Snoer Hitachi Cirkelzaag vervangen

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Afgelopen week is het me gelukt een tweedehands Hitachi C9U2 op de kop te tikken van een meubelmaker die ‘m wegdeed vanwege het geringe gebruik van de machine. Nou ging er nog wat van de prijs af omdat hij een keer door het snoer had gezaagd en dat leek me niet al te lastig om te vervangen. Ik heb de machine voorzichtig open gemaakt en het ziet er inderdaad uit als een eenvoudige klus.

- Echter ben ik nu even benieuwd welk snoer ik zou moeten aanschaffen, de diameter van het oude snoer is 3mm maar hoe vertaald dat zich in mm2?
- Daarnaast, omdat er nu een snoer met 2 draden aanzit ga ik er vanuit dat de machine dus uit zichzelf geaard is?
- En tenslotte, bij het verwijderen van het zaagblad merkte ik dat de spindel lock niet automatisch terugveert na het indrukken, klopt dat of heb ik iets gesloopt? 🙂

Zal zodra het gefixt is ook even een fotootje van voor en na plaatsen.
 

Barktus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
77
0
- Echter ben ik nu even benieuwd welk snoer ik zou moeten aanschaffen, de diameter van het oude snoer is 3mm maar hoe vertaald dat zich in mm2?
Een snoer met daarin 2x 2,5mm2 is wat je nodig hebt. :)

- Daarnaast, omdat er nu een snoer met 2 draden aanzit ga ik er vanuit dat de machine dus uit zichzelf geaard is?
De machine kan dubbel geïsoleerd zijn, maar is nooit uit zichzelf geaard. Hiervoor moet er echt aarding aanwezig zijn.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Wat je nodig hebt is (neopreen) aansluitsnoer. Die is lekker flexibel. Als de zaag dubbel geïsoleerd is heb je ook inderdaad geen aarde nodig bij het apparaat. Of je twee keer 1,5 of 2,5 mm gebruikt maakt niet heel veel uit. Maar dat ligt meestal aan de lengte van het snoer en het vermogen van het apparaat gekozen, softstart of niet. Met 2,5 mm zit je altijd goed.
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Motor geeft aan 2000W dus dan ga ik er vanuit met een 1,5mm snoer dat +/-3600W aan kan ik veilig zit. De 1,5mm2 varianten zijn ook breder beschikbaar en in meerdere maten tegen een vriendelijke prijs dus daar schaf ik er één van aan. Iemand nog enig idee over die Spindle Lock die nu stroef loopt en of dat normaal is?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Waarschijnlijk is even goed schoonmaken voldoende.

Mijn zagen hebben geloof ik een snoer van 4m. Dat vind ik ook een mooie lengte. Eens met de suggestie om een soepel snoer te kiezen.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Even ter aanvulling. Snoer hoort officieel een aangegoten stekker te hebben. Dus geen geaarde er zelf aanzetten. ( werkt net zo goed maar is bij gereedschaps keuringen afkeur)
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Kort fotoverslag om aan te tonen dat een snoertje vervangen eenvoudig is en het best loont (al zeg ik het zelf).
Uiteindelijk een 5m neopreen 1,5mm2 snoer gekozen met een gegoten stekker zodat hij door de gereedschapskeuring van dunhans zou komen. :)

De patiënt:
IMG_2618.jpg

Nieuwe snoer:
IMG_2616.jpg

Het nieuwe snoer kwam met twee afgeknepen einddraden, in principe prima maar deze passen op deze manier niet in mijn cirkelzaag.
Jammer, want deze had ik liever intact gelaten natuurlijk.
IMG_2617.jpg

Situatie binnen in de zaag: alles netjes aangesloten dus verder geen aandachtspunten.
Onderin zie je dat het snoer wordt vastgehouden door een kunstof plaatje met twee schroefjes.
Dit werd nog even een uitdaging vanwege de beperkte ruimte.

IMG_2619.jpg

Hier kwam deze one-trick-pony-tool aan te pas en dat was een aangename verrassing.
IMG_2620.jpg

Even het oude snoer naast het nieuwe gehouden om de juiste lengte van de draden te kunnen bepalen.
Helaas had ik geen vergelijkbaar kabelschoentje voor het nieuwe snoer dus hier heb ik een alternatief voor gebruikt.
Dit alternatief paste ook goed en klemt netjes dus daarvoor gekozen.
IMG_2621.jpg

Nieuwe snoer inclusief kabelschoentje en klaar voor montage.
IMG_2622.jpg

Snoer weer netjes op de plek en vastgezet.
IMG_2625.jpg

Bonusfoto van m'n hulpje:
IMG_2624.jpg

En het eindresultaat:
IMG_2628.jpg

Getest en de machine werkt weer lekker, het snoer is langer en heb 'm meteen overal ontdaan van het stof.
Omdat het een iets grotere machine is, is ie wel zwaar en dat heeft voor en nadelen.
Zal dus nog even wennen zijn om straks mee aan de slag te gaan, dan zal ook blijken of het zaagblad in goede staat is of dat ik daar een andere voor moet vinden.
Ben blij dat ik uiteindelijk de moeite heb genomen om hier aan te beginnen want heb er weer een ervaring bij en het geeft me vertrouwen vaker dit soort dingen te gaan doen.
Hopelijk inspireert dit anderen ook weer op deze manier en groetjes van de kat.
 

