Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 38
    Zoals je zelf in je onderschrift al zegt, we leren van fouten Maar frustrerend is het af en toe wel idd

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2011
    Hoe was de spreuk ook alweer? 1x meten, 2x zagen?
    Overkomt mij nou nooooit...
    Ik kan alles, tot ik bewijs dat ik het niet kan

Zeer herkenbaar. Ik heb mij voorgenomen om voor alles wat ik moet zagen of frezen, eerst de boel af te tekenen, zodat je tijdens het zagen of frezen ziet dat je op de goede plek bezig bent.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016
    Dat aftekenen zit standaard in de werkvolgorde, met vooral duidelijk aangeven welk materiaal weg moet. Ook om te voorkomen dat je aan de verkeerde kant van je lijntje begint te zagen/frezen. Maar als je een sjabloon op je werkstuk legt, ben je het directe zicht op je aftekenlijnen kwijt. Soît. ‘T is gebeurd en hersteld. Had me dit in materiaal gebeurd dat voor een meubel bedoeld was, dan was ik overnieuw begonnen. In dit geval gaat funktie boven schoonheid.
    " Een mens is slechts in staat om te leren door het maken van fouten. Ik maak er vele, ik leer dus een hoop.
    Er zijn mensen die nooit fouten maken.......die kunnen dus niets meer leren"

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    De beste uitvoeringen worden voorafgegaan door een generale repetitie...

Leuk verhaal om te lezen!

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016

verder bouwen....ik stel u voor: de nieuwe freesmachine

Allee, 't goat vooruut. De Magnalock platen van Incra kun je dus voorgeboord op je freesmachine bestellen, of niet voorgeboord - zodat je dat zelf kunt regelen - eventueel.
    Mijn huidige/oude freesmachine is een Festool OF1010 die ik lang geleden tweedehands heb gekocht. Ik heb van die bovenfrees enorm veel plezier, omdat ie niet al te groot en te zwaar is. Maar omdat m'n vaardigheden beter worden, wordt ik ook kritischer. Zo vindt ik de freesdiepte instelling niet betrouwbaar. Kan met de leeftijd van het beestje te maken hebben. Ook heb ik de laatste tijd dat de elektronische toerenregeling af en toe op hol slaat (tijdens het frezen is het ineens of de turbo erop gaat - naar het max toerental. Maar er zijn ook weken dat dit niet gebeurd. Voor mij een teken dat de frees eerdaags aan vervanging toe is.....

En dan krijg je keuzestress.....wat is wijsheid? Ik heb daar best een tijd op zitten studeren > to Triton or not to Triton....Ik zie er heel veel positieve verhalen over voorbij komen op niet alleen dit forum, voor met name het gebruik in een freestafel. Maar ja, ik zit straks mogelijk ook met de situatie dat ik de nieuwe frees voor invalwerk moet gaan gebruiken. En wat voor collet (spantang) kiezen we dan? 8mm of toch 12mm?

Enfin, na diverse slapeloze nachten en vierkante ogen van het speuren naar reviews op YouTube en elders op het wereld wijde net, rond de Sinterklaastijd de knoop doorgehakt!
    Tadaa!!!
    IMG_0033.jpg
    Niet goed zichtbaar? OK dan....
    IMG_0034.jpg
    De Bosch GMF1600 CE. Dattissumgeworden.....Wat de weegschaal heeft doen doorslaan is dat deze versie wordt geleverd met een invalvoet en een zg. kopieervoet. Die kopieervoet kan vast onder een freestafel worden gemonteerd. Met een bijgeleverd inbussleuteltje kan dan vanaf de bovenkant van de freestafel de hoogte worden versteld. Het motorblok met de spantang kan zowel in de invalvoet als de kopieervoet worden geplaatst. Bij de frees worden standaard een 8mm en een 12 mm spantang meegeleverd. Wat ik hier bijzonder prettig aan vindt is dat ik ook grotere frezen kan gebruiken voor bijvoorbeeld profileren en dus een bredere keuze aan frezen heb. Al het freeswerk wat voor freestafel e.d. nodig was, heb ik al met deze freesmachine gedaan. Loopt rustig aan, waardoor alleen het gewicht je er aan herinnert dat je toch met een forse machine aan het werk bent. En weet je wat ook wel lekker is? Led-verlichting in het motorblok, dus direct op je werk!!
    Goed. Deze komt dus in de freestafel te hangen. Hoe ziet dat er dan ongeveer uit? Nou....zo...ongeveer.
    IMG_0010.jpg
    De kopieervoet op de Magnalock plaat gemonteerd.
    IMG_0011.jpg
    De montagegaten zijn netjes voorgeboord, past allemaal perfect. Het enige gat wat je zelf nog moet boren is het gat voor de hoogteverstelling. Dat heb ik hier dus al afgetekend.
    IMG_0012.jpg
    Kijk dit is wel een puntje van aandacht. De greep met de start/stop schakelaar zit vrij dicht tegen de Magnalock plaat aan....en aan de rand. Even in gedachten houden dat m'n werkbald 32 mm dik is....Ik heb dus aan de onderzijde van het werkblad ter plaatse van deze greep een sparing gemaakt zodat de Magnalock plaat netjes vlak in het werkblad van de freestafel valt.

