Tafelzaag advies gevraagd

vand

Nieuw lid
14 nov 2019
17
0
In het voorjaar is het als het goed is zover en kan ik een schuur bouwen voor de klusselarij. Eindelijk is er dan dus ook plek voor wat groter materieel. Nu zit ik nog erg te twijfelen over wat wijs is qua tafelzaag. Heb links en rechts al veel gelezen en ik speel nu met twee gedachten.

Aan de ene kant lijkt een DW745 geïntegreerd in een werkbank me wel wat. De voorbeelden op verschillende blogs en YT-kanalen zijn eindeloos, en een variant met een aantal t-tracks erin (die dan meteen weer dienst kunnen doen om een parallelaanslag in te zetten mochten echt grote platen een keer gezaagd moeten worden). Grote voordeel naast de aanschafprijs van de zaag is dat hij nieuw is, dus met garantie en onderdelen die de komende jaren nog te verkrijgen moeten zijn, en dat de integratie in een werkbank plaats bespaart. Zeker met het oog op de integratie van een router bijvoorbeeld.

Tegelijkertijd twijfel ik toch nog over het kopen van een oudere, tweedehands tafelzaag. Zoekend op Marktplaats en andere tweedehandswebsites kom ik veel young- en oldtimers van Harwi, Scheppach (de gele, oude), Elektra Beckum (van voordat ze van Metabo waren) of andere merken tegen. Dit zijn voor mijn lekenoog veelal wat zwaardere machines, maar zeker van de oudere kan ik niet goed inschatten of het überhaupt de moeite van het kijken waard is. Een voorbeeld van een dergelijke machine vind je hier, hier, hier, hier of hier. Als ik e.e.a. goed begrepen is het een groot voordeel van deze machines dat ze een gietijzeren blad hebben, waardoor ze stabiel en duurzaam zijn. Ik vraag me bij veel machines echter af of de parallelaanslag wel precies genoeg is en of er bijvoorbeeld nog wel onderdelen voor dergelijke machines te koop zijn. En kan ik er bij dergelijke oude apparaten nog wel van uitgaan dat er niet te veel speling op het blad zit bijvoorbeeld.

En om de vraag maar voor te zijn: ik wil er naast het ruwere zaagwerk voor klussen in en om het huis ook materiaal voor meubels mee kunnen zagen. Dat de zaag precies is, is voor mij dus belangrijk. Daarnaast doe ik het voor de lol, dus heb ik geen zin in honderd keer klooien en afstellen om precieze resultaten te krijgen. Als ik e.e.a. zo lees moet ik daarom ook wegblijven bij het eigen merk van bijv. Tendotools of bij HBM Machines. Op termijn (lees: wanneer ik voor een vlakvandiktebank gespaard heb) wil ik met de zaag ook hardhout balken en planken kunnen schulpen om dat te gebruiken in mijn meubels. Ik zie op verschillende veilingsites namelijk vaak partijen hardhout voorbij komen die me daar uitermate geschikt voor lijken en voor een erg gunstige prijs.

Ben heel benieuwd naar jullie input!
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Welkom op dit forum vand en de beste wensen voor 2020! Leuk als je je ook even voorstelt in de rubriek "nieuw op het forum".
Als ik je vraag goed lees, kan het dus nog alle kanten op gaan. Een paar andere zaken ter overweging:
1) wat is straks de beschikbare ruimte voor je zaag? Kun je die inderdaad vast opstellen in je nieuwe werkplaats? Of zul je regelmatig moeten verplaatsen? Bij het op een vaste plek neerzetten, kun je inderdaad misschien beter een compacte formaatzaag overwegen (of zo'n zware jongen als in je voorbeelden). Voor meubelwerk kun je ook naar de Harvey - of Laguna tafelzagen kijken. Een zaag die eenmaal staat is eenvoudiger nauwkeurig te houden dan een zaag die je telkens moet verplaatsen.
Houd rekening met de ruimte die je voor - en achter je zaag nodig hebt voor de invoer en afvoer van je materiaal.
2) wat is je budget? Een beperkt budget beperkt ook vaak de keuze.
3) houd in beide gevallen rekening met goede stofafzuiging. Daar zul je ook ruimte voor moeten reserveren.
Lees vooral eerder gestelde vragen en de daarbij horende reacties over exact ditzelfde onderwerp op dit forum. Daar vind je ook al een schat aan informatie, want deze vraag komt zo'n beetje elke 2-3 weken voorbij.
 

vand

Nieuw lid
14 nov 2019
17
0
He EdP, jij ook de beste wensen voor het nieuwe jaar!

