Oude deur

Bosman

Actieve deelnemer
2 mrt 2018
26
1
Ik heb een vraag betreffende het herstellen van een oude deur.
Vorig jaar heb ik een deur opgeknapt die jarenlang in onze kelder had gelegen en deze weer op de oude plek teruggeplaatst. Betreft een flink grote, oude, eikenhouten deur met panelen. Ons huis is 110 jaar oud maar weet niet of de deur ook deze leeftijd heeft of later is geplaatst.
Bij het opknappen had ik niet in de gaten dat de houtverbindingen van de deur niet meer goed vast zitten waardoor de deur eigenlijk direct flink is gaan doorhangen.
Ik wil de deur toch graag gebruiken natuurlijk omdat het de originele deur is maar eigenlijk ook omdat ik me niet wil laten kennen... :D ik wil de deur dus volledig demonteren en weer terug in elkaar steken.
Nu loop ik tegen het volgende aan: De verbindingen zijn vastgezet met van die kruisjes die vroeger toegepast werden. Is er een beproefde methode om deze kruisjes te verwijderen? Uitboren wellicht? Wat is dan de beste methode?

hoop dat het mogelijk is want zou het zonde vinden om de deur kapot te moeten zagen...

grt, Bart.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Aluminium kruisstiften, maar die zijn geen 110 jaar oud, die zijn 1942 op de markt gekomen.
Je kan dit met een spijkertrekker proberen, maar omdat aluminium zacht is, bestaat de kans dat je het bovenste stuk eraf trekt.
Er doorheen slaan zou ook kunnen, als het verschil in stiftlengte en deurdikte niet te groot is.
 
Laatst bewerkt:

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Aluminium kruisstiften, maar die zijn geen 110 jaar oud, die zijn 1942 op de markt gekomen.
Je kan dit met een spijkertrekker proberen, maar omdat aluminium zacht is, bestaat de kans dat je het bovenste stuk eraf trekt.
Er doorheen slaan zou ook kunnen, als het verschil in stiftlengte en deurdikte niet te groot is.

Ze hoeven niet van aluminium te zijn, er bestaan ook stalen gegalvaniseerde kruisstiften, die zijn er met wat moeite misschien wel uit te trekken.
Het verschil merk je snel genoeg :)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Een holstift als boor slijpen en met de kruisstift als geleider uitboren. Werkt ook voor afgebroken schroeven, maar dan moet je de holstift als linkse boor slijpen en met het uitboren links om draaien. Je houdt dan een net rond gat over, waar je met monteren een ronde stok in kan lijmen.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Een holstift als boor slijpen en met de kruisstift als geleider uitboren. Werkt ook voor afgebroken schroeven, maar dan moet je de holstift als linkse boor slijpen en met het uitboren links om draaien. Je houdt dan een net rond gat over, waar je met monteren een ronde stok in kan lijmen.

Even in een plankje een gat boren wat je gebruikt om de hol(boor)stift te geleiden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Als je afgebroken schroeven uitboort met een linksborende holstift, zal door de wrijving de rest van de afgebroken schroef er uitgedraaid worden. Dan hoef je niet zo diep te boren. Je hebt geen plankje met een gat nodig, de stift of afgebroken schroef zorgt al voor de geleiding.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Ik gebruikt dit soort technieken nog wel eens bij reparaties aan merbau deuren. De schroeven in de scharnieren breken meestal af, hetzelfde bij de schroeven bij het slot. Ook gebruik ik regelmatig de zijstijlen van gebruikte deuren opnieuw. Ik boor dan de kruisstiften uit, zodat ik de pengaten op de pennenbank kan schoonmaken. Dan kan je twee scharnierkanten van een stapeldorpeldeur weer gebruiken om een ouderwetse paneeldeur samen te stellen. Het hout dat je dan overhoudt gebruik je om de panelen van te lijmen en voor de weldorpel en ornamenten, zoals dakjes en zo.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Een holstift als boor slijpen en met de kruisstift als geleider uitboren. Werkt ook voor afgebroken schroeven, maar dan moet je de holstift als linkse boor slijpen en met het uitboren links om draaien. Je houdt dan een net rond gat over, waar je met monteren een ronde stok in kan lijmen.
Zou dit ook met een proppenboor kunnen?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Ja, maar je wil je proppenboor wel scherp houden, dus je zal hout tussen de boor en de stift moeten houden, waardoor het gat enorm groot gaat worden. Het voordeel van spanhulzen is dat ze hard genoeg zijn om ze als boor te gebruiken, weinig wanddikte hebben en goedkoop zijn.
 

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
Maar zijn de verbindingen dan niet ook verlijmt ? Aangezien de lijm er al langer is dan de kruisstift. Wij gebruikte de kruisstift eigenlijk om door te kunnen gaan met raam/deuren te maken. Raam of deur lijmen in de pers of sergeant zodat het haaks was gaatje boren stiftje erin slaan raampje / deur eruit volgende en deze kon dan drogen in het juiste model zonder te klemmen.

Mvg Cees
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.