Effe pauzeren, ik had een tegenvallertje: door problemen met de iPhone ben ik wat foto's kwijtgeraakt. Er valt dus een gaatje in dit fotoverslag.....Ga ik even toelichten:
    1) Op de foto's hierboven zie je de Magnalock met de gemonteerde freesvoet op het ondertussen gemonteerde nieuwe werkblaadje aan de rechterzijde van de zaagtafel liggen. Daar had ik ook wat foto's van maar die zijn dus weg.
    2) Voor onder de freestafel heb ik een kastje gemaakt, met een schuifdeurtje (met dank aan Dennis - Hooked on Wood - voor het idee). Daar had ik ook een serie foto's van....ook weg. Bedoeling is zoiets als de CleanSweep van Incra.
    In de bodem een 100mm aansluiting voor afzuiging, met de gedachte dat kleiner altijd mogelijk is m.b.v. verlopen. Foto's van het resultaat volgen.

Een van de uitdagingen waar ik vervolgens tegen aan liep was dit:
    IMG_0020.jpg
    Dit is het handwiel aan de zijkant (waar de frees dus komt te hangen) voor de hoekverstelling van het zaagblad.
    IMG_0021.jpg
    Deze foto is duidelijker. Het handwiel zelf steekt al behoorlijk uit en dan zit er ook nog een knop op dat handwiel van ongeveer 45mm hoog.
    Ik wil die functionaliteit wel behouden om de hoek van het zaagblad te kunnen verstellen. Hier moet ik dus iets aanpassen. Wordt vervolgd.
    " Een mens is slechts in staat om te leren door het maken van fouten. Ik maak er vele, ik leer dus een hoop.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016
    Dat handwiel moet dus korter op de zaagtafel. Dan moet het geheel ingekort worden....Tom Poes, verzin een list. Het huidige handwiel is van gegoten aluminium.
    Nu heb ik een houtdraaibankje staan. Eerst heb ik dit handwiel op de spaken afgezaagd en dan vervolgens in de draaibank opgespannen en met een vijl rond en cilindrisch gemaakt. Het is op de foto in mijn vorige bericht niet zo goed te zien, maar het deel met de grotere diameter loopt een beetje taps toe. Dan heb ik daarna uit een reststukje essen een nieuw handwieltje gedraaid.
    IMG_0022.jpg
    Ziehier de losse onderdelen voor het vernieuwde handwieltje.
    IMG_0023.jpg
    Met epoxy samengevoegd. Nu uit laten harden.
    IMG_0024.jpg
    En dan even kijken of de theorie in lijn is met de praktijk....
    IMG_0025.jpg
    Yep. Het handwieltje is met gekookte lijnzaadolie afgewerkt. Ik heb naderhand met de dremel op de zijkanten van het handwieltje rondom golfjes ingeschuurd om meer grip te hebben. Als straks de freestafel is gemonteerd, kan ik maar een deel van het handwiel gebruiken om te draaien. Is dat handig? Nee, absoluut niet. Maar voor de enkele keer dat ik eens onder een hoek wil zagen kan ik daar wel mee leven.
    Mooi. Dan kunnen we de freestafel ophangen, met cleansweep-achtig kastje en al.
    Situatie bij het handwiel voor de zaaghoek verstelling:
    IMG_0044.jpg
    Dus hoever staan we nu? Bredere uitbreidingstafel rechts: gemaakt en gemonteerd. Freestafel in de uitbreidingstafel links: gemaakt en gemonteerd, compleet met freesomkasting en afzuigmogelijkheid vanonder den tafel. En niet te vergeten het aanpassen van het handwiel voor de zaaghoekverstelling. Dan kunnen we beginnen aan de montage en assemblage van de Incra LS-positioner. En net als het spannend wordt: wordt vervolgd.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016

