Klein... Maar belangrijk project.

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Voor mijn nieuwe job als matrijzenmaker moet er soms op zeer moeilijk bereikbare plekken met "de hand" de matrijs worden bijgewerkt.

Daarvoor heb ik mijzelf speciale beiteltjes/schrapertjes gemaakt van een vijltje zoals rechts op de foto. En omdat deze vrij dun zijn 3.5mm en ik geen kramp in mijn handen wil krijgen horen daar natuurlijk helften bij.

Wat een geluk dat ik een houtdraaibank heb ;)
Leuk detail.... Ik draai nu al ruim 6 jaar en met dit project heb ik de platte beitel voor de eerste keer gebruikt :rolleyes:.... Wonder boven wonder is dit heel goed gegaan.
IMG_20200102_134529.jpg
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Een platte beitel voor het eerst gebruiken???? Amai, deze beitel is voor mij de enige beitel die ik altijd gebruik. Sommigen zeggen dat dit een moeilijke beitel is maar ik hou van zijn snede. Voor mij de enige beitel die mooi snijdt...
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Een platte beitel voor het eerst gebruiken???? Amai, deze beitel is voor mij de enige beitel die ik altijd gebruik. Sommigen zeggen dat dit een moeilijke beitel is maar ik hou van zijn snede. Voor mij de enige beitel die mooi snijdt...

Ja klopt, dat hoor ik heel vaak dat deze beitel het moeilijkste is maar als je deze eenmaal onder de knie hebt je niet anders meer wil.... ik heb 'm nog niet onder de knie :cool:.. hahaha
Door de happers welke ik in het begin met de platte beitel heb gehad was mijn angst zo groot dat ik zeer behendig ben geworden met de schalengutsen en deze alleen maar ben gaan gebruiken.... Elk nadeel hebt zijn voordeel (Johan Cruijff) ;)
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.167
352
Etten-Leur
Mooi chique oplossing! Zulke raspen gebruik ik soms voor voor beeldhouwwerk, maar nog nooit gedacht om er een hecht aan te maken.

groet, Hans
 

Vels

Actieve deelnemer
12 jun 2016
103
3
Hellendoorn
Dat is mooi gereedschap geworden, netjes gemaakt. Ook ik had sinds kort niet veel op met de platte beitel, te vaak een happer op het moment dat je het niet meer herstellen kon. Toch steeds maar blijven oefenen, en nu is het mijn meest gebruikte beitel.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Knap hoor! Waar ik nieuwsgierig naar ben: hoe geef je de beiteltjes vorm? Als ik die 2 rechtse bekijk, stook je ze wellicht roodgloeiend om te kunnen bewerken? Welke techniek gebruik je dan om ze terug te harden?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Mooi gedaan. Bij mij ging het de eerste keer met de platte beitel niet meteen goed. Ik moest eerst de platte beitel beheersen voor ik met de gutsen aan de slag mocht bij joost kramer. Nu vind ik dit een hele prettige beitel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.