Avonturieren met een Dewalt 746 tafelzaag.....

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
ach ja....verborgen schatten uit de bak met reststukken/afvalstukjes....je bent soms rijker dan je denkt. Dank voor het compliment Danny. Ik ga nog even vrolijk verder hoor.
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Bedankt voor de vele updates met uitleg en foto's, ik en ik denk vele anderen lezen het aandachtig!
Vooral de duwstok vind ik er mooi, komt op mijn "ideeen voor de toekomst" lijstje; het plastic duwstokje wat je van DeWalt krijgt oogt wat armoedig en ik heb er ook al een hapje uitgezaagd (dus maar goed dat ik de duwstok gebruikte). En natuurlijk ook smullen van de Incra goodies!
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Weer een onderdeel klaar: het nieuwe verrijdbare onderstel.

Dank je Martijn. Ik heb nog een paar duwstokken op de planning staan: een paar kleintjes voor het fijne werk en nog een paar andere modellen, wat groter. Komt nog. Een mens kan nu eenmaal niet alles tegelijk...
Eerst het nieuwe verrijdbare onderstel nu. Die had de prioriteit, omdat die meteen het werken met de tafelzaag een stuk prettiger maakt, omdat ik dan gemakkelijker kan positioneren in de werkplaats.
IMG_0060.jpg
Eerste juk voor de wielstellen in de vorm. Ik heb de maatvoering toch iets aangepast, omdat het anders te massief werd: hoogte 70mm, breedte 35mm.
IMG_0061.jpg
De gaten om de zwenkwielen te kunnen monteren heb ik voorgeboord, voordat ik de verjonging er in zaagde met de lintzaag.
IMG_0062.jpg
De koppen netjes afgerond op de bandschuurmachine, die ik voor dit soort werk stationair heb opgesteld. Jukken klaar. Dan het kader maken waar de zaagtafel op komt te staan in dit onderstel. Ik gebruik daarvoor eiken planken, 120x20mm, zoals gemeld in m'n vorige post uit een oud stuk vensterbank gezaagd/geschaafd:p. En ja hoor! Weer een leermoment!!
IMG_0063.jpg
Dit leermoment betrof het zwarte ding hier op de foto: een deuvelmal van de bouwmarkt:mad:. Die ligt dus nu in de vuilbak. Het plan was om de plankjes rondom te verbinden met deuvels 10mm, 3 stuks op elke verbinding. Ik heb nu eenmaal geen domino, en ik wilde in dit geval geen klassieke pen/gat verbindingen toepassen. Had ik achteraf gezien beter wel kunnen doen. Wat ging er fout? De gaten gingen niet loodrecht het hout in, waardoor de plankjes niet strak tegen elkaar kwamen, maar onder een hoek stonden van een pakweg 5 graden. Bij nadere controle van de mal bleek dat de metalen bus niet loodrecht in het plastic van de mal stond, omdat de mal tijdens het klemmen uit boog. Die gaten kon ik dus niet gebruiken. Ik kwam daar achter tijdens het lijmen. Deuvel verbindingen doe ik in de regel niet droog passen, omdat die zo verschrikkelijk lastig los te krijgen zijn. Dus.....plankjes lostrekken, deuvels afzagen en lijmvlakken schoonmaken. En toen? Hoe lossen we dat nu weer op?
IMG_0065.jpg
Een nachtje slapen doet wonderen, in ieder geval voor je creativiteit:rolleyes:. Ik had besloten de verbindingen (waar dus nog de deuvelgaten zaten) uit te frezen tot een sleuf en daar een multiplex veer in te zetten. Zo krijg je toch een sterke verbinding.
Aldus: eerste freeswerkje op de nieuwe freestafel: sleuven frezen. (Ja! verlichting in de freestafel!! Die ledjes zitten in het Bosch motorblok en schijnen dus nu omhoog;)).
