Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 38
    potverdekkeme, das toch mooi.

Mooi matriaal, mooie houtkeuze.

Succes nog.

Gr Danny

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016
    ach ja....verborgen schatten uit de bak met reststukken/afvalstukjes....je bent soms rijker dan je denkt. Dank voor het compliment Danny. Ik ga nog even vrolijk verder hoor.
    " Een mens is slechts in staat om te leren door het maken van fouten. Ik maak er vele, ik leer dus een hoop.
    Er zijn mensen die nooit fouten maken.......die kunnen dus niets meer leren"

Bedankt voor de vele updates met uitleg en foto's, ik en ik denk vele anderen lezen het aandachtig!
    Vooral de duwstok vind ik er mooi, komt op mijn "ideeen voor de toekomst" lijstje; het plastic duwstokje wat je van DeWalt krijgt oogt wat armoedig en ik heb er ook al een hapje uitgezaagd (dus maar goed dat ik de duwstok gebruikte). En natuurlijk ook smullen van de Incra goodies!

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016

Weer een onderdeel klaar: het nieuwe verrijdbare onderstel.

Dank je Martijn. Ik heb nog een paar duwstokken op de planning staan: een paar kleintjes voor het fijne werk en nog een paar andere modellen, wat groter. Komt nog. Een mens kan nu eenmaal niet alles tegelijk...
    Eerst het nieuwe verrijdbare onderstel nu. Die had de prioriteit, omdat die meteen het werken met de tafelzaag een stuk prettiger maakt, omdat ik dan gemakkelijker kan positioneren in de werkplaats.
    IMG_0060.jpg
    Eerste juk voor de wielstellen in de vorm. Ik heb de maatvoering toch iets aangepast, omdat het anders te massief werd: hoogte 70mm, breedte 35mm.
    IMG_0061.jpg
    De gaten om de zwenkwielen te kunnen monteren heb ik voorgeboord, voordat ik de verjonging er in zaagde met de lintzaag.
    IMG_0062.jpg
    De koppen netjes afgerond op de bandschuurmachine, die ik voor dit soort werk stationair heb opgesteld. Jukken klaar. Dan het kader maken waar de zaagtafel op komt te staan in dit onderstel. Ik gebruik daarvoor eiken planken, 120x20mm, zoals gemeld in m'n vorige post uit een oud stuk vensterbank gezaagd/geschaafd. En ja hoor! Weer een leermoment!!
    IMG_0063.jpg
    Dit leermoment betrof het zwarte ding hier op de foto: een deuvelmal van de bouwmarkt. Die ligt dus nu in de vuilbak. Het plan was om de plankjes rondom te verbinden met deuvels 10mm, 3 stuks op elke verbinding. Ik heb nu eenmaal geen domino, en ik wilde in dit geval geen klassieke pen/gat verbindingen toepassen. Had ik achteraf gezien beter wel kunnen doen. Wat ging er fout? De gaten gingen niet loodrecht het hout in, waardoor de plankjes niet strak tegen elkaar kwamen, maar onder een hoek stonden van een pakweg 5 graden. Bij nadere controle van de mal bleek dat de metalen bus niet loodrecht in het plastic van de mal stond, omdat de mal tijdens het klemmen uit boog. Die gaten kon ik dus niet gebruiken. Ik kwam daar achter tijdens het lijmen. Deuvel verbindingen doe ik in de regel niet droog passen, omdat die zo verschrikkelijk lastig los te krijgen zijn. Dus.....plankjes lostrekken, deuvels afzagen en lijmvlakken schoonmaken. En toen? Hoe lossen we dat nu weer op?
    IMG_0065.jpg
    Een nachtje slapen doet wonderen, in ieder geval voor je creativiteit. Ik had besloten de verbindingen (waar dus nog de deuvelgaten zaten) uit te frezen tot een sleuf en daar een multiplex veer in te zetten. Zo krijg je toch een sterke verbinding.
    Aldus: eerste freeswerkje op de nieuwe freestafel: sleuven frezen. (Ja! verlichting in de freestafel!! Die ledjes zitten in het Bosch motorblok en schijnen dus nu omhoog).
    IMG_0066.jpg
    Veertjes gemaakt uit een reststukje berken multiplex 12mm dik, 30mm breed.
    IMG_0067.jpg
    En hop! lijmen die handel! Hier kun je de verbinding op een van de hoeken goed zien. Het kadertje zelf staat in de pijpklemmen en op elke verbinding een snelspanner voor de zekerheid. Tijd voor een bammetje.
    IMG_0068.jpg
    Na de boterham het hele zwikje gaan samenbouwen: het kader tegen de twee jukken aan gezet. Hier ligt het geheel op z'n kop > je kijkt dus tegen de onderkant van het onderstel aan. De zaagtafel komt met z'n 4 pootjes op de twee doorlopende planken te staan. De korte plankjes hebben slechts de funktie van afstandhouder. Het eiken kader is met lijm, schroeven en deuvels tegen de wieljukken gemonteerd. Ik ben hier net met een natte lap bezig geweest om de uitgeknepen lijm weg te poetsen, vandaar dat het er allemaal wat natjes uit ziet. Het losse plankje met de afgeronde zijden dat er nu op ligt, is een van de sluitstukken, die straks tegen de lange planken worden aangezet. Die zorgen er straks voor dat de zaag opgesloten staat op het onderstel en ze helpen tegen het doorbuigen van de lange planken.
    IMG_0069.jpg
    Het vaste sluitstuk gemonteerd. Deze is wederom geschroefd, gedeuveld en gelijmd. De andere wordt alleen geschroefd. Die kan pas gemonteerd worden als de zaag er op staat, maar moet ook wegneembaar zijn voor eventuele demontage van de zaagtafel.
    IMG_0070.jpg
    Dit is de business side, ofwel de bovenkant. Ik denk dat het plaatje veel verklaart: de zaagtafel wordt er straks ingeschoven aan de open zijde. Het vlak in het onderstel waar ie op komt te staan, ligt 3-3,5cm boven de vloer.
    IMG_0072.jpg
    Het geheel in de gekookte lijnolie gezet. 't wordt zo nog een deftig onderstel....hij kleurt mooi op zo. Ik ben er tevreden mee.
    IMG_0073.jpg
    De wielen gemonteerd. Even controleren of ze inderdaad, zoals bedoeld, 360 graden vrij kunnen draaien.......hier wel.
    IMG_0074.jpg
    Yep, hier ook. Check! De bedachte maatvoering klopt hier in ieder geval. De gekozen wielen kunnen elk 80kg hebben. Dat moet dus met een zaagtafel van 140kg geen probleem zijn.
    IMG_0075.jpg
    En viola! Klaar is Klara. Het losse opsluitdeel ook in de olie gezet en voor de foto even laten poseren op het onderstel. Voor de duidelijkheid: die komt dus tegen het kader aan geschroefd en zit dan op dezelfde hoogte als z'n broer aan de andere kant.
    IMG_0076.jpg
    En dit is het originele DeWalt onderstel dat ie volgende week gaat vervangen. Hardstikke sterk, maar de twee achterwielen kunnen niet draaien, dat kan alleen het wiel aan de voorzijde. Eerst weer een weekje werken. Wordt vervolgd....
    " Een mens is slechts in staat om te leren door het maken van fouten. Ik maak er vele, ik leer dus een hoop.