Veel van de topics die gaan over dit onderwerp heb ik reeds gelezen. Vandaar ook dat ik in de eerste plaats op zoek was gegaan naar zo'n zware tweedehands apparaat. Wat ik echter ook veel lees is dat de geleiders die aan een kant klemmen vaak afwijken tegen de tijd dag je met het hout kracht zet op het einde. Zou dat bij de machines die ik gevonden had ook zo zijn? Daarnaast is het antwoord vaak: spaar door voor een Hammer/Felder o.i.d., en hoewel die machines me prachtig lijken, liggen ze toch echt buiten het budget. Anders geformuleerd luidt een deel van mijn vraag misschien beter: is zo'n zware machine overkill, of ga ik er gelet op mijn gedroomde werkzaamheden echt profijt van hebben? Dit dan even los van precisie en beschikbaarheid van onderdelen.

De ruimte die ik straks tot mijn beschikking heb is waarschijnlijk zo'n 12 tot 15 m2. Dit zal waarschijnlijk betekenen dat ook een grote, zwaardere tafel op de een of andere manier verplaatsbaar zal moeten zijn. Nu las ik hier dat er ook wielen met hefinrichting bestaan (er staat nu zelfs een setje te koop meen ik), die ik dan zou willen monteren. Het budget. Tsja. Het liefst ben ik met zo'n 750 euro klaar voor de zaag, maar als uit mijn zoektocht naar info hier blijkt dat ik dan beter even tot 1000 euro kan doorsparen, dan zal ik dat zeker doen. Het moet dan alleen voor mijn doeleinden wel echt meerwaarde hebben. Voor die 250 euro koop ik net zo lief een leuke schaaf en een paar beitels...

De stofafzuiging wilde ik centraal regelen inderdaad. Ik zie op MP redelijk veel degelijke installaties die ik moet kunnen plaatsen en die voldoende afzuiging hebben. Ook daarover op het forum al een hoop zinnigs gelezen!
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Ik ben zelf jaren geleden begonnen met een (tweedehands) Elektra Beckum bouwzaag, maar liep al snel tegen de beperkingen aan wat betreft nauwkeurigheid en motorvermogen.
Afgelopen voorjaar een Harvey aangeschaft. Had ik veel eerder moeten doen, dit type is echt een aanrader. Maar ik weet ook niet of jouw budget dat aankan.
Voor een zaagtafel hoef je als hobbygebruiker helemaal geen Felder/Hammer te hebben, zeker niet als 1e machine.

Anders zou ik je adviseren om naar een oudere 'zware jongen' te gaan kijken. Die zijn vaak zodanig robuust gebouwd dat die wel tegen een stootje kunnen. Maar ik heb zelf geen ervaring met de DW745, dus daarmee kan ik niets vergelijken.

Heb je 380V liggen in de te bouwen schuur, of de mogelijkheid om dat aan te leggen? Want dan is de keuze voor tweedehands machines een stuk groter (en daarnaast hebben deze machines ook echt een stuk meer kracht).
Qua kracht: met mijn Elektra Beckum had ik moeite om 5 cm vuren te schulpen, dat kon hij maar amper aan, moest ik heel langzaam doorvoeren. De Harvey geeft geen krimp als ik er 5 cm eiken doorheen jaag. Met 2 vingers in de neus. En aangezien je aangeeft mogelijk veel met hardhout te gaan werken, moet je zorgen dat je niet te weinig vermogen hebt.

