Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 38
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016

Avonturieren met een Dewalt 746 tafelzaag.....

Het begon ooit met een Metabo 1256 Magnum tafelzaag. Daar zat een roltafel bij, met een flinke afkort geleider en een prima langsgeleider. Een heel fijne zaag om mee te werken, maar ik liep tegen de beperkingen aan. Met name de zaagdiepte was voor mij te weinig. Wel een gietijzeren werkblad, maar geheel niet standaard geleide sleuven - typisch Metabo. EB (ElektraBeckum) had daar ook last van....
    Die zaag heb ik een paar jaar geleden verkocht en toen kwam er een DeWalt 745....een hier op het forum heeeeeel bekende verschijning. Dat was een heel verschil met de 1256. Ten eerste het gewicht: de DeWalt pak je zo op, dat was met de Metabo wel even anders. Daar moest je goed voor gaan staan in verband met de rug, want die was een heel stuk zwaarder. Dan het geluid.....mijn God, alsof ik ineens een F16 in de werkplaats had staan. Ik moest rekening gaan houden met de tijden waarop ik zaagwerk wilde doen in verband met de buren.
    Ik heb daar op gegeven moment een meubel omheen gebouwd om meer werkvlak te hebben. Zo kon ik ook comfortabeler en veiliger werken. Nu werd het lage gewicht wel een nadeel. Het meubel waar de zaag in stond was ook niet al te zwaar. Alles moest goed op de remmen en soms - bij stevig schulpen - tegen een aanslag gezet, om de boel op z'n plaats te houden. Door het inbouwen in een zaagmeubel werd de vloerruimte die werd ingenomen door de zaag toch al weer aardig groot voor mijn kleine werkplaatsje. Langzaam aan groeide de wens om een wat stabielere zaag neer te kunnen zetten. Ik heb echt lang naar een Harvey zitten kijken en toen de Laguna Fusion bij Baptist in het programma kwam, nog niet zo lang geleden, heb ik ook daar serieus naar gekeken. Maar ja, het budget is beperkt en heeft z'n grenzen. Als je het uitgeeft aan het een, zal iets anders moeten wachten (of niet kunnen)....

En toen liep ik op MP tegen dit aan:
    dw746-dewalt-table-saw-woodworkers-parts-tools-for-sale.jpg
    De zaag op het plaatje heb ik van het internet afgehaald, want dit is exact de configuratie van de zaag die ik heb gekocht (de accessoires die er op de foto opliggen heb ik er dus niet bij): De zaagtafel zelf in de standaard configuratie, dus een max zaagbreedte van 730 mm. Naast het gietijzeren zaagafelblad, aan beide zijden een tafeluitbreiding van staalplaat (ca. 4 mm dik). Aan de achterzijde een uitvoertafel ca. 1m lang en 60 cm breed van DeWalt. En het verrijdbare onderstel waar de zaag op staat: drie wielen, waarvan er 1 met een voetpedaal omhoog/omlaag gezet kan worden. De kale zaag weegt een goede 130 kg. Dus lekker stabiel.

Ik heb er de eerste zaagsnedes al mee gemaakt: wat een genot! Het geluidsniveau ligt beduidend lager! De zaag starten zonder je gehoorbescherming op levert nu in ieder geval niet direct gehoorschade op. Een tweede voordeel: ik kan m'n grote afzuiger direct op de zaag aansluiten. Ik moet nog wel wat zaken aanpassen, maar kan nu al zeggen dat de afzuiging een heel stuk efficiënter is dan op de 745.

Vanwaar de titel "avonturieren met een...."? Ik ga de nodige zaken aan deze zaagtafel aanpassen en toevoegen en dat deel ik graag - inclusief leermomenten - ter lering ende vermaeck.
    Volgend jaar verder. Ik wens u allen een fantastisch begin van 2020!!
    " Een mens is slechts in staat om te leren door het maken van fouten. Ik maak er vele, ik leer dus een hoop.
    Er zijn mensen die nooit fouten maken.......die kunnen dus niets meer leren"

Wat een mooi ding, wat voor type is dat?

Succes nog.

Gr Danny

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016
    Ehhh....staat in de titel Danny. Type 746....
    " Een mens is slechts in staat om te leren door het maken van fouten. Ik maak er vele, ik leer dus een hoop.

Mijn nieuwe voornemen voor volgend jaar is beter lezen

Gr Danny

mooi zaag, veel plezier ermee en ben benieuwd naar je updates.

De circel(zaag) of life, omdat jij een nieuwe zaag wilde heb ik ook een nieuwe (jouw 745). Voor mij stabiel genoeg hoewel ik op termijn ook de wielen opklapbaar wil maken.

Ik lees graag mee met de updates van je zelfgemaakte uitbreidingen!

Ik hoop dat jij meer geluk hebt met deze zaag dan ik. De motor kon ik na een aantal maanden al opnieuw laten wikkelen..