IMG_0066.jpg
Veertjes gemaakt uit een reststukje berken multiplex 12mm dik, 30mm breed.
IMG_0067.jpg
En hop! lijmen die handel! Hier kun je de verbinding op een van de hoeken goed zien. Het kadertje zelf staat in de pijpklemmen en op elke verbinding een snelspanner voor de zekerheid. Tijd voor een bammetje.
IMG_0068.jpg
Na de boterham het hele zwikje gaan samenbouwen: het kader tegen de twee jukken aan gezet. Hier ligt het geheel op z'n kop > je kijkt dus tegen de onderkant van het onderstel aan. De zaagtafel komt met z'n 4 pootjes op de twee doorlopende planken te staan. De korte plankjes hebben slechts de funktie van afstandhouder. Het eiken kader is met lijm, schroeven en deuvels tegen de wieljukken gemonteerd. Ik ben hier net met een natte lap bezig geweest om de uitgeknepen lijm weg te poetsen, vandaar dat het er allemaal wat natjes uit ziet. Het losse plankje met de afgeronde zijden dat er nu op ligt, is een van de sluitstukken, die straks tegen de lange planken worden aangezet. Die zorgen er straks voor dat de zaag opgesloten staat op het onderstel en ze helpen tegen het doorbuigen van de lange planken.
IMG_0069.jpg
Het vaste sluitstuk gemonteerd. Deze is wederom geschroefd, gedeuveld en gelijmd. De andere wordt alleen geschroefd. Die kan pas gemonteerd worden als de zaag er op staat, maar moet ook wegneembaar zijn voor eventuele demontage van de zaagtafel.
IMG_0070.jpg
Dit is de business side, ofwel de bovenkant. Ik denk dat het plaatje veel verklaart: de zaagtafel wordt er straks ingeschoven aan de open zijde. Het vlak in het onderstel waar ie op komt te staan, ligt 3-3,5cm boven de vloer.
IMG_0072.jpg
Het geheel in de gekookte lijnolie gezet. 't wordt zo nog een deftig onderstel....hij kleurt mooi op zo. Ik ben er tevreden mee:).
IMG_0073.jpg
De wielen gemonteerd. Even controleren of ze inderdaad, zoals bedoeld, 360 graden vrij kunnen draaien.......hier wel.
IMG_0074.jpg
Yep, hier ook. Check! De bedachte maatvoering klopt hier in ieder geval. De gekozen wielen kunnen elk 80kg hebben. Dat moet dus met een zaagtafel van 140kg geen probleem zijn:rolleyes:.
IMG_0075.jpg
En viola! Klaar is Klara. Het losse opsluitdeel ook in de olie gezet en voor de foto even laten poseren op het onderstel. Voor de duidelijkheid: die komt dus tegen het kader aan geschroefd en zit dan op dezelfde hoogte als z'n broer aan de andere kant.
IMG_0076.jpg
En dit is het originele DeWalt onderstel dat ie volgende week gaat vervangen. Hardstikke sterk, maar de twee achterwielen kunnen niet draaien, dat kan alleen het wiel aan de voorzijde. Eerst weer een weekje werken. Wordt vervolgd....
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Na rijp beraad besloten om dat niet te doen. Ik ga de vangbak waar de zaag in draait beter afdichten naar het werkblad, want hij ‘morst’ niet zo heel veel zaagsel. En er komt nog een afzuigkap boven het zaagblad a la Dustin Lepew. Om dan ook nog eens afzuiging in de bodem te maken is in mijn ogen overkill.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ellebogen stoom.....

Wlawlawla....stijve vingers en een toetsenbord zijn geen goede combinatie:rolleyes:. Dat had natuurlijk Justin Depew moeten zijn in m'n vorige berichtje. Met excuses aan Justin:eek:.