Ga je nog afzuiging maken aan de onderkant?

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016
    Na rijp beraad besloten om dat niet te doen. Ik ga de vangbak waar de zaag in draait beter afdichten naar het werkblad, want hij ‘morst’ niet zo heel veel zaagsel. En er komt nog een afzuigkap boven het zaagblad a la Dustin Lepew. Om dan ook nog eens afzuiging in de bodem te maken is in mijn ogen overkill.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016

Ellebogen stoom.....

Wlawlawla....stijve vingers en een toetsenbord zijn geen goede combinatie. Dat had natuurlijk Justin Depew moeten zijn in m'n vorige berichtje. Met excuses aan Justin.

Vandaag weer even kunnen knutselen. En dat begon met een stevige tilklus: de zaagtafel overzetten naar z'n nieuwe onderstel.
    Van het 'hoe' heb ik geen foto's gemaakt: ik had m'n handen vol...
    Maar ik kan er wel iets over vertellen. Hij stond 'in' het oude onderstel, dat uit een kader bestaat van koker en hoeklijn, met op de hoeken een schetsplaat waar de zaag dus op stond. Daar moest ie dus uit getild worden.
    Toen de zaag arriveerde had ik hulp, dus konden we de zaag zo op het onderstel plaatsen. Vandaag stond ik er alleen voor. Ik heb eerst een paar stevige klossen gezaagd en wat vulplaatjes. En toen met behulp van twee dikke latten van ca. 2m lengte (die ik als hefboom op die klossen kon gebruiken) de zaag zover omhoog getild, dat ik het oude onderstel er onderuit kon rijden en de nieuwe kon plaatsen. Hij hoefde hiervoor slechts 5-6 cm omhoog.
    IMG_0084.jpg
    Spulletje weer rustig laten zakken, helpers weg: Et voila! 140 kg op z'n plaats. Wie niet sterk is krijgt vreemde ideeën. Ik had de ruimte in het nieuwe onderstel ietsje groter gehouden, ongeveer 1cm rondom. Eerst had ik het idee om die ruimte op te vullen met vullatjes, maar terwijl ik bezig was de zaag exact op het onderstel te zetten, kreeg ik een creatief idee. In de voetplaten van de poten zit een gat, rond 14,5 mm. Ik had nog een stuk deuvelstok staan van rond 15 mm.....en ik heb een draaibankje.....Als je die twee combineert.....
    IMG_0085.jpg
    Komt dit er uit. Een op maat gedraaid beuken prop, die precies in die voetplaat past. Zo heb ik er 4 gemaakt. Door het gat, is een en ander vastgeschroefd aan het onderstel. Een flinke jongen die de zaag op het onderstel kan verschuiven.
    IMG_0087.jpg
    Zo dus. Dan ook de sluitregel geplaatst, die ik een paar berichten eerder aan jullie heb voorgesteld. Onderstel gedaan - check!
    IMG_0086.jpg
    Statieportret. Nu kan ik de telescopische tafelsteun maken voor het uitvoertafeltje. Die wordt straks aan de onderkant bevestigd op het onderstel.
    IMG_0088.jpg
    Uit twee reststukken (het hangt hier van resten aan elkaar) eiken, de twee onderdelen gemaakt. Deze liggen straks tegen elkaar - de een heeft een rug, de ander een gleuf war de rug in valt. Door de twee sleufgaten komt een sterbout die de boel bij elkaar houd en vastgezet kan worden. De verjongde uiteinden zijn scharnierpunten, een voor onder het blad, de ander bij de bevestiging op het onderstel.
    IMG_0090.jpg
    Ingeschoven - ongeveer 60 cm lang overall
    IMG_0091.jpg
    En uiuiuiuitgeschoven - ongeveer 110 cm lang.
    Wordt wederom vervolgd....

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016

to telescope or not to telescope...

Goed, het is zondag. De laatste update van dit weekeinde. Ik heb vandaag niet zoveel foto's gemaakt.
    IMG_0092.jpg
