Tafelzaag advies gevraagd

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Op youtube zou je de machines eens kunnen bekijken, je krijgt dan een goede indruk van het formaat.
De GTS 10 kan ook gebruikt worden zonder slede, er zitten standaard twee geleiders bij.
De mijne staat op dit moment op locatie op twee oude keukenkastjes.
Maar dit soort zaagtafels zijn niet geschikt om af te korten, daarvoor is een afkortzaag meer geschikt.
Maar waarvoor wil je de zaag hoofdzakelijk gaan gebruiken?
Voor het echt fijne werk heb je namelijk geen 2100 Watt vermogen nodig.
En een TS 200 is niet écht lekker sjouwable ;-)
 
Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Mijn broer heeft een GTS10XC en die is inderdaad niet klein en weegt 30kg. Alle reviews die ik heb gevonden, zeggen dat de slede zonder aanpassingen niet te gebruiken is voor inkorten.

Ik wil de zaag voornamelijk gaan gebruiken om zaken als kasten, lades, aftimmeringen buiten en een nieuwe werkbank te maken.
En als ik de zolder renoveer dan moet ik 5m opbergruimte bij de knieschotten maken. Misschien dat ik tzt een nieuwe eetkamer Tafel ga maken, of een poppenhuis of kinderbed.

Voorlopig denk ik nog niet aan het compleet vervangen van de keuken, maar ik wil gewoon een goede zaag hebben waar ik in ieder geval haaks mee kan zagen, daarnaast wil ik goed verstek kunnen zagen zonder dat ik alles tig keer moet controleren op maatvoering. Ik moet het leuk blijven vinden om zaken te maken:)

Wat ik zou willen nemen is op dit moment afhankelijk van de vorm van de dag:)
 

vand

Nieuw lid
14 nov 2019
17
0
Op het moment heb ik drie opties
- GTS 10XC met om te beginnen standaard of deluxe onderstel en dan evt zelf onderstel bouwen
- formaat tafelzaag, TS 200 of gelijkwaardig
- Festool MFT3 in combinatie met mijn GKT 55

Het prijsverschil is niet doorslaggevend, ik zal eerst goed moeten kijken hoe het ruimtebeslag is zodat ik de auto ook nog kan stallen en dat ik evt nog een eigen laadpunt in de garage kan hebben.
Wat ik voor de GTS10 wel een nadeel vind is het moeten maken van een zaagslede om te kunnen inkorten etc. De formaatzaag zou dit al allemaal standaard hebben en desnoods op een verrijdbare onderkast kunnen staan.

Een voordeel van een MFT is dat ik die desnoods nog mee naar binnen kan nemen om te klussen of als ik een keer een vriend moet helpen. En ik kan hem altijd opnemen in een ooit nieuw te bouwen werkbank.
Bij de MFT3 vraag ik me dan ook af of ik de complete setup koop of dat ik een kale tafel koop en daar losse benchdogs en (lange) geleider bij koop om te kunnen zagen. Een zaaggeleider zit al bij de GKT. Wat ruimtebeslag betreft wint de MFT natuurlijk

Maar is het niet zo dat als je bereid bent om 600-800E uit te geven aan een zaagmogelijkheid er eigenlijk geen slechte of foute keuzes zijn anders dan dat het niet in de werkplaats past:)?


Zo, terug van eventjes weggeweest.

Die TS 200 lijkt mij ook wel erg interessant. Lees daar heel veel goede dingen over.

Verder viel deze machine me op op Marktplaats: https://www.marktplaats.nl/a/doe-he...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Had ik al een schuurtje staan, was ik er zeker naar gaan kijken. Degelijke tafel en voor een heel schappelijke prijs meteen een afzuiginstallatie erbij.
 

Arjan_vb

Nieuw lid
18 jan 2020
2
2
Regio Leiden
Heb zelf een DW745 (tweede hands) en een bovenfrees (is tevens uitloop van de zaag) in een geintegreerd meubel op wieltjes gebouwd. Wou eigenlijk de ietswat krachtiger DeWalt - maar achteraf toch goed dat ik dat niet heb gedaan. Met afzuiging (klein) aan en de zaag trok ik al teveel stroom. Nu een dikkere kabel naar de werkplaats en dan was het OK.

De DW745 heeft wel een hele mooie zijgeleider (met tandwielen) - vergt even wat afstel tijd - maar daarna zit alles altijd recht! Success met keuzes maken!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.