Avonturieren met een Dewalt 746 tafelzaag.....

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Het begon ooit met een Metabo 1256 Magnum tafelzaag. Daar zat een roltafel bij, met een flinke afkort geleider en een prima langsgeleider. Een heel fijne zaag om mee te werken, maar ik liep tegen de beperkingen aan. Met name de zaagdiepte was voor mij te weinig. Wel een gietijzeren werkblad, maar geheel niet standaard geleide sleuven - typisch Metabo. EB (ElektraBeckum) had daar ook last van....
Die zaag heb ik een paar jaar geleden verkocht en toen kwam er een DeWalt 745:)....een hier op het forum heeeeeel bekende verschijning. Dat was een heel verschil met de 1256. Ten eerste het gewicht: de DeWalt pak je zo op, dat was met de Metabo wel even anders. Daar moest je goed voor gaan staan in verband met de rug, want die was een heel stuk zwaarder. Dan het geluid.....mijn God, alsof ik ineens een F16 in de werkplaats had staan. Ik moest rekening gaan houden met de tijden waarop ik zaagwerk wilde doen in verband met de buren.
Ik heb daar op gegeven moment een meubel omheen gebouwd om meer werkvlak te hebben. Zo kon ik ook comfortabeler en veiliger werken. Nu werd het lage gewicht wel een nadeel. Het meubel waar de zaag in stond was ook niet al te zwaar. Alles moest goed op de remmen en soms - bij stevig schulpen - tegen een aanslag gezet, om de boel op z'n plaats te houden. Door het inbouwen in een zaagmeubel werd de vloerruimte die werd ingenomen door de zaag toch al weer aardig groot voor mijn kleine werkplaatsje. Langzaam aan groeide de wens om een wat stabielere zaag neer te kunnen zetten. Ik heb echt lang naar een Harvey zitten kijken en toen de Laguna Fusion bij Baptist in het programma kwam, nog niet zo lang geleden, heb ik ook daar serieus naar gekeken. Maar ja, het budget is beperkt en heeft z'n grenzen. Als je het uitgeeft aan het een, zal iets anders moeten wachten (of niet kunnen:()....

En toen liep ik op MP tegen dit aan:
dw746-dewalt-table-saw-woodworkers-parts-tools-for-sale.jpg
De zaag op het plaatje heb ik van het internet afgehaald, want dit is exact de configuratie van de zaag die ik heb gekocht (de accessoires die er op de foto opliggen heb ik er dus niet bij): De zaagtafel zelf in de standaard configuratie, dus een max zaagbreedte van 730 mm. Naast het gietijzeren zaagafelblad, aan beide zijden een tafeluitbreiding van staalplaat (ca. 4 mm dik). Aan de achterzijde een uitvoertafel ca. 1m lang en 60 cm breed van DeWalt. En het verrijdbare onderstel waar de zaag op staat: drie wielen, waarvan er 1 met een voetpedaal omhoog/omlaag gezet kan worden. De kale zaag weegt een goede 130 kg. Dus lekker stabiel:D.

Ik heb er de eerste zaagsnedes al mee gemaakt: wat een genot! Het geluidsniveau ligt beduidend lager! De zaag starten zonder je gehoorbescherming op levert nu in ieder geval niet direct gehoorschade op. Een tweede voordeel: ik kan m'n grote afzuiger direct op de zaag aansluiten. Ik moet nog wel wat zaken aanpassen, maar kan nu al zeggen dat de afzuiging een heel stuk efficiënter is dan op de 745.

Vanwaar de titel "avonturieren met een...."? Ik ga de nodige zaken aan deze zaagtafel aanpassen en toevoegen en dat deel ik graag - inclusief leermomenten - ter lering ende vermaeck.
Volgend jaar verder;). Ik wens u allen een fantastisch begin van 2020!!
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
De circel(zaag) of life, omdat jij een nieuwe zaag wilde heb ik ook een nieuwe (jouw 745). Voor mij stabiel genoeg hoewel ik op termijn ook de wielen opklapbaar wil maken.

Ik lees graag mee met de updates van je zelfgemaakte uitbreidingen!
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Ik hoop dat jij meer geluk hebt met deze zaag dan ik. De motor kon ik na een aantal maanden al opnieuw laten wikkelen..

