvoer.
Als je een nieuwe aansluiting maakt op de ventilatiebox, moet eigenlijk alles opnieuw ingeregeld worden.

Dat weggesloopte knieschot was niet dragend?

Beetje late reactie, veel gedaan behalve bezig met het dak. Binnenkort vervang ik de ventilatiebox toch nog omdat het een oud beestje is en de standen schakelaar door de vorige bewoners is weggewerkt (?). Om nog even antwoord te geven op het knieschot, nee die was niet dragend. Heb ook eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt dat met een gordingendak een knieschot dragend is.

Zit nu met twee ideeën in mn hoofd namelijk: 1 aansluiten op de mechanische ventilatie aangezien ik die toch opnieuw moet inregelen, of 2 in de nok een ventilatie buis rechtstreeks naar buiten met een luchttrekkende ventilator.
 

La Torre

Actieve deelnemer
3 okt 2014
43
1
Nederland en Spanje
Ik kies voor 1, want 2 geeft een extra dakdoorvoer. En daar hou ik persoonlijk niet zo van.
En als je toch ventielen opnieuw gaat inregelen... Wel knap als je dat zelf kan.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik heb genoeg gordingdaken gezien met dragende knieschotten.

Aansluiten op de bestaande box zou mijn voorkeur hebben. Scheelt een dakdoorvoer en een ventilator (al kan dat ook natuurlijk).

Zelf inregelen is niet zo ingewikkeld. Je hebt alleen zo'n toeter nodig die de luchtsnelheid meet van het ventiel. Eerst maak je een ventilatieberekening. Die gebruik je voor het inregelen. De ventielen vast zetten en markeren op de juiste plek.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.