Vandaag weer even kunnen knutselen. En dat begon met een stevige tilklus: de zaagtafel overzetten naar z'n nieuwe onderstel.
Van het 'hoe' heb ik geen foto's gemaakt: ik had m'n handen vol:p...
Maar ik kan er wel iets over vertellen. Hij stond 'in' het oude onderstel, dat uit een kader bestaat van koker en hoeklijn, met op de hoeken een schetsplaat waar de zaag dus op stond. Daar moest ie dus uit getild worden.
Toen de zaag arriveerde had ik hulp, dus konden we de zaag zo op het onderstel plaatsen. Vandaag stond ik er alleen voor. Ik heb eerst een paar stevige klossen gezaagd en wat vulplaatjes. En toen met behulp van twee dikke latten van ca. 2m lengte (die ik als hefboom op die klossen kon gebruiken) de zaag zover omhoog getild, dat ik het oude onderstel er onderuit kon rijden en de nieuwe kon plaatsen. Hij hoefde hiervoor slechts 5-6 cm omhoog.
IMG_0084.jpg
Spulletje weer rustig laten zakken, helpers weg: Et voila! 140 kg op z'n plaats. Wie niet sterk is krijgt vreemde ideeën;). Ik had de ruimte in het nieuwe onderstel ietsje groter gehouden, ongeveer 1cm rondom. Eerst had ik het idee om die ruimte op te vullen met vullatjes, maar terwijl ik bezig was de zaag exact op het onderstel te zetten, kreeg ik een creatief idee. In de voetplaten van de poten zit een gat, rond 14,5 mm. Ik had nog een stuk deuvelstok staan van rond 15 mm.....en ik heb een draaibankje:rolleyes:.....Als je die twee combineert.....
IMG_0085.jpg
Komt dit er uit;). Een op maat gedraaid beuken prop, die precies in die voetplaat past. Zo heb ik er 4 gemaakt. Door het gat, is een en ander vastgeschroefd aan het onderstel. Een flinke jongen die de zaag op het onderstel kan verschuiven.
IMG_0087.jpg
Zo dus. Dan ook de sluitregel geplaatst, die ik een paar berichten eerder aan jullie heb voorgesteld. Onderstel gedaan - check!
IMG_0086.jpg
Statieportret. Nu kan ik de telescopische tafelsteun maken voor het uitvoertafeltje. Die wordt straks aan de onderkant bevestigd op het onderstel.
IMG_0088.jpg
Uit twee reststukken (het hangt hier van resten aan elkaar:)) eiken, de twee onderdelen gemaakt. Deze liggen straks tegen elkaar - de een heeft een rug, de ander een gleuf war de rug in valt. Door de twee sleufgaten komt een sterbout die de boel bij elkaar houd en vastgezet kan worden. De verjongde uiteinden zijn scharnierpunten, een voor onder het blad, de ander bij de bevestiging op het onderstel.
IMG_0090.jpg
Ingeschoven - ongeveer 60 cm lang overall
IMG_0091.jpg
En uiuiuiuitgeschoven - ongeveer 110 cm lang.
Wordt wederom vervolgd....
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
to telescope or not to telescope...

