Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 24

Tafelzaag advies gevraagd

In het voorjaar is het als het goed is zover en kan ik een schuur bouwen voor de klusselarij. Eindelijk is er dan dus ook plek voor wat groter materieel. Nu zit ik nog erg te twijfelen over wat wijs is qua tafelzaag. Heb links en rechts al veel gelezen en ik speel nu met twee gedachten.

Aan de ene kant lijkt een DW745 geïntegreerd in een werkbank me wel wat. De voorbeelden op verschillende blogs en YT-kanalen zijn eindeloos, en een variant met een aantal t-tracks erin (die dan meteen weer dienst kunnen doen om een parallelaanslag in te zetten mochten echt grote platen een keer gezaagd moeten worden). Grote voordeel naast de aanschafprijs van de zaag is dat hij nieuw is, dus met garantie en onderdelen die de komende jaren nog te verkrijgen moeten zijn, en dat de integratie in een werkbank plaats bespaart. Zeker met het oog op de integratie van een router bijvoorbeeld.

Tegelijkertijd twijfel ik toch nog over het kopen van een oudere, tweedehands tafelzaag. Zoekend op Marktplaats en andere tweedehandswebsites kom ik veel young- en oldtimers van Harwi, Scheppach (de gele, oude), Elektra Beckum (van voordat ze van Metabo waren) of andere merken tegen. Dit zijn voor mijn lekenoog veelal wat zwaardere machines, maar zeker van de oudere kan ik niet goed inschatten of het überhaupt de moeite van het kijken waard is. Een voorbeeld van een dergelijke machine vind je hier, hier, hier, hier of hier. Als ik e.e.a. goed begrepen is het een groot voordeel van deze machines dat ze een gietijzeren blad hebben, waardoor ze stabiel en duurzaam zijn. Ik vraag me bij veel machines echter af of de parallelaanslag wel precies genoeg is en of er bijvoorbeeld nog wel onderdelen voor dergelijke machines te koop zijn. En kan ik er bij dergelijke oude apparaten nog wel van uitgaan dat er niet te veel speling op het blad zit bijvoorbeeld.

En om de vraag maar voor te zijn: ik wil er naast het ruwere zaagwerk voor klussen in en om het huis ook materiaal voor meubels mee kunnen zagen. Dat de zaag precies is, is voor mij dus belangrijk. Daarnaast doe ik het voor de lol, dus heb ik geen zin in honderd keer klooien en afstellen om precieze resultaten te krijgen. Als ik e.e.a. zo lees moet ik daarom ook wegblijven bij het eigen merk van bijv. Tendotools of bij HBM Machines. Op termijn (lees: wanneer ik voor een vlakvandiktebank gespaard heb) wil ik met de zaag ook hardhout balken en planken kunnen schulpen om dat te gebruiken in mijn meubels. Ik zie op verschillende veilingsites namelijk vaak partijen hardhout voorbij komen die me daar uitermate geschikt voor lijken en voor een erg gunstige prijs.

Ben heel benieuwd naar jullie input!

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016
    Welkom op dit forum vand en de beste wensen voor 2020! Leuk als je je ook even voorstelt in de rubriek "nieuw op het forum".
    Als ik je vraag goed lees, kan het dus nog alle kanten op gaan. Een paar andere zaken ter overweging:
    1) wat is straks de beschikbare ruimte voor je zaag? Kun je die inderdaad vast opstellen in je nieuwe werkplaats? Of zul je regelmatig moeten verplaatsen? Bij het op een vaste plek neerzetten, kun je inderdaad misschien beter een compacte formaatzaag overwegen (of zo'n zware jongen als in je voorbeelden). Voor meubelwerk kun je ook naar de Harvey - of Laguna tafelzagen kijken. Een zaag die eenmaal staat is eenvoudiger nauwkeurig te houden dan een zaag die je telkens moet verplaatsen.
    Houd rekening met de ruimte die je voor - en achter je zaag nodig hebt voor de invoer en afvoer van je materiaal.
    2) wat is je budget? Een beperkt budget beperkt ook vaak de keuze.
    3) houd in beide gevallen rekening met goede stofafzuiging. Daar zul je ook ruimte voor moeten reserveren.
    Lees vooral eerder gestelde vragen en de daarbij horende reacties over exact ditzelfde onderwerp op dit forum. Daar vind je ook al een schat aan informatie, want deze vraag komt zo'n beetje elke 2-3 weken voorbij.
    " Een mens is slechts in staat om te leren door het maken van fouten. Ik maak er vele, ik leer dus een hoop.
    Er zijn mensen die nooit fouten maken.......die kunnen dus niets meer leren"

He EdP, jij ook de beste wensen voor het nieuwe jaar!