Lees in ieder geval mijn topic over de Harvey maar eens door. Dan zal je zien wat er mogelijk is qua verplaatsbaarheid, ook van een machine van 250+ kg.
Mijn schuur is ook klein (2,5 x 4 meter), dus mobiel zijn van alle machines is bij mij zeker een must! Wel heb ik naast de schuur een groot terras met een overkapping waar ik voor grotere klussen kan werken. En doordat alles (behalve de werkbank) verplaatsbaar is, kan ik met alle machines naar buiten. Wel helaas maar door een normale deur van 85 cm breed met een drempel.

Qua stofafzuiging heb ik zelf (en meerderen hier op het forum) goede ervaringen met een HBM 200. Dat is dan een van de machines die je daar wel goed kunt kopen. Zaagtafels en vandiktebanken, inderdaad daar wel met een grote boog omheen lopen.

Als je nog aan het ontwerpen bent met de schuur: plaats een brede deur (in ieder geval breder dan een normale achterdeur, liever een dubbel openslaande deur. Dan kan je er altijd goed in en uit met machines en hoef je geen noodgrepen uit te halen zoals ik.

Rob
 
Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Beste Vand,

Welkom!

Ik heb een soortgelijk dilemma. Ik heb / krijg een BOSCH invalzaag met linealen, kan hout desgevraagd op maat laten bezorgen maar wil toch een goede tafelcirkelzaag hebben.
Ik heb een redelijk grote garage waar straks wel weer een auto in geparkeerd moet kunnen worden dus de ruimte is niet onbeperkt. Op mijn lijst stond lange tijd of een DeWalt of een GTS 10XC. Mijn broer heeft de GTS met het BOSCH onderstel en het is een heel fijne zaag. Maar sinds een paar weken ben ik ook aan het kijken of een formaatzaag zoals een TS200 niet een betere keuze is. Hij heeft minder vermogen dan de GTS, maar ik zal voornamelijk plaatmateriaal zagen en voor echt dik hout heb ik mijn GKS190:) En qua prijs lijken beide machines elkaar niet veel te ontlopen.
De footprint lijkt niet veel groter te zijn dan de GTS 10 en je kunt de TS200 ook verrijdbaar maken. Het enige nadeel is dat ik maar twee user reviews gevonden heb van gebruikers die na een aantal maanden hun ervaringen delen.
 

vand

Nieuw lid
14 nov 2019
17
0
Een dubbele deur staat inderdaad op het wensenlijstje, evenals een kleine overspanning daarboven. Vind het prettig om ook met slechter weer een deurtje open te kunnen zetten, zonder dat het meteen binnenregent. Daarnaast lijkt het me voor de frisse lucht ook geen overbodige luxe.

Momenteel zit er alleen 220v in, maar daar moet verandering in komen. Het verbouwen van de keuken staat ook op de rol en het gasfornuis wordt vervangen door een inductieplaat. Zal de elektricien dan vragen om niet één maar twee driefasegroepen aan te leggen, zodat ik alle machines kan gebruiken die ik wil zonder bang te hoeven zijn voor overbelasting.

@Klusrob: Zo'n Harvey lijkt me een prachtige machine, maar deze licht vooralsnog toch nog te zeer buiten het budget. Mag ik vragen wat jij ervoor betaald hebt? Dan weet ik of het zich überhaupt loont om de machine op te nemen in mijn zoektochten. Het topic over je Harvey tussen de bedrijven door even vluchtig doorgekeken, maar ga dat vanavond zeker eens aandachtig bekijken. Zit eruit als een prachtige machine, zeker met de toevoegingen van bijv. de digitale uitlezing van de parallelaanslag. Heerlijk lijkt me dat!
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Betaald bedrag per pm gestuurd. Het is een flinke prijs, maar als ik het opnieuw zou moeten doen, koop ik deze machine meteen weer. Tweedehands gaat er bij zo'n machine vaak een flinke hap vanaf tov nieuw.
Er zijn hier op het forum meerdere mensen met een Harvey of vergelijkbaar; je kan altijd bij iemand gaan kijken en 'voelen' of het inderdaad werkt voor je.
 