Op zich verder een prima ding, maar juist het gewicht werd voor mij de spelbreker aangezien ik hem tussen verdiepingen wilde verplaatsen.
Ben wel benieuwd naar je aanpassingen, krijg binnenkort ook de behoefte aan een wat kleinere stationaire zaagtafel.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Dat weet je nooit van te voren Emilio. Ik heb hier ook een Festool Kapex 120 staan, weliswaar tweedehands, maar toch. Die is ondertussen ook al twee keer terug geweest naar Festool Nederland. De eerste keer omdat het anker vervangen moest worden, de tweede keer omdat dat niet goed aan de binnenkant was afgewerkt. Dat moest dus hersteld worden....
Maar goed, daar gaat dit topic niet over. Dit verhaal gaat over de DeWalt 746:D. Nou niet direct een zaag die je effe oppakt hoor. Met mijn keuze voor deze zaag, heb ik ook bewust de mobiliteit vaarwel gezegd. Enfin, de aanpassingen in een willekeurige volgorde:

1) De stofafzuiging verder optimaliseren door onder de tafel de zaagkast wat beter af te dichten (de zaag draait nu een een open bak - grote opening aan de bovenzijde, ik zal er foto's van laten zien als ik er aan toe ben).
2) Boven de tafel ook afzuiging realiseren direct op de zaag. Ik heb tekeningen binnengehaald van Justin Depew;
3) Ik wil een freestafel integreren, maar de ruimte die de zaag nu inneemt mag niet groter worden.
4) Daar gaat deze geleider op geïnstalleerd worden (toen ik toch bezig was om m'n spaarcentjes uit te geven heb ik ook maar aan deze wens toegegeven:p).....
IMG_0415.jpg
Hmmmm...foto op z'n kop, terwijl ik alle voorbereidende stapjes zoals altijd heb gedaan....vreemd. Maar u herkent de goederen waar ik het over heb wel denk ik zo. Dit is de 25" positioner met de wonderfence et al, want ik moet over een zaagtafelbreedte heen kunnen.
5) Dan gaat er ook een ander verrijdbaar onderstel komen. Ik wil, gezien de beperkte ruimte in m'n werkplaats, de zaagtafel om z'n as kunnen draaien, of hem gemakkelijk in een hoek kunnen parkeren. Dat wordt dus iets met vier blokkeerbare zwenkwielen.
6) en dan als (voorlopig) laatste mod een klein opklapbaar uitvoertafeltje. De uitvoer tafel die erbij zit is zoals eerder gezegd ongeveer 60 cm breed (62 om precies te zijn). Gemonteerd aan de zaagtafel is ie 100 cm lang en dat is me veel te groot voor "dagelijks" gebruik. Voor het werk dat ik het meeste doe, is een uitvoertafeltje met een lengte van pakweg 45 cm meer dan genoeg. Als ik echt lang spul moet zagen, koppel ik zo de originele uitvoertafel er weer aan.

De twee stalen tafel uitbreidingen die er bij zitten zijn 25 cm breed. Die ga ik eerst vervangen door bredere exemplaren. Breedte x diepte van de zaagtafel is 135 x 80 cm en ik heb eerder verteld dat ik de oppervlakte niet groter wil maken.
De twee tafels die ik maak zijn elk 45 cm breed. Zo blijf ik aardig in de buurt van wat ik voor ogen heb. Totale maat wordt dan 148 x 80 cm.

Nu het materiaal......Ik ben nogal van het hergebruik indien mogelijk. Laat ik nu nog een aardig stukje materiaal hebben liggen:rolleyes:....
IMG_0615.jpg
Ons oude aanrechtblad, totale lengte 240 cm....daar moet toch wel iets mee te doen zijn. Materiaal is multiplex met een gefotografeerde HPL top, totale dikte = 32 mm. Wordt vervolgd...
 
Laatst bewerkt:

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
een paar losse investeringen voor a) de zaagkwaliteit en b) de veiligheid.....

