Invalzagen op MP (bijna) altijd van Festool?

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.318
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik zoek al maanden op MP naar een goede 2de hands invalzaag. Merken: bijv. Bosch blauw, Makita, Festool. Nou valt het me op dat er bijna uitsluitend Festool wordt aangeboden. Elke dag wel een paar Festools. REBQS en EBQS. Vaak bijna nieuw (vaak hoge vraagprijzen) en minder vaak afgebeulde exemplaren van interieurbouwers (denk ik dan als amateur). (Bijna) nooit andere gerenommeerde merken.

Hebben jullie een verklaring? Het zal toch niet zo zijn dat alleen Festooleigenaaren van hun machine af willen
mvg
Klaas
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Komt denk ik omdat de Festools veel worden verkocht aan pro's, die hun machine na een paar jaar afschrijven, en dan in de verkoop doen. Ik denk dat de Makita's, Bosches etc, minder aan pro's worden verkocht, en die eindeloos hun machine behouden tot dat die daadwerkelijk faalt.
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Het is ook een favoriet merk bij oplichters, maar het is natuurlijk lastig te zeggen welk percentage nou verdacht is. Vooral bij als nieuw uitziende advertenties zou ik oppassen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.472
950
Riemst
Komt denk ik omdat de Festools veel worden verkocht aan pro's, die hun machine na een paar jaar afschrijven, en dan in de verkoop doen. Ik denk dat de Makita's, Bosches etc, minder aan pro's worden verkocht, en die eindeloos hun machine behouden tot dat die daadwerkelijk faalt.

Ik vermoed eerder het omgekeerde. Ik zie toch niet zoveel Festool bij pro's. En meestal zijn de machines niet zo heel netjes behandeld.
Ik denk eerder dat de op marktplaats aangeboden machines komen van mensen die met houtbewerken als hobby gestart zijn, mooie machines gekocht hebben, en dan na een tijdje het voor bekeken houden. En dan hopen dat ze deze machine tegen bijna nieuwprijs kunnen verpatsen.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik denk dat vooral festool heling hoogtij viert op marktplaats. Daarom ben ik terughoudend van het kopen van 2e handsgereedschap want dit is wel een manier van het promoten van diefstal van je dure gereedschap. Dus vraag je goed af hoe deze persoon aan zijn greedschap komt en zeker als het een handelaar is. Ook als hij het al een tijdje doet.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Ik vermoed eerder het omgekeerde. Ik zie toch niet zoveel Festool bij pro's. En meestal zijn de machines niet zo heel netjes behandeld.
Ik denk eerder dat de op marktplaats aangeboden machines komen van mensen die met houtbewerken als hobby gestart zijn, mooie machines gekocht hebben, en dan na een tijdje het voor bekeken houden. En dan hopen dat ze deze machine tegen bijna nieuwprijs kunnen verpatsen.

+1

Of van ontgoochelde mensen die dachten dat een topmerk de tekortkomingen van de persoon achter de machine wel zouden wegwerken:p
Jammer maar helaas, zo werkt het niet in de echte wereld.
 
  • Leuk
Waarderingen: Riga3 en Scheppie

maartendd

Actieve deelnemer
26 dec 2016
53
0
Mijn ervaring: Ik heb een tijdje gezocht of ik een invalzaag van festool 2e hands zou kopen. Bijna 80% van de advertenties waren mensen die niet eerlijk waren.
Of de doos klopte niet met leeftijd zaag en spullen, of bon was magisch kwijt... en product maar 1j aar oud. tegenwoordig krijg je overal je bon digitaal. Mensen die voor hoge prijs hun festool zaagje verkopen. Van alles vertellen ja gebruikt voor trap renovatie enz enz. Maar prijs te hoog. toch hou je hem in de gaten. advertentie weg. en even onder zelfde account een nieuwe advertentie, en nee niet de zelfde zaag gewoon een andere (had zeker meerdere inval zagen nodig tijdens zijn renovatie....). of het zijn soms pro's die met afgeschreven apparaat de hoofdprijs vragen.

uiteindelijk gewoon een nieuwe gekocht met 5 jaar garantie..
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.709
695
Enschede, Twente
Ik zie Festools veelal bij meubelmakers en interieurbouwers. Op de bouw is het overdreven (precisie is daar op 1 cm, ipv 1 mm) en link (want ze worden gejat). Dat ze uit die hoek niet veel op de tweedehandsmarkt komt ligt aan de investeringsaftrek. Een invalzaag zit onder de benedengrens voor aftrek en kan dus niet afgeschreven worden in de periode die meestal aangehouden wordt (5 jaar). Dan is het dus een incidentele kostenpost en maakt het zin om de machine zolang mogelijk te gebruiken. Dat kan ook met een FS. Mijn eerste TS55 is iets van 11 jaar oud en doet het nog prima.

Vreemd genoeg is (was) bijvoorbeeld een invalzaag icm een CMS-tafel weer wel boven die benedengrens… Zou de Belastingdienst checken of je de zaag uit de CMS-TS haalt? : ) Gaat nu niet meer op want het CMS-programma is van de markt gehaald.
 