vand

Nieuw lid
14 nov 2019
17
0
Het lijkt me een geweldig apparaat, alleen wel een flink stuk buiten mijn budget. Wellicht iets voor als ik later groot ben. Van het lezen van je topic overigens genoten en een hoop wijzer geworden. Ben toch wel jaloers op de setup. Ik zal omdat ik niet kan lassen alleen wel iets anders moeten bedenken om de zaag op wieltjes te krijgen.
 

vand

Nieuw lid
14 nov 2019
17
0
Maakt het merk van die oude machines nog veel uit eigenlijk? Of mag ik ervan uitgaan dat dat spul sowieso deugt als het alle mis- en gebruik tot 2020 overleefd heeft?
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Startrite, Wadkin, Frommia, Ulmia, Flottweg.....dat zijn wel de meest bekende merknamen voor de oudere machines. Kijk dan voor de aardigheid ook eens op Machineseeker.de. Daar staan veelal machines die door stoppende meubelmakers/timmermannen te koop worden aangeboden. Voor een machine in goede staat betaal je ook een goede prijs.
zoals de amerikanen ook wel zeggen: “to assume, is to make an ass out of you and me”. M.a.w. Nooit zomaar aannemen dat iets goed is omdat het een bepaalde merknaam heeft. Altijd gaan kijken en vooral luisteren. En bij voorkeur proefzagen.
 

Anniedrew

Nieuw lid
16 okt 2019
11
0
Ik loop ook zo'n beetje tegen dezelfde problematiek aan, dus ik ga dit topic maar eens volgen. Gelukkig is budget niet een heel grote issue hier, maar voor ik een klein godsvermogen stuk sla op een machine wil ik eerst weten of dit voor mij wel een hobby van blijvende aard is. Momenteel hik ik tegen een DWE 7942 aan, al ben ik bang dat ik hiermee redelijk snel tegen de limieten aan ga lopen. Wanneer dat is en hoe ben ik dan ook erg benieuwd naar. Uit eigen ervaring heb ik ook mensen prachtige werkstukken zien maken met een DeWalt flipmachine op een niveau waar ik nog lang niet ben. Wat er wel op te maken valt uit de antwoorden in dit topic is dat een vaste machine ver boven een mobiele gaat. Daarnaast hoor je uit het kamp van eigenaren van mobiele machines ook lovende verhalen op meubelmakersniveau.. Als beginner is het lastig inschatten wat nu werkelijk een verstandige keuze is.

Keuzes, keuzes en nog eens keuzes...
 
Laatst bewerkt:

GillesT

Actieve deelnemer
13 jan 2019
82
20
Wijk bij Duurstede
Hi all, hoe verhoudt bijvoorbeeld een precisio van Festool zich hierin? Ja, in beginsel mobiel apparaat, maar de indruk die ik krijg is dat ze goed vermogen en nauwkeurigheid hebben. Mijn werkplaats is niet zo groot, dus ruimte is voor mij een ding. Tevens ook schoon werken en mijn indruk is dat dat goed kan hiermee. Met uitbreiding van de tafel kan er toch een redelijk formaat gezaagd worden?

Wie kan hier een licht op schijnen?

groeten gilles
 

tfro71

Nieuw lid
4 jan 2015
9
0
Goed kijken naar de hoekaanslag bij de precisio, zeker als die op de roltafel zit. Ik vind dit combinatie niet stabiel voor fijn werk, zeker bij wat grotere planken. De vraag is hoe precies het moet. Als je naar een precisio kijkt kun je ook eens naar een mafell erika kijken als het nauwkeurig moet. Hier zijn de hoekaanslag en de roltafel een stuk strakker uitgevoerd.
 