Ik heb nog wat losse investeringen gedaan voor deze zaagtafel, die de kwaliteit en veiligheid ten goede komen.
Het eerste wat ik voor deze zaag heb gedaan was investeren in een paar kwaliteits zaagbladen van Freud (nee, niet die rooie:p)"
IMG_0031 (1).jpg
deuze, en
IMG_0032 (1).jpg
deuze. De verpakking is het enige wat rood is:). Een 24 tands zaagblad met spaanbegrenzer, geluidsarm, voor het massieve hout En een 60 tands zaagblad, ook geluidsarm, voor het zagen van de plaatmaterialen.
Bij de zaag zat/zit een zaagblad van EcoTools in een nog prima staat. Die gebruik ik straks alleen voor constructiehout (vuren/douglas/steigerdelen/pallethout/etc.).
Ik heb beide nieuwe zaagbladen al gebruikt. Mooi zaagbeeld. De zaagsnedes zijn zowel in hardhout als op het plaatmateriaal mooi glad. Geen zaagsporen te zien, dus schuurpapiertje er over en klaar.

Voor de veiligheid heb ik geïnvesteerd in een paar featherboards. Deze kan ik zowel op de zaagtafel als op de freestafel gebruiken.
IMG_0035 (1).jpg
Gekocht bij Gereedschappro.
IMG_0036 (1).jpg
Ja, ik had ze ook bij Alie of Banggood kunnen bestellen....ja, ik had ook zelf iets kunnen maken. Maar a) ik wilde niet een aantal weken wachten op de levering en b) de tijd die ik nu niet hoef te spenderen aan het maken van zulks kan ik besteden aan het verder modificeren van deze zaag (en m'n andere projecten:rolleyes:). Buiten dat: dit spulletje is lekker robuust, netjes afgewerkt en compleet. En het functioneert! Met name handig bij het schulpen van smal werk.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Verder bouwen dan maar. Het oude aanrechtblad ondertussen opgedeeld met de invalzaag.
IMG_0616.jpg
En even en-profile:
IMG_0617 (1).jpg
Daar kunnen we wel iets mee....
Ik heb de LS Positioner bij Dieter Schmid gekocht. Daar ook meteen de Magnalock freesplaat mee laten komen. Daar een freesmal voor gemaakt. En toen was de dag weer ten einde....
IMG_0001.jpg
De volgende dag met goede moed en frisse zin verder....onderweg naar m'n eerste leermoment in dit projectje:(......
IMG_0002 (1).jpg
Het frezen ging prima.....echter....wel een enorme blunder begaan. De hoeken van de Magnalock plaat hebben een radius van ongeveer 20 mm. Die had ik ook netjes voorgeboord met een forstner boor van 40 mm. De freesmal was gebouwd met als uitgangspunt de kopieer-ring van 17 mm te gebruiken, met een frees van 12 mm.
Dan moet je die kopieer-ring wel op je freesmachine zetten en wel die 12 mm frees er in steken:rolleyes:.....en niet in plaats daarvan de frees met lager gebruiken die in de machine zat.
Ik heb even flink stoom af moeten blazen.....de rechte freessleuven sloten niet netjes aan op de voorgeboorde rondingen - ze lagen te ver naar buiten. Enfin....wie z'n kop niet gebruikt heeft een hoop extra werk:eek:.
IMG_0003.jpg
Na het uitzagen van het middenstuk, de Magnalock plaat maar eens gepast. Op de hoeken nu dus duidelijk teveel ruimte en rondom op de rechte stukken een spleet aan alle zijden van 2 mm. Dat moet dus kleiner want de freesplaat moet goed opgesloten liggen.
IMG_0007.jpg
Dan maar creatief met kurk:p.
Eerst al het freeswerk afgemaakt, dus ook de sleuf voor de miter/T-track ingefreesd. De herlijsten voorbereid die om deze werkbladen heen komen (ik had nog een partijtje meranti latten liggen). Hieruit heb ik op de lintzaag heel dunne latjes gezaagd en vulstukjes voor de hoeken. Op de foto hierboven staat alles in de lijmtangen.
IMG_0008.jpg
Detail van 1 van de hoeken.
IMG_0009.jpg
En dan is dit het voorlopig resultaat voor het freestafeltje. Woodpeckers railtje er in gemonteerd, herlijsten er om heen met verstekjes.....en daar kwam m'n tweede leermoment:(.
Deze werkbladen komen op de herlijsten in het frame van de tafelzaag te hangen. Daar zijn bevestigingspunten voor voorzien aan de rechter lange zijde en de twee korte zijden. Toen ik die bij de eerste passing op de tafelzaag ging belasten, kwamen een paar van de herlijsten los. Okeeeehhhh het was zo'n dag:rolleyes:....
Spulletje losgehaald, lijmvlakken schoongemaakt en opnieuw gelijmd. Nu wel meteen door en door deuvels aangebracht. Die lijsten komen nooit meer los nu.
Nadat de lijm was uitgehard, met een heel zuinig afgesteld blokschaafje alles wat aan de bovenzijde van het blad uitstak weggeschaafd en het blad waar nodig schoongemaakt. Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Zoals je zelf in je onderschrift al zegt, we leren van fouten:p Maar frustrerend is het af en toe wel idd
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Zeer herkenbaar. Ik heb mij voorgenomen om voor alles wat ik moet zagen of frezen, eerst de boel af te tekenen, zodat je tijdens het zagen of frezen ziet dat je op de goede plek bezig bent.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Dat aftekenen zit standaard in de werkvolgorde, met vooral duidelijk aangeven welk materiaal weg moet. Ook om te voorkomen dat je aan de verkeerde kant van je lijntje begint te zagen/frezen. Maar als je een sjabloon op je werkstuk legt, ben je het directe zicht op je aftekenlijnen kwijt. Soît. ‘T is gebeurd en hersteld. Had me dit in materiaal gebeurd dat voor een meubel bedoeld was, dan was ik overnieuw begonnen. In dit geval gaat funktie boven schoonheid:).
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
verder bouwen....ik stel u voor: de nieuwe freesmachine

