Waarom krijg ik geen schone zaagsnede

Barktus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
77
0
Zoals jullie weten ben ik nieuw in houtbewerking en heb ik afgelopen week een Inca Universal zaagtafel gekocht. Wanneer ik een stuk hout zaag op deze zaagtafel of op mijn afkortzaag, krijg ik op het laatste stuk "tear out" in het hout. Het is vast een beginnersvraag, maar hoe kan ik dit voorkomen? Ik had dit bij grenen/vuren en bij meranti/

Zijn mijn zaagbladen niet scherp genoeg? En hoe kan ik dat testen/weten?
Ik kan niet altijd met de nerf meezagen bijvoorbeeld als ik een balk doormidden wil zagen.
Kan ik eventueel schilderstape gebruiken?


Ter verduidelijking; ik heb het rechtse en wil het linkse.
how-to-tear-out-plywood-6boriginal.jpgp
how-to-tear-out-plywood-6boriginal.jpg
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Er zijn verschillende oplossingen.
1 je kunt met een scherpmes voorsnijden.
2 je kunt meerdere platen op elkaar leggen, of een reststuk gebruiken (slee bij kleine stukken)
3 om en om zagen, dus eerst half de ene zijde dan de andere.
4 zorgen dat er max 3 tanden boven het materiaal uit steken (dit verkleint maar voorkomt het niet helemaal)
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
Gewoon een rest stukje hout onder het hout en goed naar beneden aandrukken .
Let wel op dat dezelfde dikte op meer plekken onder je plank legt , anders is je zaagsnede niet haaks .

Succes Willem
 

willemse

Actieve deelnemer
16 nov 2019
33
0
Je zal er wat onder moeten leggen, ook een manier is met een heel scherp hobby mes een snede te maken, wel goed afschrijven met een haak.
Wim
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Je kan proberen om een stuk tap te plakken waar je wil zagen, je zaagt dan door je tape heen.

Ik had er ook last van, en dit maakte de snede wel schoner.

Succes.
Gr Danny
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Een op zich 'onoplosbaar' probleem met hechthout - dwz het ligt aan het materiaal, niet aan de zaag (althans met een optimale zaag krijg je dit resultaat ook nog - en ook met een handzaag) - omdat je in feite fineer aan het zagen bent. De genoemde 'workarounds' (ik noem het maar even zo) - aftapen, voorritsen, extra plaat hout eronder (hoewel je daarmee moet uitkijken - als die twee lagen gaan schuiven tov elkaar kun je nog heel veel extra problemen krijgen) werken allemaal afdoende. Persoonlijk zou ik bij zagen de onderkant aftapen. Bij boren leg ik er een stuk hout onder.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Als 'pruts'-vervanging van een echte voorritser kun je het volgende proberen, maar dan heb je wel een invalzaag nodig, omdat het met een zaagtafel heel moeilijk wordt: Stel je invalzaag in op een minimale zaagdiepte & zaag met behulp van een rail naar je toe (dus de 'verkeerde' kant op).

NB: Ik heb bewust het woord proberen gebruikt - het zelf nooit gedaan...
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Sinds ik een 48T blad in mijn cirkelzaag heb zitten heb ik heel mooie zaagsnedes bij haaks als parallel zagen. Ik heb voor mijn nieuwe GKT ook gelijk een extra blad met 48 tanden gekocht, Best for Wood door Freud:)
Ik zou los van mogelijkheden als afplakken en voorsnijden toch ook een nieuw bald, of nieuwe bladen, nemen. Dan begin je ook met een schone lei.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Op de foto staat fineer of multiplex.
De kwaliteit van de lagen en de verlijming bepaalt mee de zuiverheid van de snede. Bij het zagen, en vooral op het einde daarvan, liggen de 2 delen meestal niet meer parallel. Daarmee bedoel ik dat de opening tussen de 2 delen een V-vorm krijgt omdat beide delen ongelijkmatig voortgeduwd worden. Daardoor begint het hout te breken/versplinteren vooral het de zaag bereikt. Dat kan je vermijden door het deel dat je wenst bij de 1ste snede een paar mm te groot te zagen. Bij de 2de snede zaag je het op de gewenste breedte. Op dat ogenblik is het reststuk te klein om zich door zijn gewicht los te kunnen rukken.
Zoals de andere collega's aangeven, helpt plakband, een stuk hout/plaat er onder leggen, en heb je een scherpe zaag nodig met voldoende tanden met de goede vorm.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.