Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 4 van de 4 EersteEerste ... 234
Resultaten 31 tot 38 van de 38
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016

We zijn er bijna....

Zo.Bijna klaar met de modificaties.
    IMG_0140.jpg
    Mooi rood is niet lelijk. En zo valt de kap wel lekker op, zeker als die boven een draaiende cirkelzaag zit. Doordat de kap langer is geworden, en dikker, is deze ook behoorlijk aan het gewicht. Tijdens een proefzaagje merkte ik al dat de kap daardoor een beetje een eigen leven kan gaan leiden, als je je hout er tegen aan zet bij het zaag begin. Ik moest dus wel wat gewicht kwijt uit die houten body.
    IMG_0141.jpg
    Liposuctie met een forstner boor. Hij is nu een stuk lichter qua gewicht. Samenbouwen dan maar.
    IMG_0142.jpg
    Beschermende folie van het polycarbonaat verwijderd en klaar om opgehangen te worden.
    IMG_0143.jpg
    Hang! Het zaagblad staat nu op z'n hoogste stand: dat is 8 cm zaaghoogte. Wat er op de foto niet zo heel goed uit komt, is de knop die nu voorop de zaagkap zit. Die heb ik uit een restje esdoorn gedraaid en in de kap vast gelijmd. Die knop is bedoeld om bij het zagen de kap even te kunnen liften aan de voorzijde om het te zagen hout onder de kap te krijgen, als de kap niet omhoog loopt. Bij de wat gladdere materialen werkt het prima, maar als het materiaal wat stroef is moet ik de kap even helpen.
    IMG_0145.jpg
    Een foto van de uiteindelijke gehele constructie. Ten opzichte van de poot, moest ik de arm een stuk naar achter brengen om de kap op de goede positie boven het zaagblad te krijgen. Justin D. kon met de arm gewoon recht oversteken en zijn arm was ook een heel stuk korter. Ik heb op alle hoeken zoveel mogelijk verstijvingen gezet, maar d'r zit nog best wel wat muziek in 't geheel als de kap wordt bewogen. Het open U-profiel dat ik als poot heb gebruikt tordeert best wel gemakkelijk (niet veel, maar toch). Ik denk dat ik daar toch een doos van ga maken. Ik moet nu alleen nog een passend stukje pvc pijp zien te vinden die ik kan vervormen tot rechthoekig voor de stofzuiger slang aansluiting op de kap. Ik heb even proefgedraaid met een oud stofzuiger hulpstuk op de kap: nagenoeg geen zaagsel meer boven- en onder het werkblad. De arm met de kap kan ik zo verwijderen: hij zit met twee slotbouten en sterknoppen vast, en hangt voor de stabiliteit op 2 deuvels die er naast geboord zitten.

Ik heb nu een zaag/freestfafel die ik heel gemakkelijk kan manoeuvreren, eventueel om z'n as kan draaien. Kan blokkeren op de wielen, een uitvoertafeltje heeft dat snel in en uit te klappen is en nu een effectieve stofafzuiging heeft, zowel onder als boven het blad. De arm met de afzuigkap en de langsgeleider van de zaag zijn snel te verwijderen, als ik de Incra LS positioner bij het frezen wil gebruiken.

Een van de volgende klussen wordt nu de 'grote' afzuiger voorzien van een fijnfilter ipv de jute zak en een cycloon met vat voor schakelen om naar een twee traps afzuiging te gaan.
    We hoeven ons nog niet te vervelen....
    " Een mens is slechts in staat om te leren door het maken van fouten. Ik maak er vele, ik leer dus een hoop.
    Er zijn mensen die nooit fouten maken.......die kunnen dus niets meer leren"

Ik vind het knap gemaakt! De gaten in de rode blokken doen het er juist professioneel uitzien, alsof het een gietstuk is

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Waarom zaag je niet het hele middendeel weg?

kap.jpg

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016
    Slik...het hele midden deel wegzagen????
    Even alle gekheid op een stokje: dat was wel een van de ideeën die overwogen is. Maar ik had nog een beetje body nodig om de polycarbonaat zijkanten op vast te schroeven. Als je de wanddikte te dun maakt, zit je er met een schroefje zo naast....met alle gevolgen van dien. Ik heb die grote gaten precies tussen de kleine gaatjes van de andere schroefjes geplaatst met het gebeuren op de foto als resultaat. Dit was ook vrij eenvoudig te realiseren. Het hele midden er uit zagen had echt wel een oefening geworden.

En zoals RedWoodWorking zegt: 't ziet er wel knap uit zo.
    " Een mens is slechts in staat om te leren door het maken van fouten. Ik maak er vele, ik leer dus een hoop.

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Klopt, maar je wil dit ding wel zo licht mogelijk hebben...

Of even wat beter in de Meccano-doos zoeken. Een trekveer van de juiste lengte en spanning tussen de uiterste schroeven brengt verlichting

kap met veer.jpg

En over verlichting gesproken...
    Voor het afkorten van lange stukken zet ik een streepje waar de zaagsnede moet komen.
    Als het erg nauw steekt zet ik een lamp op de zaagtafel, niet helemaal ARBO denk ik .
    In de kap opgenomen verlichting zou een stuk praktischer en veiliger zijn. Zie plaatje.

kap met veer en lamp.jpg
    Laatst gewijzigd door Kor; 13-03-20 om 11:08. Reden: tiepvaud

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016
    Kor, dank voor de input! De veer ( of veren) zal zeker de werking verbeteren. Ik zal eens zien of ik daar iets voor kan vinden.
    lampje in de kap: wel een leuk idee, maar voor het afkorten van lange stukken, werk ik met de afkortzaag. En voor kortere stukken of plaatmaterialen werk ik met de geleiders. Die houd ik nog even in gedachten.

Forum Rechten