Schuifdeur houtkeuze

stef1

Nieuw lid
16 jun 2017
6
0
Dag Allen.
Allereerst de beste wensen en een voorspoedig nieuwjaar:)!

Graag zou ik jullie advies willen omtrent het volgende.
Ik wil een binnenschuifdeur gaan maken van hout met een 'industrieel look' schuifdeurbeslag dat ik aan de kopse/boven kant van de deur wil monteren.

Het is de bedoeling dat ik de deur aan 1 kant ga bekleden in patroon met latjes notenhout circa 10x15mm(zie voorbeeld)
De latjes wil ik door middel van lijm bevestigen.
Deurmaat 220x90x4, de dikte is nog te bepalen, zelf lijkt met me mooi om tussen de 35 en 50mm dik te zitten.
De plaat zelf moet zwart zijn zodat de latten die erop komen er mooi uit springen.

Nou is de grote vraag van welk materiaal ga ik de plaat gebruiken.
Ik heb een dit forum een beetje doorgespit en de verhalen wisselen nogal tussen multiplex/betonplex, spaanplaat en mdf.
Multiplex trekt sneller krom en mdf is zwaar en lastig aan de kopse kant te bevestigen?

Ik heb hieronder een aantal opties uitgepuzzeld maar vind het lastig een keus te maken en wellicht kunnen sommige opties sowieso niet.
Graag hoor ik van jullie wat jullie voorkeur heeft of graag advies hoe het eventueel ook anders kan?
Het liefst ga ik voor een kant en klare afgewerkte zwarte plaat.

-Berken betonplex 18mm zwart (kanten niet afgewerkt) totale dikte incl latjes 28mm.
-Spaanplaat zwart gemelamineerd 18mm (kanten niet afgewerkt) Is dit zelf te doen? Totale dikte 28mm
-Spaanplaat zwart gemelamineerd 12mm (kanten niet afgewerkt) 2 platen aan elkaar lijmen, totale dikte 34mm
-MDF zwart 18 mm (kanten niet afgewerkt) Totale dikte 28mm.

Kun je ook een plaat bestellen die al op maat is en afgewerkt met kantenband?
Ohja, bij sommige staat een HPL toplaag, iemand een idee of dit wijs is te doen? Wellicht handig omdat het een extra beschermlaag bied?

d3dccd1e0ec9fe785f6f3fd03d5e87d0.jpg

2202375.5bbe54e8a2059.jpg
Graag hoor ik jullie bevindingen.
Groet Stef
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Je moet de notenhouten latjes aan beide zijden lijmen. Een deur altijd aan beide zijden hetzelfde behandelen, anders trekt deze krom.
Over welke houtsoort kan ik geen advies geven. Houd er wel rekening mee dat je op betonplex en platen afgewerkt met melamine of HPL niets kan lijmen, of in ieder geval niet makkelijk.

Om te voorkomen dat je e.e.a. aan de kopse kanten moet ophangen, kan je aan de achterkant een stalen hoekprofiel vastschroeven, waarvan de 2e kant op de bovenkant van de deur rust, zodat je hierin schroefdraad kunt (laten) tappen en bouten kunt gebruiken, en dit hoekijzer in het niet-kopse hout kunt vastschroeven.
FF een schetsje gemaakt in Paint. Zwart is de deur (zijaanzicht), rood het hoekijzer en de blauwe pijlen de schroeven om het ijzer vast te zetten aan het hout. De groene punt het gat met schroefdraad om de bevestiging vast te maken.

deur1.jpg
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
MDF is prima geschikt voor schuifdeuren. Misschien iets langere schroeven gebruiken, en uiteraard correct voorboren.

Op betonplex is te lijmen, maar dan moet je het goed ontvetten en opschuren. Maar zwart betonplex is niet altijd echt zwart.
Op melamine lijmen zou ik niet aan beginnen.

Gewoon een houten plaat zelf zwart schilderen lijkt me een stuk handiger. Het maakt niet veel uit of je multiplex of MDF gebruikt, mits het maar van voldoende kwaliteit is. En uiteraard aan beide kanten hetzelfde behandeld/bekleed.

Bij schilderen op MDF vergeet niet eerst goed te ontvetten voor het schuren. Anders heb je kans dat de latjes inclusief verf eraf komen omdat de verf niet voldoende hecht.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.