Pockethole : Kreg K4/5 vs ArmorTool

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Ik ben van plan een pockethole jig te kopen. De bekendste zijn de modellen van Kreg, maar ik heb ook het model van Armor Tool gevonden : https://www.gereedschappro.nl/artik...system-mooiste-systeem-op-de-markt-actie.html
Vooral het feit dat deze geen afstelling vereist en dus de kans op fouten minimaliseert spreekt mij aan.
Maar is dit systeem echt zo goed als ze het er uit laten zien? Heeft iemand ervaring met dit model en je bevestigen dat dit een goed systeem is aub?
 

WR1944

Oud hout
Ik heb ervaring met het Kreg-systeem (K4). Het systeem van Armor Tool heeft wat pluspunten zoals het aanpassen van de hoogte van de boorbussen aan de dikte van het hout. Je moet dan nog wel de kraag op de goede hoogte stellen. Als je dat niet doet op de getoonde manier in de video kun je alsnog door het hout heen boren. Dat met de kleurcodering lijkt leuk maar dat beperkt je wel tot de schroeven van Armor Tool. Als je twee verschillende dikten hout gebruikt moet je wel de lengte van de schroeven aanpassen. Kwa prijs (in Amerika) ontlopen ze elkaar weinig als je het met het K5-systeem vergelijkt. Ik zou zo snel niet weten of het in de praktijk veel uitmaakt welke je zou kiezen.

Ik heb mezelf aangeleerd de tabel met de instellingen te volgen zodra ik van houtdikte wissel. Dat vermindert het maken van fouten aanzienlijk.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Geen afstelling? Ik zie duidelijk een kleurcodering icm hoogte-instelling op de mal en een verstelbare stopper op de boor. Volgens mij zijn dat precies evenveel instelling als bij het Kreg-systeem.
 

stav

Actieve deelnemer
4 jan 2019
62
34
Staden
De kreg heeft mijn inziens veel meer mogelijkheden om uit te breiden. zo heb je het hd blok, micro blok en plug cutter, kan je het gewone blok uithalen en in krappe hoeken gebruiken als je ergens moet verstevigen. En kan je ook makkelijker lokaal aanschaffen.
 

WR1944

Oud hout
Geen afstelling? Ik zie duidelijk een kleurcodering icm hoogte-instelling op de mal en een verstelbare stopper op de boor. Volgens mij zijn dat precies evenveel instelling als bij het Kreg-systeem.

Volgens de video schuift het blok met de boorbussen mee met de dikte van het ingeklemde hout. Tevens moet je de boor met losgeschroefde kraag op de mal leggen met de kraag in de gleuf die met de klem mee beweegt. Zoals ik eerder zei lijkt het me lood om oud ijzer.
 

Bastiaan_Hout

Actieve deelnemer
13 dec 2019
30
1
Haarlem
Hoi Fluo,

Ik heb een tijdje geleden de Armor variant gekocht, ook bij Sander.
In mijn ervaring een top product. Werkt snel en makkelijk, en het automatisch instellen werkt prima.
Wel even vastzetten op je werkbank.
De kleurtjes van de schroeven zijn een grappige feature, maar niet essentieel.
Je kunt prima aflezen welke kleur staat voor welke lengte, en dan kun je die schroeven dus gewoon van een willekeurig merk kopen...
Met de Kreg variant heb ik geen ervaring, daar kan ik dus niks over zeggen...
Ik heb wel enkele andere Kreg producten, waar ik niet allemaal even enthousiast over ben eerlijk gezegd, maar goed, dat is een persoonlijke mening/ervaring.
Ik zou zeggen kom de Armor hier maar eens proberen, maar dat is vanuit Belgie misschien een beetje ver.

succes met je zoektocht!
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
(Ik volg even)
Ik zie op YT dat het pockethole systeem erg veel gebruikt wordt. Als je een jig gebruikt, is het dan echt zo handig in gebruik?
Ben ik dan wel verplicht om steeds (dure) speciale schroeven te gaan gebruiken?
 

WR1944

Oud hout
Elke bolkop schroef, mits van de juiste dikte en lengte is goed. In hard hout kun je de bolkopschroef direct gebruiken maar in zachter hout is een onderlegringetje aan te bevelen. De Kreg schroeven hebben sommige maten in een fijne en een grove draad. De fijne draad is voor hard hout. Ik gebruik alleen de grove draad omdat dat sneller werkt. ;)

De mal is handig omdat het een gat boort in de juiste hoek op de juiste hoogte. Zodoende weet je van te voren welke schroefmaat je nodig hebt. Als je het systeem eenmaal goed door hebt kun je zelf bepalen hoe je de mal instelt als je bijvoorbeeld afwijkende diktes gebruikt. Je boort onder 15 graden en de schroef moet ergens in het midden van de dikte uit het hout komen. Met die gegevens kun je met een doorsnedeschets alles precies bepalen.
 

mezzin

Nieuw lid
14 jul 2016
1
1
Zelf na veel wikken en wegen gekozen voor de Armor tool (prijs was gelijk aan de Kreg)

Nu net een paar gemaakt en lijkt er goed te werken het is wel echt 100% idiot proof.

Over de kleuren schroeven ik heb zelf een set van Kreg gekocht en de gekleurde armor schroeven in de vakken gelegd van de kreg schoeren dus kan je wel het kleur systeem gebruiken zonder dat je armor schroeven hoeft te gebruiken. Ik zou gewoon zelf als ik een nieuwe maat heb het doosje gewoon de kleur geven en klaar. Kan je ook goedkopere schroeven kopen maar zo hard gaan ze niet nog niet gelukkig.

Zelf wel erg tevreden over.

Als er een nadeel van de armor is dat er weinig accessoires zijn en dat heeft de kreg wel. De kreg heeft op verschillende accessoires zoals een pocket hole plug maker (maar die zou ik liever op een kolom boor maken ipv de pocket hole jig van kreg. ) en mini pocket hole etc je heb meer mogelijkheden maar de vraag is wel of het echt nodig is.

voor mij is de armor geweldig ik zal hem maar af en toe gebruiken en daarbij is een tool waar je erg weinig fout kan doen de beste optie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Fluo

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.