De Incra LS-Positioner: samenbouw en montage op de zaagtafel

Hier valt iets over te vertellen, want ik moet natuurlijk ook de keuzes die ik gemaakt heb hiervoor even toelichten.
    Ik ben bewust voor de LS Positioner gegaan en NIET voor de TS - of de combo's. De reden hiervoor is een simpele: ik had al eerder in dit draadje aangegeven dat ik (zoveel mogelijk) bij de oorspronkelijke lengte/breedte van de zaagtafel wilde blijven in verband met de beperkte ruimte in m'n werkplaatsje. Er zit ook een goede stabiele langsgeleider op deze zaag, met een proper verstelbaar deel (voor normaal en klein werk {een lage geleider} maar ook verschuifbaar voor schulpwerk). Die wilde ik zoveel mogelijk blijven gebruiken voor zaag werkzaamheden. Met het toepassen van een combo, zou de zaagtafel lengte dusdanig toenemen dat ik de zaag nog maar in bepaalde posities kan zetten voor gebruik. Met het zo compact mogelijk houden van een en ander en dus zo dicht mogelijk bij de orginele afmetingen blijven, kan ik de zaagtafel om z'n as draaien in mijn werkplaats en dus altijd een optimale werkpositie kiezen. De LS-Postioner wordt dus straks hoofdzakeijk gebruikt voor de freestafel, maar kan - indien nodig (door het verwijderen van de pro-fence) ook voor niet al te groot nauwkeurig zaagwerk worden gebruikt. Bij gebruik van de positioner haal ik dus gewoon de originele langsgeleider van de zaagtafel af en plaats de positioner. Voor standaard zaagwerk, verwijder ik de positioner en plaats de originele langsgeleider terug. Kunt u het nog volgen?
    IMG_0027 (1).jpg
    Ik heb de 25" versie. Volgens de instructies van Incra moet de voorkant van de basis (naar metrisch teruggerekend) 704 mm vanaf het hart van de frees worden geplaatst. Dan heb je een optimaal werkbereik. Ik heb even een plakbandje op de zaagtafel geplakt om dat punt aan te geven. De basis valt dus iets over het gietijzeren blad van de zaagtafel heen.
    IMG_0028.jpg
    Zo dus. In dit geval geldt: beter goed gejat dan zelf slecht bedacht. Dennis (Hooked on Wood) had me weer op een idee gebracht. De T-track in deze rechter uitbreidingstafel heeft zowaar een funktie:
    IMG_0029.jpg
    Ik heb ook al jaren een paar Festool-like klemmetjes van Juuma, die perfect in een T-track passen. De Positioner base heb ik op een berken multiplex van 18 mm gemonteerd. De Juuma's kunnen hem daarop perfect vast klemmen.
    Maar de positioner moet natuurlijk wel perfect elke keer haaks en (liefst) op exact dezelfde positie kunnen worden gezet....
    IMG_0030.jpg
    Dat gaan we straks met 2 benchdogs voor elkaar krijgen. De gaten boor ik straks door en door als alles exact is afgesteld. Ik kan dat op een willekeurige plaats doen, want in dit geval heb ik niets te maken met wat voor gatenpatroon dan ook.
    IMG_0037.jpg
    Nou....dan begint het feest. Handleiding erbij, onderdelen in volgorde uitpakken en monteren. Dat gaat overigens uitstekend! Alle tekeningen verwijzen naar de genummerde pakketjes in de doos. Als je gewoon de handleiding volgt, ken het eigenlijk niet mis gaan.
    IMG_0038.jpg
    Op het eind bij het zuiver haaks afstellen van de geleiders op de freestafel liep ik nog wel even tegen een dingetje aan. Incra levert keurig netjes plastic strips mee als vulstrookjes voor het haaks stellen van de geleider. Omdat ik de basis op een plaat had gemonteerd van 18 mm dik, werkten die vulstrookjes niet: er was niet voldoende ruimte over om ze tussen de geleider en de positioneer arm te plaatsen, omdat deze redelijk hoog zat. Ik heb dat opgelost door kleine aluminium hoekprofieltjes tussen positioneer arm en geleider te zetten. Met tape op de onderzijde van de hoekprofieltjes kon ik het geheel wel haaks krijgen.
    Ik zal aan het eind van dit draadje een statieportret van de contraptie in volle glorie posten. Wordt wederom vervolgd....

