Axminster bekken compatible met ander merk chuck??

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Weet iemand of ik mijn bekken van Axminster evolution sk114 ook op een ander merk chuck kan gebruiken.
dit omdat de tanden van de sk114 weer versleten zijn... dit ben ik nu zat en wil graag bijvoorbeeld een oneway stronghold of iets dergelijks en het liefste de oude bekken blijven gebruiken.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ben bang dat dat niet mogelijk is. Er zijn ongetwijfeld mensen op dit forum die er misschien meer over kunnen zeggen, maar Axminster geeft zelf aan dat de evolution sk114 bekken alleen compatibel zijn met andere Axminster chucks. In 2016 is blijkbaar het ontwerp van die chucks veranderd (RVS?). Je ziet dat tegen het eind van het jaar 2016 het soort en aantal commentaren op engelse houtdraaifora ook begint te bewegen - meer klachten over versleten bekken/chucks. Spaarzaam...maar toch.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik weet dat steinert een klauwplaat heeft waar axminster bekken op passen. Is volgens mij een bison metaal klauwplaat die aangepast is. Verder gebruik ik al 15 jaar de axminster klauwplaat met vele bekken. Nog niets gemerkt van slijtage. Wel opgemerkt dat ik soms maanden niet draai. Ook het nieuwe model heb ik vorig jaar besteld. Is een mooi ding en voldoet. 2x gebruikt.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hier 2 foto's van mijn chuck en de slijtage

IMG_20200103_083137.jpg

De Chuck ziet er anders uit dan die van het filmpje.


IMG_20200103_150021.jpg

De rode pijl geeft de slijtage aan.
Het staal is gewoon opgestuikt.... Voor de rest zie ik geen diepe krassen of iets dergelijks... Puur die opstuiking.
Nu staan die dingetjes wel op de Axminster site te koop. Ik zal eens met hun mailen of dit slijtdelen zijn en bij veel gebruik misschien om de zoveel jaar vervangen dienen te worden.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Beste Wim Kluck,

Ik gebruik deze chuck zeker 2x per week meerdere uren lang. En ik maak veel grote zware werkstukken.
Dus misschien belast ik mijn trouwe vriend wel en beetje veel :D

Maar als ik op YouTube zie hoe vast de profis dingen vast zetten.... Maargoed.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Beste Wim Kluck,

Ik gebruik deze chuck zeker 2x per week meerdere uren lang. En ik maak veel grote zware werkstukken.
Dus misschien belast ik mijn trouwe vriend wel en beetje veel :D

Maar als ik op YouTube zie hoe vast de profis dingen vast zetten.... Maargoed.

Ik weet niet hoe oud deze chuck is, maar ik vind dit soort slijtage abnormaal.
Je gebruikt de chuck wel meerdere uren, maar je draait deze niet steeds vast en los.
Ik zou toch eens contact opnemen met de leverancier.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Als ik het formaat van dat klauwplaatje zie en de slijtage aan je bekken, zou ik zeggen dat je te grote werkstukken probeert op te spannen. De buitenste tanden op de klauwen zijn niet versleten, dus die worden niet gebruikt. Daardoor worden de krachten op de wel gebruikte tanden veel groter. Bij metaalklauwplaten zijn die tanden gehard en slijten ze nauwelijks. Als het zo vreet, zou ik zeggen dat de tanden te zacht zijn. Normaal als je ze overbelast breken ze af.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Ik ben vandaag de Chuck verder gaan inspecteren

Wat mij nu opvalt is dat er maar 2 tanden per klauw worden gebruikt.... Zie foto hieronder waar de "tandkrans" is te zien

IMG_20200104_092921.jpg

Verder heb ik de tandkrans en de pions geïnspecteerd en kan daar geen slijtage ontdekken. Ook draait alles super soepel nu de bekken en tanden niet zijn gemonteerd.

IMG_20200104_091741.jpg

IMG_20200104_092756.jpg

Op de volgende foto kun je zien dat het "slijtvlak" (tussen gele streepjes) precies in het midden van de tanden ligt.

IMG_20200104_131744.jpg

Hieruit blijkt dat deze Chuck zeer goed gemaakt is qua toleranties... Daar kan ik geen slecht woord over spreken.
Ik denk dat de materiaalkeuze voor de tanden niet zo goed is.

Even terug komen op opmerking van chevy66... Ik denk niet dat ik te grote werkstukken opspan... Heb trouwens ook nog de grootste bekken die op deze chuck passen. Verder let ik altijd op dat ik het voetje of de kamer de gewenste diameter maak zodat de klauwen de ideale pasvorm heeft en daardoor ook minder torque nodig heeft.
Dat de buitenste tanden niet versleten zijn komt doordat ik de voetjes nooit te klein maak.
De binnenste tanden zijn wel iets versleten omdat als ik vers hout ga voordraaien ik het voetje 5'a 10mm groter maak zodat na het drogen het voetje weer rond kan maken met de ideale diameter.

Dus kortom ga ik er vanuit dat het probleem niet bij de gebruiker ligt maar aan materiaal keuze.
Ik ga dit verhaal bij het technischteam van axminster neerleggen en hoop dat ik binnenkort in dit draadje een antwoord/oplossing kan posten.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.