Vastzetten werkblad

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
444
594
47
Breda
Hallo allen.

ik ben eindelijk verhuisd en heb een mooie werkschuur tot mijn beschikking.
Er zal ooit een mooie werkbank komen van beukenhout maar ik ben nu aan het oefenen met vurenhout.
Niet gehinderd door kennis of ervaring is het een leuke reis geworden.
Werkblad is 9cm dik, 100cm breed en 200cm lang.
Het onderstel heeft poten van 14cm bij 9cm.
De uiteindelijke werkhoogte komt uit op 110cm. (Ben zelf 2 meter)

Het blad is ver klaar en het onderstel ook. Morgen wil ik ze samen voegen maar ik heb moeite om informatie te vinden hoe dit te doen.
De 2 uiterstste zijn 1) los erop. Dan ligt het niet echt vast maar het kan niet kromtrekken door het werken van het blad. Of 2) ik schroef/lijm alles aan elkaar. Eén solide geheel maar de werkbank staat op een plek met wisselende temperaturen en vochtigheden.


Wat is gebruikelijk?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoi,
Ik weet niet of er zoiets bestaat als 'gebruikelijk' voor het bevestigen van een werkblad op het onderstel, maar ik zou het zo doen:
In de bovenste liggers , links en rechts, in het midden een verzonken gat boren met de diameter van een bezemsteel.
Dan in je werblad aan de onderkant corresponderende blinde gaten boren. Twee stukjes bezemsteel in de gaten, werkblad erop en klaar.
Het blad kan dan in de breedte werken, want zit niet vastgeschroefd, en ligt toch niet los.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.591
540
Steenbergen, Noord Brabant
Eens met Thomasz. Zo wordt het werkblad op een Moravian workbench/werkbank ook vastgezet. Ik zou alleen geen bezemsteel nemen, maar een beuken deuvel van 22 mm of zo. Deuvels op 4 punten. Aan de voorzijde van je bank de deuvels in een rond gat van 22 mm laten vallen, aan de achterzijde in slobgaten. Met de dikte van je werkblad heb je meer dan voldoende massa. Die gaat nergens meer heen.
Als je wilt weten hoe je die verbinding kunt maken, moet je even op YouTube kijken naar de video van Will Meyers die zo’n bank bouwt.
Ik heb ook zo’n Moravian werkbank gebouwd. Verslag staat hier op het forum. Denk er wel om je deuvels aan de bovenzijde taps te maken. Dat maakt het monteren van je blad een stuk gemakkelijker:cool:
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
444
594
47
Breda
Mooi, dan ga ik dit eens proberen. Bedankt voor de hulp.
Het zal deze keer waarschijnlijk wel bezemsteel worden omdat het een oefenproject betreft.
Als dit goed gaat zal ik dit of volgend jaar nog een bank maken maar dan van compleet massief beuken.

Nog één vraagje aan @EdP : Je zegt de achterzijde in slobgaten. Maar wat is de achterkant van een werkbank? De kant met de kopse bankschroef of juist de andere kant? :eek:


Zodra het bankje klaar is zal ik wat foto’s posten.
Vandaag weinig progressie. Heb Netflix dagje op de bank vanwege een mannengriepje.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.591
540
Steenbergen, Noord Brabant
Tsja, dat is natuurlijk maar net hoe je er voor staat:p. De voorkant (voor mij dan) is de kant waar ik sta als ik aan de werkbank sta te werken, dus de lange zijde waar zich normaliter de bankschroef bevind. De achterzijde is (meestal) de kant die je tegen de muur zet.
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
444
594
47
Breda
Hmmm, eigenwijs als ik ben heb ik het toch weer anders gedaan. ;)
Ik legde het blad erop en door het gewicht was schuiven al een zwaar karwei.
Heb nu 2 houtdraadbouten van onderuit door de liggers in het blad geschroefd.
Het ligt zo vast als een huis en het kan even veel werken als met deuvels.

Metaal en hout mag volgens de traditionele Japanse houtbewerkingskunst niet samen.
Gelukkig ben ik een Brabo.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Metaal en hout mag volgens de traditionele Japanse houtbewerkingskunst niet samen.
Gelukkig ben ik een Brabo.

Iets dieper boren/verzinken en afwerken met een houten prop, ziet niemand er wat van dat er metaal in zit en lijkt het toch volledig hout. :cool:
Wij zullen het de japanners niet vertellen en Nederlands lezen kunnen ze ook niet zo goed toch? ;)
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
444
594
47
Breda
Als ik daar aan ga beginnen moet ik ook de 2 metalen bankschroeven gaan fineren..... :eek:

Ik denk dat ik lak aan die traditionele Japanners ga hebben, haha
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Mooi resultaat hoor :)

Ik heb ook alles klaarliggen om een bank van hout te maken. Beuken in dit geval.

Ik ga de poten met een pen gat verbinding in het blad verlijmen.
Zelfde geld voor de liggers.

Ik zie ook vaker dat een omlijsting om het blad heeft wordt gemaakt, zoals hier ook.

Heeft dat buiten eschtetisch nog een functie? Ik heb nog amerikaans noten wat nog wel mooi kan zijn :)
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
444
594
47
Breda
Dit is een proef projectje om verschillende technieken uit te proberen met goedkoper materiaal.
Straks in mijn nieuwe werkruimte zal er ook een mooie werkbank van beukenhout komen.
Het blad tenminste. Een onderstel van beuken twijfel ik nog over.

De omlijsting heb ik gedaan omdat het blad van vurenhout is wat erg zacht hout is.
De eikenrand is stukken steviger. Als ik nu iets tegen de werkbank laat vallen zit er niet meteen een deuk in de rand.

Maar ik wilde ook zwaluwstaart verbindingen oefenen. :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.