terug van weggeweest

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Hallo mede-houtbewerkers,

Na een jaar of 7 a 8 niets meer met hout te hebben gedaan begon het toch weer te kriebelen en heb inmiddels weer een draaibank aangeschaft.
Voorheen draaide/bewerkte ik vooral eikenhout, maar omdat ik tractor en vrachtwagen modellen wil gaan maken zoek ik een fijnere en iets zachtere houtsoort die zich gemakkelijk laat bewerken en draaien.
Omdat ik eigenlijk alleen met de standaard soorten bekend ben (vuren, grenen, beuken, eiken, enz) zou ik graag eens wat anders willen proberen.
Wie heeft er ervaring met andere soorten?

Hoor het graag,

Mvg

Chris
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Esdoorn en iep zijn ook prima op de draaibank te bewerken. Ik moet er eerlijkheidshalve wel bij vermelden dat dit de twee houtsoorten zijn die ik in overvloede beschikbaar heb:p, na een grondige tuin ingreep. Eiken en essen zijn qua structuur wat grover.
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Hallo EdP,

Bedankt voor je reactie,
Welke van de 2 laat zich het mooiste draaien? Ik ken de houtsoorten van naam en weet hoe ze er als boom uitzien. Heb er echter nog nooit mee gewerkt.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Oh gut...Elke houtsoort heeft wel iets waardoor het aantrekkelijk wordt. esdoorn is heel erg licht qua kleur, iep is zachter zit een beetje rode vlam in de tekening maar lichter in gewicht in vergelijking met esdoorn. Waar zit je ergens? Als je in de buurt zit mag je van mij wel wat stukken van beide hebben. Dan kun je het eens proberen. De stukken die ik heb zijn van vorig jaar maart gerooide bomen, valt dus in de categorie 'nat' hout.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Noten, kersen, apple, peer, pruim en andere vruchten hout, het draait allemaal heel lekker, ook accasia en catalpa en sycamore en iep, yew en more soorten zoals wilg en linden, probeer ze allemaal.

Het mooie van draaien is dat je stukken hout kunt gebruiken waar de tafel en kistjes makers niets mee kunnen en dikwijls is het afval einden of een mik, zelfs grotere struiken hout can echt mooi zijn.
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Ok, ik ga eens verschillende soorten proberen.
In ieder geval bedankt voor de reacties. Als ik weer wat klaar heb zal ik wat foto's plaatsen.
Zijn er hier trouwens meer hobbyisten die modellen (auto's, trekkers, vrachtwagens, motoren, oid) maken?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.