Goed, het is zondag. De laatste update van dit weekeinde. Ik heb vandaag niet zoveel foto's gemaakt.
IMG_0092.jpg
Ziehier de twee eiken scharnierplaatjes die aan de onder - respectievelijk bovenkant het uitschuifsteuntje vasthouden. Uit een stukje eiken gemaakt. De sparing in het midden en de verjongingen aan de zijkanten in een keer uitgezaagd met de lintzaag, maar dat doe ik voortaan anders. Een plaatmateriaal is sterker voor dit soort dingen. Een scharnier bleek niet bruikbaar, omdat ik aan de bovenzijde moet kunnen schuiven. Om het uitvoertafeltje volledig in te kunnen klappen, moet het boven scharnierpunt ongeveer 20 cm kunnen verschuiven. Daar heb ik dus iets anders voor gemaakt, op basis van berken multiplex 12 mm.
IMG_0093.jpg
Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden....Hier is het geheel gemonteerd. Aan de onderzijde met een hierboven getoond eiken scharniertje op de los te halen regel in het onderstel, boven zie je het schuifscharnier. Ik heb het boven deel van de telescoop nog een heel stuk moeten verjongen, zodat deze tussen de wangen van het schuifschanier valt, als het tafeltje is ingeklapt. Anders bleef het uitvoertafeltje onder een hoek staan:rolleyes:....
IMG_0094.jpg
En hier ingeklapt. de foto vertekent een beetje: het tafeltje hangt net niet verticaal, maar voor mij prima zo.
Wat een zaligheid om nu de zaag zonder al te veel moeite in alle richtingen te kunnen bewegen en 'm zo neer te kunnen zetten dat dat het prettigste werkt. Zo wordt het werken met die machine (en de frees, niet te vergeten) een stuk leuker;).
Wordt vervolgd, dan is de stofafzuiging aan de beurt. Eerst maar weer eens voor de betalende baas werken deze week:p.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Dit weekend niet zoveel aan project 'zaagtafel' gedaan, maar wel een paar essentiële zaken kunnen voorbereiden.
Allereerst het lapje leer dat ik ga gebruiken voor de afdichting van de zaagbak op het werkblad, voorzien van de zelfklevende klittenband.
IMG_0098.jpg
Eerst de contactvlakken goed schoonmaken en ontvetten met spiritus. Dan de klittenband er op drukken. De klittenband is voorzien van een hotmelt lijmlaag. Die ligt nu uit te harden, want - volgens de instructie - belastbaar na 24 uur. Ik heb geen haast:eek:.
IMG_0099.jpg
Dit is de klittenband die ik hiervoor gebruik. De ene heeft de haakjes, de andere de lusjes.
IMG_0101.jpg
Kijk: de zaag is nu op z'n onderste stand. Tussen de bak waar de zaag in draait en het werkblad zit een gat van pakweg 8 cm en daardoor komt er nog wel wat zaagsel op de bodem (en daar voorbij).
100% dicht ga ik hem niet krijgen: aan de voor en achterzijde zitten de truneons (de scharnieren waarop de zaag kan kantelen naar 45 graden) in de weg. Maar een verbetering gaat het geven.
De contra klittenbandjes komen hier tegen de bovenrand van de zaagbak en onder het werkblad tegen een rug. In de loop van de week ga ik het 'slabbetje' er in hangen. Of het daadwerkelijk effect heeft en zo ja hoeveel gaan jullie horen.
Verder heb ik het spouwmes even aangepast. Met de originele vorm, wordt een kap over het zaagblad maken een creatieve uitdaging:rolleyes:.....
IMG_0102.jpg
In dat gaatje op het midden aan de bovenzijde zat ooit de bevestiging voor de originele kap. Die komt er straks los boven te hangen (nou ja...los), dus die lengte heb ik niet meer nodig. En ook het gaatje kan vervallen.
IMG_0103.jpg
Dus na een dieet van slijptol en vijl hebben we nu een atletisch gevormd spouwmes:p. Hij kon al gewoon blijven zitten bij zowel doorgaande als verdekte zaagsneden, maar doordat hij nu een stuk slanker is kan ik een kap maken waar hij zonder problemen in omhoog kan komen. Wordt wederom vervolgd.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
De afzuiging dus...