    Ziehier de twee eiken scharnierplaatjes die aan de onder - respectievelijk bovenkant het uitschuifsteuntje vasthouden. Uit een stukje eiken gemaakt. De sparing in het midden en de verjongingen aan de zijkanten in een keer uitgezaagd met de lintzaag, maar dat doe ik voortaan anders. Een plaatmateriaal is sterker voor dit soort dingen. Een scharnier bleek niet bruikbaar, omdat ik aan de bovenzijde moet kunnen schuiven. Om het uitvoertafeltje volledig in te kunnen klappen, moet het boven scharnierpunt ongeveer 20 cm kunnen verschuiven. Daar heb ik dus iets anders voor gemaakt, op basis van berken multiplex 12 mm.
    IMG_0093.jpg
    Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden....Hier is het geheel gemonteerd. Aan de onderzijde met een hierboven getoond eiken scharniertje op de los te halen regel in het onderstel, boven zie je het schuifscharnier. Ik heb het boven deel van de telescoop nog een heel stuk moeten verjongen, zodat deze tussen de wangen van het schuifschanier valt, als het tafeltje is ingeklapt. Anders bleef het uitvoertafeltje onder een hoek staan....
    IMG_0094.jpg
    En hier ingeklapt. de foto vertekent een beetje: het tafeltje hangt net niet verticaal, maar voor mij prima zo.
    Wat een zaligheid om nu de zaag zonder al te veel moeite in alle richtingen te kunnen bewegen en 'm zo neer te kunnen zetten dat dat het prettigste werkt. Zo wordt het werken met die machine (en de frees, niet te vergeten) een stuk leuker.
    Wordt vervolgd, dan is de stofafzuiging aan de beurt. Eerst maar weer eens voor de betalende baas werken deze week.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016
    Dit weekend niet zoveel aan project 'zaagtafel' gedaan, maar wel een paar essentiële zaken kunnen voorbereiden.
    Allereerst het lapje leer dat ik ga gebruiken voor de afdichting van de zaagbak op het werkblad, voorzien van de zelfklevende klittenband.
    IMG_0098.jpg
    Eerst de contactvlakken goed schoonmaken en ontvetten met spiritus. Dan de klittenband er op drukken. De klittenband is voorzien van een hotmelt lijmlaag. Die ligt nu uit te harden, want - volgens de instructie - belastbaar na 24 uur. Ik heb geen haast.
    IMG_0099.jpg
    Dit is de klittenband die ik hiervoor gebruik. De ene heeft de haakjes, de andere de lusjes.
    IMG_0101.jpg
    Kijk: de zaag is nu op z'n onderste stand. Tussen de bak waar de zaag in draait en het werkblad zit een gat van pakweg 8 cm en daardoor komt er nog wel wat zaagsel op de bodem (en daar voorbij).
    100% dicht ga ik hem niet krijgen: aan de voor en achterzijde zitten de truneons (de scharnieren waarop de zaag kan kantelen naar 45 graden) in de weg. Maar een verbetering gaat het geven.
    De contra klittenbandjes komen hier tegen de bovenrand van de zaagbak en onder het werkblad tegen een rug. In de loop van de week ga ik het 'slabbetje' er in hangen. Of het daadwerkelijk effect heeft en zo ja hoeveel gaan jullie horen.
    Verder heb ik het spouwmes even aangepast. Met de originele vorm, wordt een kap over het zaagblad maken een creatieve uitdaging.....
    IMG_0102.jpg
    In dat gaatje op het midden aan de bovenzijde zat ooit de bevestiging voor de originele kap. Die komt er straks los boven te hangen (nou ja...los), dus die lengte heb ik niet meer nodig. En ook het gaatje kan vervallen.
    IMG_0103.jpg
    Dus na een dieet van slijptol en vijl hebben we nu een atletisch gevormd spouwmes. Hij kon al gewoon blijven zitten bij zowel doorgaande als verdekte zaagsneden, maar doordat hij nu een stuk slanker is kan ik een kap maken waar hij zonder problemen in omhoog kan komen. Wordt wederom vervolgd.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016