vand

Nieuw lid
14 nov 2019
17
0
Ik loop ook zo'n beetje tegen dezelfde problematiek aan, dus ik ga dit topic maar eens volgen. Gelukkig is budget niet een heel grote issue hier, maar voor ik een klein godsvermogen stuk sla op een machine wil ik eerst weten of dit voor mij wel een hobby van blijvende aard is. Momenteel hik ik tegen een DWE 7942 aan, al ben ik bang dat ik hiermee redelijk snel tegen de limieten aan ga lopen. Wanneer dat is en hoe ben ik dan ook erg benieuwd naar. Uit eigen ervaring heb ik ook mensen prachtige werkstukken zien maken met een DeWalt flipmachine op een niveau waar ik nog lang niet ben. Wat er wel op te maken valt uit de antwoorden in dit topic is dat een vaste machine ver boven een mobiele gaat. Daarnaast hoor je uit het kamp van eigenaren van mobiele machines ook lovende verhalen op meubelmakersniveau.. Als beginner is het lastig inschatten wat nu werkelijk een verstandige keuze is.

Keuzes, keuzes en nog eens keuzes...


Precies hiermee zit ik ook. Ik heb er geen zin om nu zo'n 600 euro uit te geven voor een zaag, deze vervolgens in te bouwen in een tafel die een paar honderd euro gaat kosten, om er vervolgens achter te komen dat ik beter een vaste tafelzaag had kunnen kopen. Tegelijkertijd is het zo dat nieuw mijn voorkeur heeft, omdat ik simpelweg niet weet waar ik op moet letten als ik een oude zaagtafel in den lijve ga keuren. Staat dan weer tegenover dat nieuw zijn prijskaartje heeft, en dat ik eigenlijk zelden lovende verhalen lees over de goedkopere modellen. (Enige uitzondering zijn de TS200 en de TS250 van Holzmann - iemand daar ervaring mee?)

En om het allemaal nog iets moeilijker te maken: gisteren trof ik op MP een fraaie Harwi 130 voor zo'n 1400 euro. Als ik e.e.a. zo lees is dat een leuke tafel van een respectabel merk, en die prijs zit nog maar zo weinig boven het budget dat het eigenlijk weer het overwegen waard is.

Een Precisio/Mafell combi vind ik simpelweg te prijzig voor wat ik ervoor krijg. Ik ga sowieso geen gebruik maken van de mobiliteitsfunctie (d.w.z. ik ga niet op locatie met een tafel zagen, het ding zal altijd in de schuur staan), dus een Erika is voor mij dan simpelweg te prijzig. Voor dat geld koop ik dan liever een stationaire zaag.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Je kunt het ook anders benaderen. Ter overweging:

Eerst even een losse opmerking: zowel de Festool Precisio als de Mafell tafelzagen hebben ook een trekfunktie (voor het afkorten). Een roltafel op dit soort zagen bouwen heeft veelal alleen zin als je ook groter plaatmateriaal wilt verwerken.
Als je een zaag van een bekend merk koopt (of dat dan een DeWalt, Bosch, Festool, Mafell of Metabo is, is even van minder belang) is het waardeverlies niet zo groot, als je t.z.t. zou moeten besluiten de boel weer te moeten verkopen omdat het toch je ding niet is.
Je kunt klein beginnen met zo'n zaag en naar mate je vaardigheden en zekerheid groeien, kun je dan ook besluiten dat het tijd is voor iets groters met meer mogelijkheden.
Ikzelf ben begonnen met een tweede hands Metabo Magnum 1256, met een zaagdiameter van 210 mm. Klein, maar zwaar en zeer stabiel en nauwkeurig. Toen ik met de beschikbare zaaghoogte tegen de grenzen aan begon te lopen heb ik deze zaag verkocht en een DeWalt 745 gekocht. Deze zaag was een stuk lichter in gewicht, had een zaagblad diameter van 250 mm en een wat groter vermogen. En een berg geluid.....Deze had ik in een meubel ingebouwd om de functionaliteit en het werkvlak te vergroten - ik denk dat ik net an € 120-140 kwijt was aan materiaal, inclusief de 4 geremde zwenkwielen. Maar ook hier liep ik op gegeven moment tegen de beperkingen aan (geluid, stofafzuiging niet optimaal, nauwkeurigheid en het goed afstellen van de zaag t.o.v. het meubel moet je goed in de gaten houden i.v.m. de rubberen voetjes onder de zaag). Nu ben ik een z.g. hybride zaag aan het aanpassen aan m'n wensen. Deze is weer een slag groter en een stuk zwaarder (en een stuk stiller:p).