Veel van de topics die gaan over dit onderwerp heb ik reeds gelezen. Vandaar ook dat ik in de eerste plaats op zoek was gegaan naar zo'n zware tweedehands apparaat. Wat ik echter ook veel lees is dat de geleiders die aan een kant klemmen vaak afwijken tegen de tijd dag je met het hout kracht zet op het einde. Zou dat bij de machines die ik gevonden had ook zo zijn? Daarnaast is het antwoord vaak: spaar door voor een Hammer/Felder o.i.d., en hoewel die machines me prachtig lijken, liggen ze toch echt buiten het budget. Anders geformuleerd luidt een deel van mijn vraag misschien beter: is zo'n zware machine overkill, of ga ik er gelet op mijn gedroomde werkzaamheden echt profijt van hebben? Dit dan even los van precisie en beschikbaarheid van onderdelen.

De ruimte die ik straks tot mijn beschikking heb is waarschijnlijk zo'n 12 tot 15 m2. Dit zal waarschijnlijk betekenen dat ook een grote, zwaardere tafel op de een of andere manier verplaatsbaar zal moeten zijn. Nu las ik hier dat er ook wielen met hefinrichting bestaan (er staat nu zelfs een setje te koop meen ik), die ik dan zou willen monteren. Het budget. Tsja. Het liefst ben ik met zo'n 750 euro klaar voor de zaag, maar als uit mijn zoektocht naar info hier blijkt dat ik dan beter even tot 1000 euro kan doorsparen, dan zal ik dat zeker doen. Het moet dan alleen voor mijn doeleinden wel echt meerwaarde hebben. Voor die 250 euro koop ik net zo lief een leuke schaaf en een paar beitels...

De stofafzuiging wilde ik centraal regelen inderdaad. Ik zie op MP redelijk veel degelijke installaties die ik moet kunnen plaatsen en die voldoende afzuiging hebben. Ook daarover op het forum al een hoop zinnigs gelezen!

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2011
    Ik ben zelf jaren geleden begonnen met een (tweedehands) Elektra Beckum bouwzaag, maar liep al snel tegen de beperkingen aan wat betreft nauwkeurigheid en motorvermogen.
    Afgelopen voorjaar een Harvey aangeschaft. Had ik veel eerder moeten doen, dit type is echt een aanrader. Maar ik weet ook niet of jouw budget dat aankan.
    Voor een zaagtafel hoef je als hobbygebruiker helemaal geen Felder/Hammer te hebben, zeker niet als 1e machine.

Anders zou ik je adviseren om naar een oudere 'zware jongen' te gaan kijken. Die zijn vaak zodanig robuust gebouwd dat die wel tegen een stootje kunnen. Maar ik heb zelf geen ervaring met de DW745, dus daarmee kan ik niets vergelijken.

Heb je 380V liggen in de te bouwen schuur, of de mogelijkheid om dat aan te leggen? Want dan is de keuze voor tweedehands machines een stuk groter (en daarnaast hebben deze machines ook echt een stuk meer kracht).
    Qua kracht: met mijn Elektra Beckum had ik moeite om 5 cm vuren te schulpen, dat kon hij maar amper aan, moest ik heel langzaam doorvoeren. De Harvey geeft geen krimp als ik er 5 cm eiken doorheen jaag. Met 2 vingers in de neus. En aangezien je aangeeft mogelijk veel met hardhout te gaan werken, moet je zorgen dat je niet te weinig vermogen hebt.

Lees in ieder geval mijn topic over de Harvey maar eens door. Dan zal je zien wat er mogelijk is qua verplaatsbaarheid, ook van een machine van 250+ kg.
    Mijn schuur is ook klein (2,5 x 4 meter), dus mobiel zijn van alle machines is bij mij zeker een must! Wel heb ik naast de schuur een groot terras met een overkapping waar ik voor grotere klussen kan werken. En doordat alles (behalve de werkbank) verplaatsbaar is, kan ik met alle machines naar buiten. Wel helaas maar door een normale deur van 85 cm breed met een drempel.

