Zelf een goedkope vlakbank maken

Barktus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
77
0
Kwam vanavond dit filmpje tegen op Youtube. Nu kan ik zelf niet gemakkelijk een vlakbank kwijt in de schuur en lijkt me dit een compacte en budgetvriendelijke oplossing. Die ik wel vast wil bevestigen voor de veiligheid natuurlijk. ;)

Hoe denken jullie over dit idee?

 
Laatst bewerkt door een moderator:

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Het is wel grappig bedacht, maar het lijkt me niet heel veilig. Het is trouwens een vlakbank en geen vandiktebank (om even precies te zijn). Vraag me ook af hoe effectief het nou uiteindelijk is, lijkt me lastig om netjes alles recht en parallel te krijgen. Daarnaast is de capaciteit zo beperkt dat je bijna even snel hetzelfde resultaat kan bereiken met een scherpe handschaaf.
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Wel een grappig filmpje, hij heeft ook zelf een houten voor standaard geklust.

Zou er zelf niet aan beginnen,levert waarschijnlijk vooral een hoop frustratie op. Goed gereedschap is nou eenmaal een must.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Ik gebruik ook zo'n schaafmachine in een zelfgemaakt onderstel. Is makkelijk mee te nemen op klus.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Als je goed zoekt op marktplaats vind je soms een makita schaafmachine met onderstel. Die onderstellen zijn voor bepaalde types makita's gewoon verkocht om er een vlakbank van te maken.
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
152
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Nog wat oud hout staan en een tweedehands elektrische schaaf kost bijna niets :p. Maar afrader als ik de rest zo eens lees.

Ik zou zeggen, gewoon maken dat ding...
Een tweedehands schaaf kost geen bal, en hout heb je al dus?
Je kan er alleen maar wat van leren, en is of wordt het niet wat, dan brand je het hout op in de kachel en heb je er toch mooi een schaaf aan overgehouden!
En voor t"zelfde doet ie het misschien wel wat jij er van verwacht, het is toch voor de hobby??
Leuk experimenteel klusje!
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Inderdaad. Gewoon maken. Kost weinig, en je leert er ook nog van om precies te werken.
Zoek maar eens op youtube op "benchtop router" en je vind meerdere zulke projecten die goed geslaagd zijn.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
akkoord, gewoon doen
ook al is het niet ideaal maar mij heeft het geholpen totdat ik genoeg gespaard had voor een eigen bankje
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
[Pedantic mode on]

In VS-speak is een jointer een vlakbank en een planer een vandiktebank. In the King's English (of toch in elk geval Brits engels) is een vlakbank echter een planer en een vandiktebank een thicknesser... Two nations separated by a common language ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.