Bijlagen

  • IMG_2620.jpg
    IMG_2620.jpg
    69,1 KB · Weergaven: 138
  • IMG_2621.jpg
    IMG_2621.jpg
    90,9 KB · Weergaven: 138
  • IMG_2624.jpg
    IMG_2624.jpg
    65,3 KB · Weergaven: 138

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Gereedschap repareren zodat het weer gebruikt kan worden is altijd goed natuurlijk en vooral als het om alleen een stuk snoer gaat.

Vraagje waarom heb je 2 verschillende maten (kleuren) kabelschoentjes gebruikt?
En heb je ook goed gecontroleerd als de schoentjes er goed vast aan zitten? Mijn ervaring met dat soort krimptangen is niet echt positief namelijk.

Veel plezier weer met het gebruik van de machine.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Ik denk dat hij alleen dat rode schoentje heeft gebruikt. En dat is de goede voor een 1,5mm/2 kabel. De blauwe draad zit in dat kroonsteentje, wat mij ook niet af fabriek geleverd lijkt.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Een 2x1mm2 kabel was hier ook voldoende geweest hoor. Blijft nog lekker soepel dan. Zowel mijn Bosch afkortzaag (2000W), mijn Dewalt zaagmachine (1700W) als mijn Steinel föhn (2000W) zitten kabels van 2x1mm2. Zal wel goed wezen dan. Maar dat is mosterd na de maaltijd.

Voor de volgende keer dan.
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
152
Hattemerbroek - N.O Veluwe
goed bezig
Wij hebben op het werk ook altijd zakjes met complete aansluitsnoeren met aangegoten stekker liggen.
En omdat bij ons alles ieder jaar arbotechnisch gekeurd moet worden, is het inderdaad verplicht om een aansluitsnoer met aangesloten stekker te gebruiken.
Maar vreemd genoeg mag je er voor thuis gebruik wel zelf een stekker aanzetten!?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Thuis mag je ook alle beveiliging eraf schroeven, hoef je niet "stofvrij" te werken enz enz.

@chevy66: die 1,5 mm2 kabelschoentjes heb je toch in rood en blauw, of is dat inmiddels verandert?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Zover mij bekend mag je zelf een gelijkwaardige stekker aanzetten.
Indien niet,waar staat dit dan vermeld?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Dan heb ik blijkbaar nog oude voorraad, 1,5 mm2 in rood en blauw. Dan klopt het ook met de aderkleur.
Voor adereindhulsjes klopt jouw kleurenschema wel, net even gekeken.
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Eerlijk gezegd heb ik naar eer en geweten de meest passende adereindhuls gekozen, gewoon kwestie boerenverstand? :)
Overigens heb ik de machine overgenomen met het kroonsteentje, de blauwe draad loopt daar de motor in en vervolgens door naar de schakelaar dus zou ook niet weten hoe dit anders handig kan worden uitgevoerd. En hoe krom ook, ik mag thuis van alles en nog wat maar in de zakelijke sfeer een stuk minder. Eigen risico mijnerzijds uiteraard.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Met een kroonsteen is niks mis zolang je maar adereindhulsen gebruikt. Het is niets meer als een gaatje met een schroefje, maar zodra het de vorm van een kroonsteen krijgt beginnen de profi vonkentrekkers gelijk te huiveren.

Gewoon goed gebruiken, dan is het prima.

Aangegoten stekkers is alleen verplicht bij dubbel geïsoleerde machines, dus zonder randaarde op de stekker. Met randaarde mag je gewoon een stekker aanzetten. Dat gebeurd bij ons op werk ook en alles is NEN3140 gekeurd, het keurende bedrijf voert het zelfs zo uit, omdat dat ook mag.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Klopt van dat dubbelgeisoleerd gereedschap. Maar ik zou ze niet de kost willen geven die daar een geaarde steker aanzetten.
Bij dubbel geisoleerd gereedschap heb je geen aarde nodig. Dat die dan niet is aangesloten in de stekker, maakt dan toch niks uit?
Wat is dan precies het gevaar bij een vast aangesloten snoer?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Met een kroonsteen is niks mis zolang je maar adereindhulsen gebruikt.

Die adereindhuls is zo te zien hier vergeten. Dus toch de machine maar weer even open schroeven. Zonder die heb je kans op warmteontwikkeling / vonken omdat het flexibele snoer zich gaat loswerken uit het kroonsteentje.

Als het kroonsteentje (of vergelijkbaar) is voorzien van een aandrukplaatje, is een adereindhuls niet nodig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.