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
Investeren is boven de 450€ ex BTW, als je er net onder blijft, iets kopen wat erbij hoort.
 

maartendd

Actieve deelnemer
26 dec 2016
53
0
Net even gekeken, die verkoper uit ambacht verkoopt alleen maar Festool.
herken zijn foto’s van de tuin. Bij mij verkocht ie hem omdat hij hem alleen nodig had van een trap renovatie.

jammer dat marktplaats geen inzicht geeft op alle historie van advertenties.
dan zie je zo of je een handelaar of echt consument hebt die zijn eigen materiaal verkoopt.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.129
954
Vraag bij Festool apparatuur een foto van de sticker met het serienummer, want daar staat het jaartal van productie bij. In het verleden heb ik vooral tweedehands Festool machines gekocht, maar tegenwoordig zijn de prijzen zo hoog dat ik het prijsverschil met nieuw in Duitsland te klein vindt. De laatste machines heb ik dan ook nieuw gekocht.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

peter91

Actieve deelnemer
1 jan 2014
71
1
Ee
Deels offtopic

Ik zie Festools veelal bij meubelmakers en interieurbouwers. Op de bouw is het overdreven (precisie is daar op 1 cm, ipv 1 mm) en link (want ze worden gejat). .

Haha. Vind het jammer dat de bouw zo neergezet wordt. Ik zou in de bouw niet zonder Festool willen werken!
Is wel zo dat veel bouwvakkers van de oude stempel en onverschillige nieuwkomers zo'n zaag niet optimaal kunnen en willen gebruiken en dat zo'n fijne machine idd net een handzaag had kunnen zijn.

( Mijn verleden als meubelmaker helpt ook niet mee om de bouw als ruig te zien)
 
  • Leuk
Waarderingen: JagerGuus

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.548
2.488
Gaanderen
Vroeger verkocht ik de meeste invalszagen aan zzp ers in de bouw. Ja er word regelmatig gestolen. Wij zijn begin jaren 80 gestart met de verkoop van festool en bij ons werden ze niet na 5 jaar vervangen hoor. Bij gebruik door een persoon gaat de machine lang mee.
Na het stoppen van ons bedrijf in 2009 heb ik gekeken of ik 2 de hands gereedschap kon verkopen. Aankoop via marktplaats en veilingsites. Daar kan je als eerlijke verkoper die ook nog garantie wil geven met festool niets aan verdienen. De verkoopprijzen 2 de hands zijn gewoon te hoog. Het is dus zaak om grondig onderzoek te doen als je een 2 de hands festool wil kopen.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.318
191
Gem. Winsum (Groningen)
Toevallig staat er vandaag een Makita invalzaag op MP. Maar ook weinig info.

Ja.Heb om meer informatie gevraagd. Tot nu geen nieuwe informatie ontvangen.

Het beeld dat hier gegeven wordt over de 2de hands Festools bevestigd mijn indruk en stemt niet vrolijk. Misschien moet ik geduld hebben en me richten op de subtop zoals Makita, Bosch blauw.

mvg
Klaas
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.472
950
Riemst
Vraag en aanbod. Als er zulk hoge prijzen gevraagd worden, betekent dat ook dat die betaald worden. Dat er dus toch mensen die denken een koopje te doen met occasiemachine die iets goedkoper is dan nieuw bij de goedkoopste aanbieder. En dan herkomst en geen garantie er bij nemen.
Ik zou toch eens proberen met een realistisch bod en kijken wat er uit komt.
Makita en Bosch subtop noemen vind ik persoonlijk niet correct. Dat zijn evenzeer kwaliteitsmachines die even goed het werk gaan opknappen.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.318
191
Gem. Winsum (Groningen)
.......
Makita en Bosch subtop noemen vind ik persoonlijk niet correct. Dat zijn evenzeer kwaliteitsmachines die even goed het werk gaan opknappen.

Oh.... zeker goede machines. De kwalificatie subtop was door mij ironisch bedoeld vanwege de relatief hoge prijzen die op MP voor 2de hands Festool worden geboden.


mvg
Klaas
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Ik denk dat vooral festool heling hoogtij viert op marktplaats. Daarom ben ik terughoudend van het kopen van 2e handsgereedschap want dit is wel een manier van het promoten van diefstal van je dure gereedschap. Dus vraag je goed af hoe deze persoon aan zijn greedschap komt en zeker als het een handelaar is. Ook als hij het al een tijdje doet.

Daarom koop ik geen 2e hands elektrisch gereedschap.
 

Siegie

Nieuw lid
19 feb 2024
5
0
Oudenaarde België
Dag allen,
Ik kwam op dit item terecht na ingeven "festool tweedehands verdacht".
Tegenwoordig kom je zowel op MP als de Belgische tweedehands site mensen tegen die zowat het hele assortiment Festool aanbieden, ziet er spiksplinternieuw uit en met prijzen die bv 200 euro onder de marktprijs liggen. Ik vind dat heel verdacht, meestal staat dit er ook maar een paar dagen op.
Is iemand ooit hierop ingegaan? Lijkt mij allemaal maar vreemd...
Beste groeten, Siegie
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.