Allee, 't goat vooruut:cool:. De Magnalock platen van Incra kun je dus voorgeboord op je freesmachine bestellen, of niet voorgeboord - zodat je dat zelf kunt regelen - eventueel.
Mijn huidige/oude freesmachine is een Festool OF1010 die ik lang geleden tweedehands heb gekocht. Ik heb van die bovenfrees enorm veel plezier, omdat ie niet al te groot en te zwaar is. Maar omdat m'n vaardigheden beter worden, wordt ik ook kritischer. Zo vindt ik de freesdiepte instelling niet betrouwbaar. Kan met de leeftijd van het beestje te maken hebben. Ook heb ik de laatste tijd dat de elektronische toerenregeling af en toe op hol slaat (tijdens het frezen is het ineens of de turbo erop gaat - naar het max toerental. Maar er zijn ook weken dat dit niet gebeurd. Voor mij een teken dat de frees eerdaags aan vervanging toe is.....

En dan krijg je keuzestress:confused:.....wat is wijsheid? Ik heb daar best een tijd op zitten studeren > to Triton or not to Triton....Ik zie er heel veel positieve verhalen over voorbij komen op niet alleen dit forum, voor met name het gebruik in een freestafel. Maar ja, ik zit straks mogelijk ook met de situatie dat ik de nieuwe frees voor invalwerk moet gaan gebruiken. En wat voor collet (spantang) kiezen we dan? 8mm of toch 12mm?

Enfin, na diverse slapeloze nachten:p en vierkante ogen van het speuren naar reviews op YouTube en elders op het wereld wijde net, rond de Sinterklaastijd de knoop doorgehakt!
Tadaa!!!
IMG_0033.jpg
Niet goed zichtbaar? OK dan....
IMG_0034.jpg
De Bosch GMF1600 CE. Dattissumgeworden.....Wat de weegschaal heeft doen doorslaan is dat deze versie wordt geleverd met een invalvoet en een zg. kopieervoet. Die kopieervoet kan vast onder een freestafel worden gemonteerd. Met een bijgeleverd inbussleuteltje kan dan vanaf de bovenkant van de freestafel de hoogte worden versteld. Het motorblok met de spantang kan zowel in de invalvoet als de kopieervoet worden geplaatst. Bij de frees worden standaard een 8mm en een 12 mm spantang meegeleverd. Wat ik hier bijzonder prettig aan vindt is dat ik ook grotere frezen kan gebruiken voor bijvoorbeeld profileren en dus een bredere keuze aan frezen heb. Al het freeswerk wat voor freestafel e.d. nodig was, heb ik al met deze freesmachine gedaan. Loopt rustig aan, waardoor alleen het gewicht je er aan herinnert dat je toch met een forse machine aan het werk bent. En weet je wat ook wel lekker is;)? Led-verlichting in het motorblok, dus direct op je werk:D!!
Goed. Deze komt dus in de freestafel te hangen. Hoe ziet dat er dan ongeveer uit? Nou....zo...ongeveer.
IMG_0010.jpg
De kopieervoet op de Magnalock plaat gemonteerd.
IMG_0011.jpg
De montagegaten zijn netjes voorgeboord, past allemaal perfect. Het enige gat wat je zelf nog moet boren is het gat voor de hoogteverstelling. Dat heb ik hier dus al afgetekend.
IMG_0012.jpg
Kijk dit is wel een puntje van aandacht. De greep met de start/stop schakelaar zit vrij dicht tegen de Magnalock plaat aan....en aan de rand. Even in gedachten houden dat m'n werkbald 32 mm dik is....Ik heb dus aan de onderzijde van het werkblad ter plaatse van deze greep een sparing gemaakt zodat de Magnalock plaat netjes vlak in het werkblad van de freestafel valt.

