Verstelbare kruk

WR1944

Oud hout
In een ver verleden heb ik ooit twee krukjes gemaakt met verschillende hoogten. Maar een tijdje terug vond ik de ene kruk te laag en de andere net iets te hoog. Dus werd het tijd voor een in hoogte verstelbare kruk.

Omdat een houten schroefdraad niet in de planning paste moest het in metaal. Het project is dus een mix van metaal- en houtbewerken geworden. Omdat ik de klus tussen allerlei andere klussen door gedaan heb is er ook geen stap voor stap reportage van gemaakt. Alleen het eindproduct is gefotografeerd maar dat lijkt me duidelijk genoeg.

Eerst werd de zitting gemaakt. Uit een stuk 2x6 (ca 40 x 140 mm) haalde ik genoeg voor drie stukken die zijdelings tegen elkaar gelijmd werden. Eerst werd het stuk op dikte en breedte schoon geschaafd met de Makita vandiktebank. Na droging werden beide oppervlakten nog nabewerkt met de schaaf. Met de bovenfrees werd een cirkelvormige groef gemaakt om een diameter van 350 te bereiken. De lintzaag zaagde het meeste overschot weg. Op de freestafel werd met de kopieerfrees alles op diameter gebracht. De onder- en bovenrand werden afgerond.

De voet bestaat uit een kolom met vier poten. Die poten vormen een vierkant van 400 op de vloer en dat is voldoende stabiel. De kolom komt uit een restje 4x4 (ca 100 x 100 mm). Dat is eerst schoon en haaks geschaafd en daarna achthoekig gemaakt. In het midden kwam een gat van 13 mm. Door de jaarringen verliep de boor zodat het gat niet in het midden zit. Ik moest wel flink rammen met het 1/2" draadstuk om de boring door te laten lopen.

Toen kwam het metaal deel aan de beurt. Aan een lange moer draaide ik een randje dat gelijk viel met het zeskant. Ik maakte een zeskante verdieping in de kolom waar die lange moer in paste. In een stalen strip maakte ik een gat met de stappenboor zodat de strip over het randje viel van de lange moer. Ik maakte een groef in de kop van de kolom waar de metalen strip in paste. Door de strip vast te schroeven werd de moer opgesloten.

Nu moest als laatste de draadstang stevig aan de zittin worden bevestigd. Met een 1/8" (ca 3 mm) dik vierkant moest dit te doen zijn. Ik kortte de draadstang in. Aan één kant zette ik een moer vast door die met een centerpunt op de schroefdraad vast te slaan. Aan de ene kant werd de moer met een veerring geborgd en met een borgplaatje aan de andere kant. In het midden van de zitting werd een gat geboord waar de moer in kon vallen. Met schroeven werd het geheel vast gezet.

De poten zijn van een gehalveerde 2x6. De schuinte is 14 graden. Na het aanbrengen van de afschuiningen werden de poten vast geschroefd. De kruk was klaar voor gebruik.

Bij nader inzien heb ik de schroefdraad met 100 mm ingekort om het inschroeven te bekorten en niets uit te laten steken aan de onderkant van de kolom in een normale werkhoogte. Ik moet nog even zien hoe de zitting zich gedraagd in het gebruik. Misschien moet ik een borgmoer aanbrengen om het ongewild verstellen tegen te gaan.

P1030001q.jpg

P1030003q.jpg

P1030002q.jpg
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
WR, mooi deze wil ik gaan kopiëren :eek: maar…..

Is het draadeind aan de zitting maar 12,7 mm dik?

Hoe zit het in het voetstuk waarin je dit draait?
(ik bedoel hiermee hoelang is het gedeelte dat daadwerkelijk om het draadeind zit)
Of zit er ook nog een moer of iets anders aan de onderkant?

Als je de zitting (nog) wat hoger draait gaat deze dan niet wiebelen?

Mvg,:).
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Leuke kruk! 2 vragen:
- is 12mm (1/2 inch) niet een beetje dun?
- waarom heb je voor 4 poten gekozen? (op 3 poten wiebelt een kruk (of tafel) niet door ongelijkheid in de vloer)
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Mooie kruk! En zoiets zou ik ook nog wel in mijn werkplaatje willen.
Nu staat er een halve bureaustoel zonder leuning. Vooral de stoffen zitting is niet echt handig.
 

WR1944

Oud hout
.... Is het draadeind aan de zitting maar 12,7 mm dik?

Hoe zit het in het voetstuk waarin je dit draait?
(ik bedoel hiermee hoelang is het gedeelte dat daadwerkelijk om het draadeind zit)
Of zit er ook nog een moer of iets anders aan de onderkant?

Als je de zitting (nog) wat hoger draait gaat deze dan niet wiebelen?

Mvg,:).

Aan de bovenkant van de kolom zit een lange moer van ongeveer 45 mm lengte. Dit worden koppelingmoeren genoemd.
https://www.homedepot.com/p/Everbilt-1-2-in-13-tpi-Zinc-Rod-Coupling-Nuts-822301/204337404

Het doorlopende gat is 13 mm groot zodat de draadstang geen enkele kant uit kan. De voet is al zo hoog dat de zitting niet veel hoger hoeft te komen om nog geriefelijk te zitten. Een zittest is naar volle tevredenheid verlopen. ;)
 

WR1944

Oud hout
Leuke kruk! 2 vragen:
- is 12mm (1/2 inch) niet een beetje dun?
- waarom heb je voor 4 poten gekozen? (op 3 poten wiebelt een kruk (of tafel) niet door ongelijkheid in de vloer)

Drie poten was m'n eerste gedachte maar dan wordt het geheel te instabiel. Dan had ik de poten verder naar buiten moeten zetten om dezelfde stabiliteit te krijgen. En ik wilde het grondvlak van de poten niet veel groter hebben dan de zitting. Een tweede overweging was het feit dat onder 30 of 60 graden werken lastiger is en dat ik daarmee ook minder hout overhoud voor de kolom. Van vierkant naar achtkant is eenvoudiger dan naar een zeskant.

12,7 draad heeft een kern van ruim 10 mm. Er is ongeveer een 50 mm schroefdraad dat boven de kolom uitsteekt met de zitting in de hoogste nog geriefelijk zittende stand. Ik ben niet bang voor buigen of breken.

Mocht het toch te zwak zijn dan is het een kwestie van een dikkere draadstang bestellen, inclusief bevestigingsmateriaal en modificatie #1 komt er aan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.