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016

Waar waren we gebleven?

Goed. Tijd voor het wegklapbare uitvoertafeltje...
    IMG_0041.jpg
    Het blad voor het tafeltje had ik al op maat gemaakt, herlijstje er om heen. Dit keer een beuken rest latje wat ik nog had liggen: zo kom je mooi van je kleine reststukjes af. Zo zie je maar.....veel is bruikbaar!
    De sleuf die in het verlengde van 1 mitertrack/geleidersleuf valt uitgefreesd op de nieuwe freestafel. Dat voelt lekkah, voor een eerste keer. Ben zo maar bang dat ik de freestafel veel ga gebruiken....
    IMG_0048.jpg
    Het scharnier heb ik uit berken multiplex 12 mm gemaakt. Het scharnierpunt zelf bestaat uit 2 M8 bouten. Foto van d'ene zijde...
    IMG_0049.jpg
    En van den'andere zijde, ofwel de onderzijde. De scharnierbomen zijn geschroefd en gelijmd (voor het lijmen wel eerst het papier verwijderd dat op de onderzijde van dat oude aanrechtblad zit terplaatse van de lijmverbindingen, anders houdt het niet hé. En het staat zo slordig als het tafelblaadje los komt terwijl je aan het zagen bent). Met het smalle scharnierplaatje wordt het geheel tegen de zaagtafel aan gemonteerd op de daarvoor aanwezige montage punten.
    IMG_0050.jpg
    Uitgeklapt heb je dan zo'n geheel....
    IMG_0051.jpg
    En als tie ingeklapt is, ziet het er zo uit.
    Zo! Weer een modificatie klaar. Ik moet onder dit uitklaptafeltje nog een pootje maken, daar zit ik nog ff op te broeden. Maar dat kan ik pas maken als het nieuwe onderstel klaar is. Wordt - U raad het al - wederom vervolgd.
    Ondertussen zijn de wielen voor het nieuwe onderstel - nah ja, onderstel > rijplatform is misschien een betere naam - met een paar dagen vertraging toch afgeleverd. Dat is dus nu de volgende op de lijst.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016

De gang is er een beetje uit....maar we gaan wel door.

De Kerstvakantie is voorbij, we zijn weer voor de baas die betaalt voor je inspanningen aan het werk....Dus nu komt het weer volledig op de weekenden aan.
    De wielen voor het onderstel waren binnen. Zo kon ik beter uittekenen hoe een en ander voor dat onderstel eruit moet komen te zien en tevens wat maatvoering uitgewerkt.
    Ik had ook nog een stuk liggen uit een oude heel brede eiken vensterbank, 30 mm dik....
    Die hebben we alvast opgedeeld met de invalzaag.
    IMG_0055.jpg
    4 planken 130mm breed, 30mm dik en ongeveer 1100mm lang. Die gaan we dit weekend eens door de schaafbank heen halen om ze netjes haaks en op breedte/dikte te calibreren. Daar moet straks iets van 120x20mm overblijven.
    IMG_0056.jpg
    Nog ergens een eind van iets gevonden. Daar komen straks de jukken uit, waar de wielen in gemonteerd worden. Hier is het doel om iets over te houden van 80x40mm.
    Dat zal dus even tot zaterdag moeten wachten. Om nu s'avonds met de vlak/vandikte schaafbank aan de gang te gaan.....pffff...na een dag werken is er niet zoveel goesting meer.
    Nog wel een paar kleine 'sub' projectjes voor de zaag in de maak:
    IMG_0057.jpg
    Een luxe duwstok in de maak. Boven deel uit een afval stuk essen. Het handvat gekopieerd van een van m'n handschaven. De afrondingen op de nieuwe freestafel aangebracht. Zo ligt ie lekker in de hand.
    Er onder een meranti lat. Er moet nog een latje achterop als meenemer. Vast te zetten met een paar nylon bouten direct in het hout.
    En:
    IMG_0058.jpg
    Een zero-clearence inlegplaatje. Het gaatje om 'm uit de zaagtafel te kunnen lichten zit hier op het eind van de zaagsnede. 'T is een experiment....schijnt voor de stofafzuiging beter te zijn. We gaan het zien.
    Ook hier weer een leermomentje: Eerst je zaag goed afstellen t.o.v. de zaagtafel (bijv. parallel aan de geleidesleuven) en dan pas je nul-speling plaatje maken........En niet andersom-LOL. Dit is dus de tweede.
    Binnenkort weer een update.

Forum Rechten