Effe pauzeren, ik had een tegenvallertje: door problemen met de iPhone ben ik wat foto's kwijtgeraakt. Er valt dus een gaatje in dit fotoverslag:(.....Ga ik even toelichten:
1) Op de foto's hierboven zie je de Magnalock met de gemonteerde freesvoet op het ondertussen gemonteerde nieuwe werkblaadje aan de rechterzijde van de zaagtafel liggen. Daar had ik ook wat foto's van maar die zijn dus weg.
2) Voor onder de freestafel heb ik een kastje gemaakt, met een schuifdeurtje (met dank aan Dennis - Hooked on Wood - voor het idee:)). Daar had ik ook een serie foto's van....ook weg. Bedoeling is zoiets als de CleanSweep van Incra.
In de bodem een 100mm aansluiting voor afzuiging, met de gedachte dat kleiner altijd mogelijk is m.b.v. verlopen. Foto's van het resultaat volgen.

Een van de uitdagingen waar ik vervolgens tegen aan liep was dit:
IMG_0020.jpg
Dit is het handwiel aan de zijkant (waar de frees dus komt te hangen) voor de hoekverstelling van het zaagblad.
IMG_0021.jpg
Deze foto is duidelijker. Het handwiel zelf steekt al behoorlijk uit en dan zit er ook nog een knop op dat handwiel van ongeveer 45mm hoog.
Ik wil die functionaliteit wel behouden om de hoek van het zaagblad te kunnen verstellen. Hier moet ik dus iets aanpassen. Wordt vervolgd.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Dat handwiel moet dus korter op de zaagtafel. Dan moet het geheel ingekort worden....Tom Poes, verzin een list. Het huidige handwiel is van gegoten aluminium.
Nu heb ik een houtdraaibankje staan. Eerst heb ik dit handwiel op de spaken afgezaagd en dan vervolgens in de draaibank opgespannen en met een vijl rond en cilindrisch gemaakt. Het is op de foto in mijn vorige bericht niet zo goed te zien, maar het deel met de grotere diameter loopt een beetje taps toe. Dan heb ik daarna uit een reststukje essen een nieuw handwieltje gedraaid.
IMG_0022.jpg
Ziehier de losse onderdelen voor het vernieuwde handwieltje.
IMG_0023.jpg
Met epoxy samengevoegd. Nu uit laten harden.
IMG_0024.jpg
En dan even kijken of de theorie in lijn is met de praktijk....
IMG_0025.jpg
Yep. Het handwieltje is met gekookte lijnzaadolie afgewerkt. Ik heb naderhand met de dremel op de zijkanten van het handwieltje rondom golfjes ingeschuurd om meer grip te hebben. Als straks de freestafel is gemonteerd, kan ik maar een deel van het handwiel gebruiken om te draaien. Is dat handig? Nee, absoluut niet. Maar voor de enkele keer dat ik eens onder een hoek wil zagen kan ik daar wel mee leven.
Mooi. Dan kunnen we de freestafel ophangen, met cleansweep-achtig kastje en al:p.
Situatie bij het handwiel voor de zaaghoek verstelling:
IMG_0044.jpg
Dus hoever staan we nu? Bredere uitbreidingstafel rechts: gemaakt en gemonteerd. Freestafel in de uitbreidingstafel links: gemaakt en gemonteerd, compleet met freesomkasting en afzuigmogelijkheid vanonder den tafel. En niet te vergeten het aanpassen van het handwiel voor de zaaghoekverstelling. Dan kunnen we beginnen aan de montage en assemblage van de Incra LS-positioner:). En net als het spannend wordt: wordt vervolgd.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
De Incra LS-Positioner: samenbouw en montage op de zaagtafel