Ik gebruik, net als velen op dit forum, een invalzaag met linialen om grote delen grofweg op maat te zagen omdat dit gewoon heel praktisch is (ook het schulpen van lange {langer dan 1,5-2m} planken bijvoorbeeld) en veilig!
De tafelzaag gebruik ik voor zowel schulpen als afkorten, maar ook veel voor het zagen van sponningen e.d. Waarom zou je in je overwegingen niet de mogelijkheid meenemen om i.p.v. tafelzaag te beginnen met een invalzaag in combi met een mft tafel? Dat is qua investering goed te overzien en geeft je om te beginnen ruim voldoende mogelijkheden voor nauwkeurig zaagwerk. Die invalzaag komt altijd van pas, dus het risico op een onrendabele investering is m.i. laag.
 

Anniedrew

Nieuw lid
16 okt 2019
11
0
Je kunt het ook anders benaderen. Ter overweging:

Eerst even een losse opmerking: zowel de Festool Precisio als de Mafell tafelzagen hebben ook een trekfunktie (voor het afkorten). Een roltafel op dit soort zagen bouwen heeft veelal alleen zin als je ook groter plaatmateriaal wilt verwerken.
Als je een zaag van een bekend merk koopt (of dat dan een DeWalt, Bosch, Festool, Mafell of Metabo is, is even van minder belang) is het waardeverlies niet zo groot, als je t.z.t. zou moeten besluiten de boel weer te moeten verkopen omdat het toch je ding niet is.
Je kunt klein beginnen met zo'n zaag en naar mate je vaardigheden en zekerheid groeien, kun je dan ook besluiten dat het tijd is voor iets groters met meer mogelijkheden.
Ikzelf ben begonnen met een tweede hands Metabo Magnum 1256, met een zaagdiameter van 210 mm. Klein, maar zwaar en zeer stabiel en nauwkeurig. Toen ik met de beschikbare zaaghoogte tegen de grenzen aan begon te lopen heb ik deze zaag verkocht en een DeWalt 745 gekocht. Deze zaag was een stuk lichter in gewicht, had een zaagblad diameter van 250 mm en een wat groter vermogen. En een berg geluid.....Deze had ik in een meubel ingebouwd om de functionaliteit en het werkvlak te vergroten - ik denk dat ik net an € 120-140 kwijt was aan materiaal, inclusief de 4 geremde zwenkwielen. Maar ook hier liep ik op gegeven moment tegen de beperkingen aan (geluid, stofafzuiging niet optimaal, nauwkeurigheid en het goed afstellen van de zaag t.o.v. het meubel moet je goed in de gaten houden i.v.m. de rubberen voetjes onder de zaag). Nu ben ik een z.g. hybride zaag aan het aanpassen aan m'n wensen. Deze is weer een slag groter en een stuk zwaarder (en een stuk stiller:p).

Ik gebruik, net als velen op dit forum, een invalzaag met linialen om grote delen grofweg op maat te zagen omdat dit gewoon heel praktisch is (ook het schulpen van lange {langer dan 1,5-2m} planken bijvoorbeeld) en veilig!
De tafelzaag gebruik ik voor zowel schulpen als afkorten, maar ook veel voor het zagen van sponningen e.d. Waarom zou je in je overwegingen niet de mogelijkheid meenemen om i.p.v. tafelzaag te beginnen met een invalzaag in combi met een mft tafel? Dat is qua investering goed te overzien en geeft je om te beginnen ruim voldoende mogelijkheden voor nauwkeurig zaagwerk. Die invalzaag komt altijd van pas, dus het risico op een onrendabele investering is m.i. laag.