De afzuiging dus...

Weer wat vooruitgang in 'het project'.
    De zelfklevende klittenband ook onder het werkblad aangebracht, laten uitharden. En zie: het lederen lapje hangt.
    IMG_0106.jpg
    Dat grote gat is nu aardig dicht. Alleen aan de voor- en achterzijde is ie nog open. Maar zoals eerder aangegeven kan ik daar niet zoveel aan doen.
    IMG_0107.jpg
    En van bovenaf gezien. Als ik hem moet vervangen, moet ik er aan denken om hem iets breder te snijden: hij hangt nu strak op een deel van de klittenband. Het houd, dus voorlopig laat ik het zo.
    En toen konden we met de stofafzuiging boven het zaagblad aan de gang.....
    IMG_0109.jpg
    Het originele ontwerp is gemaakt voor een zaag zonder spouwmes. Die heb ik er wel achter zitten en die moet dus onder de kap passen: dat maakt de kap al wat langer. De originele kap wordt opgebouwd uit 2 lagen berken multiplex van 12 mm. Dat vond ik wel wat smal. Ik bouw hem op uit twee lagen 18 mm berken multiplex. Dan wordt ie wat breder en - in mijn beleving - wat robuuster. Nou....daar gaan we dan...
    IMG_0110.jpg
    Hier de twee polycarbonaat zijschildjes uitgezaagd.
    IMG_0111.jpg
    En dan hier aan het passen met de houten middenstukken. Mja, dat begint er wel op te lijken.
    IMG_0113.jpg
    Dan de steun voor de arm waar de kap aan komt op de zijkant van de zaagtafel gemonteerd. Constructief gezien: samengesteld als een geknikt U-profiel. Ik wilde hem niet zwaar maar wel stijf hebben.
    Justin stelt voor de arm en de steun een hardhout soort voor, maar dan wordt dat geheel best wel zwaar. Ook daar wijk ik dus van het origineel af.
    IMG_0114.jpg
    Voor de kijkers links...
    IMG_0115.jpg
    En voor de kijkers in de zaal. De langsgeleider wordt door deze steun wat in z'n vrijheid beperkt, maar ik heb nog altijd een zaagbreedte van 67 cm tussen langsgeleider en zaagblad. Op de 745 was dat 61 cm....Voor mij ruim voldoende.
    IMG_0116.jpg
    En hier dan wat losse onderdelen voor de arm zelf. Deze stel ik samen uit multiplex 12 mm, als een doos: licht en stijf.
    Wordt vervolgd.

Forum Rechten