Hier valt iets over te vertellen, want ik moet natuurlijk ook de keuzes die ik gemaakt heb hiervoor even toelichten.
Ik ben bewust voor de LS Positioner gegaan en NIET voor de TS - of de combo's. De reden hiervoor is een simpele: ik had al eerder in dit draadje aangegeven dat ik (zoveel mogelijk) bij de oorspronkelijke lengte/breedte van de zaagtafel wilde blijven in verband met de beperkte ruimte in m'n werkplaatsje. Er zit ook een goede stabiele langsgeleider op deze zaag, met een proper verstelbaar deel (voor normaal en klein werk {een lage geleider} maar ook verschuifbaar voor schulpwerk). Die wilde ik zoveel mogelijk blijven gebruiken voor zaag werkzaamheden. Met het toepassen van een combo, zou de zaagtafel lengte dusdanig toenemen dat ik de zaag nog maar in bepaalde posities kan zetten voor gebruik. Met het zo compact mogelijk houden van een en ander en dus zo dicht mogelijk bij de orginele afmetingen blijven, kan ik de zaagtafel om z'n as draaien in mijn werkplaats en dus altijd een optimale werkpositie kiezen. De LS-Postioner wordt dus straks hoofdzakeijk gebruikt voor de freestafel, maar kan - indien nodig (door het verwijderen van de pro-fence) ook voor niet al te groot nauwkeurig zaagwerk worden gebruikt. Bij gebruik van de positioner haal ik dus gewoon de originele langsgeleider van de zaagtafel af en plaats de positioner. Voor standaard zaagwerk, verwijder ik de positioner en plaats de originele langsgeleider terug. Kunt u het nog volgen?:rolleyes:
IMG_0027 (1).jpg
Ik heb de 25" versie. Volgens de instructies van Incra moet de voorkant van de basis (naar metrisch teruggerekend) 704 mm vanaf het hart van de frees worden geplaatst. Dan heb je een optimaal werkbereik. Ik heb even een plakbandje op de zaagtafel geplakt om dat punt aan te geven. De basis valt dus iets over het gietijzeren blad van de zaagtafel heen.
IMG_0028.jpg
Zo dus. In dit geval geldt: beter goed gejat dan zelf slecht bedacht:p. Dennis (Hooked on Wood) had me weer op een idee gebracht. De T-track in deze rechter uitbreidingstafel heeft zowaar een funktie:
IMG_0029.jpg
Ik heb ook al jaren een paar Festool-like klemmetjes van Juuma, die perfect in een T-track passen. De Positioner base heb ik op een berken multiplex van 18 mm gemonteerd. De Juuma's kunnen hem daarop perfect vast klemmen.
Maar de positioner moet natuurlijk wel perfect elke keer haaks en (liefst) op exact dezelfde positie kunnen worden gezet....
IMG_0030.jpg
Dat gaan we straks met 2 benchdogs voor elkaar krijgen. De gaten boor ik straks door en door als alles exact is afgesteld. Ik kan dat op een willekeurige plaats doen, want in dit geval heb ik niets te maken met wat voor gatenpatroon dan ook.
IMG_0037.jpg
Nou....dan begint het feest:rolleyes:. Handleiding erbij, onderdelen in volgorde uitpakken en monteren. Dat gaat overigens uitstekend! Alle tekeningen verwijzen naar de genummerde pakketjes in de doos. Als je gewoon de handleiding volgt, ken het eigenlijk niet mis gaan.
IMG_0038.jpg
Op het eind bij het zuiver haaks afstellen van de geleiders op de freestafel liep ik nog wel even tegen een dingetje aan. Incra levert keurig netjes plastic strips mee als vulstrookjes voor het haaks stellen van de geleider. Omdat ik de basis op een plaat had gemonteerd van 18 mm dik, werkten die vulstrookjes niet: er was niet voldoende ruimte over om ze tussen de geleider en de positioneer arm te plaatsen, omdat deze redelijk hoog zat. Ik heb dat opgelost door kleine aluminium hoekprofieltjes tussen positioneer arm en geleider te zetten. Met tape op de onderzijde van de hoekprofieltjes kon ik het geheel wel haaks krijgen.
Ik zal aan het eind van dit draadje een statieportret van de contraptie in volle glorie ;) posten. Wordt wederom vervolgd....
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Waar waren we gebleven?