Weer wat vooruitgang in 'het project'.
De zelfklevende klittenband ook onder het werkblad aangebracht, laten uitharden. En zie: het lederen lapje hangt:).
IMG_0106.jpg
Dat grote gat is nu aardig dicht. Alleen aan de voor- en achterzijde is ie nog open. Maar zoals eerder aangegeven kan ik daar niet zoveel aan doen.
IMG_0107.jpg
En van bovenaf gezien. Als ik hem moet vervangen, moet ik er aan denken om hem iets breder te snijden: hij hangt nu strak op een deel van de klittenband. Het houd, dus voorlopig laat ik het zo.
En toen konden we met de stofafzuiging boven het zaagblad aan de gang.....
IMG_0109.jpg
Het originele ontwerp is gemaakt voor een zaag zonder spouwmes. Die heb ik er wel achter zitten en die moet dus onder de kap passen: dat maakt de kap al wat langer. De originele kap wordt opgebouwd uit 2 lagen berken multiplex van 12 mm. Dat vond ik wel wat smal. Ik bouw hem op uit twee lagen 18 mm berken multiplex. Dan wordt ie wat breder en - in mijn beleving - wat robuuster. Nou....daar gaan we dan...
IMG_0110.jpg
Hier de twee polycarbonaat zijschildjes uitgezaagd.
IMG_0111.jpg
En dan hier aan het passen met de houten middenstukken. Mja, dat begint er wel op te lijken.
IMG_0113.jpg
Dan de steun voor de arm waar de kap aan komt op de zijkant van de zaagtafel gemonteerd. Constructief gezien: samengesteld als een geknikt U-profiel. Ik wilde hem niet zwaar maar wel stijf hebben.
Justin stelt voor de arm en de steun een hardhout soort voor, maar dan wordt dat geheel best wel zwaar. Ook daar wijk ik dus van het origineel af.
IMG_0114.jpg
Voor de kijkers links:p...
IMG_0115.jpg
En voor de kijkers in de zaal. De langsgeleider wordt door deze steun wat in z'n vrijheid beperkt, maar ik heb nog altijd een zaagbreedte van 67 cm tussen langsgeleider en zaagblad. Op de 745 was dat 61 cm....Voor mij ruim voldoende.
IMG_0116.jpg
En hier dan wat losse onderdelen voor de arm zelf. Deze stel ik samen uit multiplex 12 mm, als een doos: licht en stijf.
Wordt vervolgd.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
We zijn er bijna....

Zo.Bijna klaar met de modificaties.
IMG_0140.jpg
Mooi rood is niet lelijk. En zo valt de kap wel lekker op, zeker als die boven een draaiende cirkelzaag zit. Doordat de kap langer is geworden, en dikker, is deze ook behoorlijk aan het gewicht. Tijdens een proefzaagje merkte ik al dat de kap daardoor een beetje een eigen leven kan gaan leiden, als je je hout er tegen aan zet bij het zaag begin. Ik moest dus wel wat gewicht kwijt uit die houten body.
IMG_0141.jpg
Liposuctie met een forstner boor:p. Hij is nu een stuk lichter qua gewicht. Samenbouwen dan maar.
IMG_0142.jpg
Beschermende folie van het polycarbonaat verwijderd en klaar om opgehangen te worden.
IMG_0143.jpg
Hang! Het zaagblad staat nu op z'n hoogste stand: dat is 8 cm zaaghoogte. Wat er op de foto niet zo heel goed uit komt, is de knop die nu voorop de zaagkap zit. Die heb ik uit een restje esdoorn gedraaid en in de kap vast gelijmd. Die knop is bedoeld om bij het zagen de kap even te kunnen liften aan de voorzijde om het te zagen hout onder de kap te krijgen, als de kap niet omhoog loopt. Bij de wat gladdere materialen werkt het prima, maar als het materiaal wat stroef is moet ik de kap even helpen.
IMG_0145.jpg
Een foto van de uiteindelijke gehele constructie. Ten opzichte van de poot, moest ik de arm een stuk naar achter brengen om de kap op de goede positie boven het zaagblad te krijgen. Justin D. kon met de arm gewoon recht oversteken en zijn arm was ook een heel stuk korter. Ik heb op alle hoeken zoveel mogelijk verstijvingen gezet, maar d'r zit nog best wel wat muziek in 't geheel als de kap wordt bewogen. Het open U-profiel dat ik als poot heb gebruikt tordeert best wel gemakkelijk (niet veel, maar toch). Ik denk dat ik daar toch een doos van ga maken. Ik moet nu alleen nog een passend stukje pvc pijp zien te vinden die ik kan vervormen tot rechthoekig voor de stofzuiger slang aansluiting op de kap. Ik heb even proefgedraaid met een oud stofzuiger hulpstuk op de kap: nagenoeg geen zaagsel meer boven- en onder het werkblad. De arm met de kap kan ik zo verwijderen: hij zit met twee slotbouten en sterknoppen vast, en hangt voor de stabiliteit op 2 deuvels die er naast geboord zitten.