Qua stofafzuiging heb ik zelf (en meerderen hier op het forum) goede ervaringen met een HBM 200. Dat is dan een van de machines die je daar wel goed kunt kopen. Zaagtafels en vandiktebanken, inderdaad daar wel met een grote boog omheen lopen.

Als je nog aan het ontwerpen bent met de schuur: plaats een brede deur (in ieder geval breder dan een normale achterdeur, liever een dubbel openslaande deur. Dan kan je er altijd goed in en uit met machines en hoef je geen noodgrepen uit te halen zoals ik.

Rob
    Laatst gewijzigd door klusrob; 02-01-20 om 22:44. Reden: toevoeging stofafzuiging
    Ik kan alles, tot ik bewijs dat ik het niet kan

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2016
    Beste Vand,

Welkom!

Ik heb een soortgelijk dilemma. Ik heb / krijg een BOSCH invalzaag met linealen, kan hout desgevraagd op maat laten bezorgen maar wil toch een goede tafelcirkelzaag hebben.
    Ik heb een redelijk grote garage waar straks wel weer een auto in geparkeerd moet kunnen worden dus de ruimte is niet onbeperkt. Op mijn lijst stond lange tijd of een DeWalt of een GTS 10XC. Mijn broer heeft de GTS met het BOSCH onderstel en het is een heel fijne zaag. Maar sinds een paar weken ben ik ook aan het kijken of een formaatzaag zoals een TS200 niet een betere keuze is. Hij heeft minder vermogen dan de GTS, maar ik zal voornamelijk plaatmateriaal zagen en voor echt dik hout heb ik mijn GKS190 En qua prijs lijken beide machines elkaar niet veel te ontlopen.
    De footprint lijkt niet veel groter te zijn dan de GTS 10 en je kunt de TS200 ook verrijdbaar maken. Het enige nadeel is dat ik maar twee user reviews gevonden heb van gebruikers die na een aantal maanden hun ervaringen delen.

Een dubbele deur staat inderdaad op het wensenlijstje, evenals een kleine overspanning daarboven. Vind het prettig om ook met slechter weer een deurtje open te kunnen zetten, zonder dat het meteen binnenregent. Daarnaast lijkt het me voor de frisse lucht ook geen overbodige luxe.

Momenteel zit er alleen 220v in, maar daar moet verandering in komen. Het verbouwen van de keuken staat ook op de rol en het gasfornuis wordt vervangen door een inductieplaat. Zal de elektricien dan vragen om niet één maar twee driefasegroepen aan te leggen, zodat ik alle machines kan gebruiken die ik wil zonder bang te hoeven zijn voor overbelasting.

@Klusrob: Zo'n Harvey lijkt me een prachtige machine, maar deze licht vooralsnog toch nog te zeer buiten het budget. Mag ik vragen wat jij ervoor betaald hebt? Dan weet ik of het zich überhaupt loont om de machine op te nemen in mijn zoektochten. Het topic over je Harvey tussen de bedrijven door even vluchtig doorgekeken, maar ga dat vanavond zeker eens aandachtig bekijken. Zit eruit als een prachtige machine, zeker met de toevoegingen van bijv. de digitale uitlezing van de parallelaanslag. Heerlijk lijkt me dat!

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2011
    Betaald bedrag per pm gestuurd. Het is een flinke prijs, maar als ik het opnieuw zou moeten doen, koop ik deze machine meteen weer. Tweedehands gaat er bij zo'n machine vaak een flinke hap vanaf tov nieuw.
    Er zijn hier op het forum meerdere mensen met een Harvey of vergelijkbaar; je kan altijd bij iemand gaan kijken en 'voelen' of het inderdaad werkt voor je.

Het lijkt me een geweldig apparaat, alleen wel een flink stuk buiten mijn budget. Wellicht iets voor als ik later groot ben. Van het lezen van je topic overigens genoten en een hoop wijzer geworden. Ben toch wel jaloers op de setup. Ik zal omdat ik niet kan lassen alleen wel iets anders moeten bedenken om de zaag op wieltjes te krijgen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2011
    Een houten plaat (dubbel underlayment) werkt ook, met wielen eronder geschroefd. En er zijn ook standaard wielensets met plaat te koop.

Maakt het merk van die oude machines nog veel uit eigenlijk? Of mag ik ervan uitgaan dat dat spul sowieso deugt als het alle mis- en gebruik tot 2020 overleefd heeft?

Forum Rechten