Goed. Tijd voor het wegklapbare uitvoertafeltje...
IMG_0041.jpg
Het blad voor het tafeltje had ik al op maat gemaakt, herlijstje er om heen. Dit keer een beuken rest latje wat ik nog had liggen: zo kom je mooi van je kleine reststukjes af:). Zo zie je maar.....veel is bruikbaar!
De sleuf die in het verlengde van 1 mitertrack/geleidersleuf valt uitgefreesd op de nieuwe freestafel. Dat voelt lekkah, voor een eerste keer. Ben zo maar bang dat ik de freestafel veel ga gebruiken:rolleyes:....
IMG_0048.jpg
Het scharnier heb ik uit berken multiplex 12 mm gemaakt. Het scharnierpunt zelf bestaat uit 2 M8 bouten. Foto van d'ene zijde...
IMG_0049.jpg
En van den'andere zijde, ofwel de onderzijde. De scharnierbomen zijn geschroefd en gelijmd (voor het lijmen wel eerst het papier verwijderd dat op de onderzijde van dat oude aanrechtblad zit terplaatse van de lijmverbindingen, anders houdt het niet hé. En het staat zo slordig als het tafelblaadje los komt terwijl je aan het zagen bent:rolleyes:). Met het smalle scharnierplaatje wordt het geheel tegen de zaagtafel aan gemonteerd op de daarvoor aanwezige montage punten.
IMG_0050.jpg
Uitgeklapt heb je dan zo'n geheel....
IMG_0051.jpg
En als tie ingeklapt is, ziet het er zo uit.
Zo! Weer een modificatie klaar. Ik moet onder dit uitklaptafeltje nog een pootje maken, daar zit ik nog ff op te broeden. Maar dat kan ik pas maken als het nieuwe onderstel klaar is. Wordt - U raad het al - wederom vervolgd.
Ondertussen zijn de wielen voor het nieuwe onderstel - nah ja, onderstel > rijplatform is misschien een betere naam - met een paar dagen vertraging toch afgeleverd. Dat is dus nu de volgende op de lijst.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
De gang is er een beetje uit....maar we gaan wel door.

De Kerstvakantie is voorbij, we zijn weer voor de baas die betaalt voor je inspanningen aan het werk:rolleyes:....Dus nu komt het weer volledig op de weekenden aan.
De wielen voor het onderstel waren binnen. Zo kon ik beter uittekenen hoe een en ander voor dat onderstel eruit moet komen te zien en tevens wat maatvoering uitgewerkt.
Ik had ook nog een stuk liggen uit een oude heel brede eiken vensterbank, 30 mm dik....
Die hebben we alvast opgedeeld met de invalzaag.
IMG_0055.jpg
4 planken 130mm breed, 30mm dik en ongeveer 1100mm lang. Die gaan we dit weekend eens door de schaafbank heen halen om ze netjes haaks en op breedte/dikte te calibreren. Daar moet straks iets van 120x20mm overblijven.
IMG_0056.jpg
Nog ergens een eind van iets gevonden. Daar komen straks de jukken uit, waar de wielen in gemonteerd worden. Hier is het doel om iets over te houden van 80x40mm.
Dat zal dus even tot zaterdag moeten wachten. Om nu s'avonds met de vlak/vandikte schaafbank aan de gang te gaan.....pffff...na een dag werken is er niet zoveel goesting meer.
Nog wel een paar kleine 'sub' projectjes voor de zaag in de maak:
IMG_0057.jpg
Een luxe duwstok in de maak. Boven deel uit een afval stuk essen. Het handvat gekopieerd van een van m'n handschaven. De afrondingen op de nieuwe freestafel aangebracht. Zo ligt ie lekker in de hand.
Er onder een meranti lat. Er moet nog een latje achterop als meenemer. Vast te zetten met een paar nylon bouten direct in het hout.
En:
IMG_0058.jpg
Een zero-clearence inlegplaatje. Het gaatje om 'm uit de zaagtafel te kunnen lichten zit hier op het eind van de zaagsnede. 'T is een experiment....schijnt voor de stofafzuiging beter te zijn. We gaan het zien.
Ook hier weer een leermomentje:p: Eerst je zaag goed afstellen t.o.v. de zaagtafel (bijv. parallel aan de geleidesleuven) en dan pas je nul-speling plaatje maken........En niet andersom-LOL. Dit is dus de tweede.
Binnenkort weer een update.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.