Ik heb nu een zaag/freestfafel die ik heel gemakkelijk kan manoeuvreren, eventueel om z'n as kan draaien. Kan blokkeren op de wielen, een uitvoertafeltje heeft dat snel in en uit te klappen is en nu een effectieve stofafzuiging heeft, zowel onder als boven het blad. De arm met de afzuigkap en de langsgeleider van de zaag zijn snel te verwijderen, als ik de Incra LS positioner bij het frezen wil gebruiken.

Een van de volgende klussen wordt nu de 'grote' afzuiger voorzien van een fijnfilter ipv de jute zak en een cycloon met vat voor schakelen om naar een twee traps afzuiging te gaan.
We hoeven ons nog niet te vervelen:rolleyes:....
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Slik...het hele midden deel wegzagen????
Even alle gekheid op een stokje: dat was wel een van de ideeën die overwogen is. Maar ik had nog een beetje body nodig om de polycarbonaat zijkanten op vast te schroeven. Als je de wanddikte te dun maakt, zit je er met een schroefje zo naast....met alle gevolgen van dien. Ik heb die grote gaten precies tussen de kleine gaatjes van de andere schroefjes geplaatst met het gebeuren op de foto als resultaat. Dit was ook vrij eenvoudig te realiseren. Het hele midden er uit zagen had echt wel een oefening geworden.

En zoals RedWoodWorking zegt: 't ziet er wel knap uit zo.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Of even wat beter in de Meccano-doos zoeken. Een trekveer van de juiste lengte en spanning tussen de uiterste schroeven brengt verlichting :)

kap met veer.jpg
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
En over verlichting gesproken...
Voor het afkorten van lange stukken zet ik een streepje waar de zaagsnede moet komen.
Als het erg nauw steekt zet ik een lamp op de zaagtafel, niet helemaal ARBO denk ik :eek:.
In de kap opgenomen verlichting zou een stuk praktischer en veiliger zijn. Zie plaatje.

kap met veer en lamp.jpg
 
Laatst bewerkt:

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Kor, dank voor de input! De veer ( of veren) zal zeker de werking verbeteren. Ik zal eens zien of ik daar iets voor kan vinden.
lampje in de kap: wel een leuk idee, maar voor het afkorten van lange stukken, werk ik met de afkortzaag. En voor kortere stukken of plaatmaterialen werk ik met de geleiders. Die houd ik nog even in gedachten.
 

NexusNL

Actieve deelnemer
7 nov 2017
31
1
Omg Eindhoven
Indrukwekkend en mooi! Ik heb een 749 en erger me kapot aan de slechte stofafzuiging onder de zaag. Ik ben benieuwd of je klittenband werkt.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Het lijkt goed te werken. Ik gebruik de zaag nu met de afzuiging onder en boven (twee verschillende afzuigers....dat wel), heb bijna geen stof meer. Hij is niet 100% dicht aan de onderzijde: kon de bak waar de zaag in draait niet aan de voor- en achtetzijde afdichten, dus daar morst ie nog wat. Maar dat staat in geen verhouding tot wat het was. Dus ja, ik ben wel content:).
 
  • Leuk
Waarderingen: NexusNL

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.