Een fijne, al omvattende reactie. Dank je wel hiervoor. Invalzaag is inderdaad onderweg hier, twijfel alleen om met de eerstvolgende machine te kiezen tussen een bovenfrees of een zaagtafel. Zaagtafel-functionaliteit zit grotendeels in de invalzaag en een bovenfrees maakt meer mogelijkheden om meer te leren e.d.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Ik beleef zelf heel veel meer plezier van m'n zaagtafel (dw745) dan van m'n bovenfrees. Nu gebruik ik beide alleen hobbymatig, maar sinds ik de zaagtafel heb doe ik sneller projectjes tussendoor, het is zo makkelijk voor kleine dingetjes nauwkeurig zagen.. Ik m'n kleine werkplaats kan ik er mee afkorten (slede) en schulpen, en doet ie met een plaat erop dienst als werktafel.
Mijn twee centen voor de discussie, succes!
 

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Precies hiermee zit ik ook. Ik heb er geen zin om nu zo'n 600 euro uit te geven voor een zaag, deze vervolgens in te bouwen in een tafel die een paar honderd euro gaat kosten, om er vervolgens achter te komen dat ik beter een vaste tafelzaag had kunnen kopen.

Welgemeend advies. Even door sparen en direct een goede aanschaffen.
Heb zelf twee Bosch GTS 10 XC tafelzagen en nooit spijt gehad van de aanschaf.
Bijkomstig voordeel, je kunt er eenvoudig een tafelfrees bij in bouwen: https://www.youtube.com/watch?v=ghL_L7lFiLM

Ik snap dat het voor een "beginner" lastig is, om de juiste keuze voor machines te maken. Dit gaat vaak met vallen en opstaan.
Maar er geldt wel één standaardregel: goedkoop is duurkoop.

Suc6 met je zoektocht ;-)
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Welgemeend advies. Even door sparen en direct een goede aanschaffen.
Heb zelf twee Bosch GTS 10 XC tafelzagen en nooit spijt gehad van de aanschaf.
Bijkomstig voordeel, je kunt er eenvoudig een tafelfrees bij in bouwen: https://www.youtube.com/watch?v=ghL_L7lFiLM

Ik snap dat het voor een "beginner" lastig is, om de juiste keuze voor machines te maken. Dit gaat vaak met vallen en opstaan.
Maar er geldt wel één standaardregel: goedkoop is duurkoop.

Suc6 met je zoektocht ;-)

Op het moment heb ik drie opties
- GTS 10XC met om te beginnen standaard of deluxe onderstel en dan evt zelf onderstel bouwen
- formaat tafelzaag, TS 200 of gelijkwaardig
- Festool MFT3 in combinatie met mijn GKT 55

Het prijsverschil is niet doorslaggevend, ik zal eerst goed moeten kijken hoe het ruimtebeslag is zodat ik de auto ook nog kan stallen en dat ik evt nog een eigen laadpunt in de garage kan hebben.
Wat ik voor de GTS10 wel een nadeel vind is het moeten maken van een zaagslede om te kunnen inkorten etc. De formaatzaag zou dit al allemaal standaard hebben en desnoods op een verrijdbare onderkast kunnen staan.

Een voordeel van een MFT is dat ik die desnoods nog mee naar binnen kan nemen om te klussen of als ik een keer een vriend moet helpen. En ik kan hem altijd opnemen in een ooit nieuw te bouwen werkbank.
Bij de MFT3 vraag ik me dan ook af of ik de complete setup koop of dat ik een kale tafel koop en daar losse benchdogs en (lange) geleider bij koop om te kunnen zagen. Een zaaggeleider zit al bij de GKT. Wat ruimtebeslag betreft wint de MFT natuurlijk

Maar is het niet zo dat als je bereid bent om 600-800E uit te geven aan een zaagmogelijkheid er eigenlijk geen slechte of foute keuzes zijn anders dan dat het niet in de werkplaats past:)?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.