Schaaltje in hoogglans afwerken, hoe?

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik wil een schaaltje in hoogglans afwerken.
Hoe en waarmee kan ik dat het beste doen ?
Ik ben het aan het maken. de binnenkant en de zijkant zijn geschuurd tot 320 en ik wil verder naar 1000.
Daarna de onderkant afdraaien en ook schuren.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Forumlid Rien van Lieshout gebruikt een 2K transparante lak uit een spuitbus. Ik weet het merk niet maar hij zal nog wel reageren hierop.
Zijn objecten zijn perfect afgewerkt. Onlangs nog hier te zien.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Jurriaan, ik zoek iets simpelers.
Pieter wacht ik daar op.
Boertje, kan ik ook proberen als er geen andere tips binnenkomen.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Ik gebruik zelf een sneldrogende 2k lak (bij 20 graden met 5-10min stofdroog) komt wel via de verspuit maar je kunt binnen een half uurtje genoeg lagen zetten meestal zet ik 1 grondlaag verdunt laat deze drogen en spuit nat in nat 2 lagen erover meestal met minimaal stof en ander terugschuren en een laagje erbij gaat prima.
20191005_093623.jpg
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik ben een theelichthouder aan het spuiten met met blanke hoogglans lak.
Tussen de lagen door ga ik er met een pannenspons over,
Het lijkt wel of het hout zegt, lekker en slurpt het zo naar binnen.
Maar we gaan door.
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Waarom geen hoogglans was achtige afwerking zoals hampshire sheen of iets dergelijks. Of een emmer CA lijm en micro mesh (zeen fijne schuurpads) ;)
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
hoogglans aflakken begint bij heel netjes draaien en schuren. Tot bv. 320 of 400, gebruik een sanding sealer en schuur dan met je laatste korrel. Schuur bij voorkeur met een ronddraaiende schuurpad zodat je niet allemaal rechte strepen van het schuurpapier krijgt. Spuit dan 2 a 3 lagen hoogglanslak en schuur als een laag uitgehard is, met stilstaande machine rondjes in de lak met een nog fijnere korrel. (600 bv) totdat je de lak overal geraakt hebt. Na de laatste uitgeharde laag lak polijst je met bv Yorkshire grit wit of eee ultrashine. (mijn voorkeur is de YG) goed uitpoetsen, klaar. Je kan ook een vloeibaar polijstmiddel nemen. bv Burnishing cream of een polijstmiddel voor autolakken...

Rond dwarrelend stof is bij deze methode niet zo'n probleem. (afhankelijk van de hoeveelheid rond dwarrelend stof natuurlijk... :))

Werk zeer precies. Iedere onvolkomenheid wordt bij hoogglans extra uitvergroot.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.