Op zich verder een prima ding, maar juist het gewicht werd voor mij de spelbreker aangezien ik hem tussen verdiepingen wilde verplaatsen.
    Ben wel benieuwd naar je aanpassingen, krijg binnenkort ook de behoefte aan een wat kleinere stationaire zaagtafel.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016
    Dat weet je nooit van te voren Emilio. Ik heb hier ook een Festool Kapex 120 staan, weliswaar tweedehands, maar toch. Die is ondertussen ook al twee keer terug geweest naar Festool Nederland. De eerste keer omdat het anker vervangen moest worden, de tweede keer omdat dat niet goed aan de binnenkant was afgewerkt. Dat moest dus hersteld worden....
    Maar goed, daar gaat dit topic niet over. Dit verhaal gaat over de DeWalt 746. Nou niet direct een zaag die je effe oppakt hoor. Met mijn keuze voor deze zaag, heb ik ook bewust de mobiliteit vaarwel gezegd. Enfin, de aanpassingen in een willekeurige volgorde:

1) De stofafzuiging verder optimaliseren door onder de tafel de zaagkast wat beter af te dichten (de zaag draait nu een een open bak - grote opening aan de bovenzijde, ik zal er foto's van laten zien als ik er aan toe ben).
    2) Boven de tafel ook afzuiging realiseren direct op de zaag. Ik heb tekeningen binnengehaald van Justin Depew;
    3) Ik wil een freestafel integreren, maar de ruimte die de zaag nu inneemt mag niet groter worden.
    4) Daar gaat deze geleider op geïnstalleerd worden (toen ik toch bezig was om m'n spaarcentjes uit te geven heb ik ook maar aan deze wens toegegeven).....
    IMG_0415.jpg
    Hmmmm...foto op z'n kop, terwijl ik alle voorbereidende stapjes zoals altijd heb gedaan....vreemd. Maar u herkent de goederen waar ik het over heb wel denk ik zo. Dit is de 25" positioner met de wonderfence et al, want ik moet over een zaagtafelbreedte heen kunnen.
    5) Dan gaat er ook een ander verrijdbaar onderstel komen. Ik wil, gezien de beperkte ruimte in m'n werkplaats, de zaagtafel om z'n as kunnen draaien, of hem gemakkelijk in een hoek kunnen parkeren. Dat wordt dus iets met vier blokkeerbare zwenkwielen.
    6) en dan als (voorlopig) laatste mod een klein opklapbaar uitvoertafeltje. De uitvoer tafel die erbij zit is zoals eerder gezegd ongeveer 60 cm breed (62 om precies te zijn). Gemonteerd aan de zaagtafel is ie 100 cm lang en dat is me veel te groot voor "dagelijks" gebruik. Voor het werk dat ik het meeste doe, is een uitvoertafeltje met een lengte van pakweg 45 cm meer dan genoeg. Als ik echt lang spul moet zagen, koppel ik zo de originele uitvoertafel er weer aan.

De twee stalen tafel uitbreidingen die er bij zitten zijn 25 cm breed. Die ga ik eerst vervangen door bredere exemplaren. Breedte x diepte van de zaagtafel is 135 x 80 cm en ik heb eerder verteld dat ik de oppervlakte niet groter wil maken.
    De twee tafels die ik maak zijn elk 45 cm breed. Zo blijf ik aardig in de buurt van wat ik voor ogen heb. Totale maat wordt dan 148 x 80 cm.

Nu het materiaal......Ik ben nogal van het hergebruik indien mogelijk. Laat ik nu nog een aardig stukje materiaal hebben liggen....
    IMG_0615.jpg
    Ons oude aanrechtblad, totale lengte 240 cm....daar moet toch wel iets mee te doen zijn. Materiaal is multiplex met een gefotografeerde HPL top, totale dikte = 32 mm. Wordt vervolgd...
    Laatst gewijzigd door EdP; 02-01-20 om 11:07. Reden: afmetingen gecorrigeerd.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016

een paar losse investeringen voor a) de zaagkwaliteit en b) de veiligheid.....

Ik heb nog wat losse investeringen gedaan voor deze zaagtafel, die de kwaliteit en veiligheid ten goede komen.
    Het eerste wat ik voor deze zaag heb gedaan was investeren in een paar kwaliteits zaagbladen van Freud (nee, niet die rooie)"
    IMG_0031 (1).jpg
    deuze, en
    IMG_0032 (1).jpg
    deuze. De verpakking is het enige wat rood is. Een 24 tands zaagblad met spaanbegrenzer, geluidsarm, voor het massieve hout En een 60 tands zaagblad, ook geluidsarm, voor het zagen van de plaatmaterialen.
    Bij de zaag zat/zit een zaagblad van EcoTools in een nog prima staat. Die gebruik ik straks alleen voor constructiehout (vuren/douglas/steigerdelen/pallethout/etc.).
    Ik heb beide nieuwe zaagbladen al gebruikt. Mooi zaagbeeld. De zaagsnedes zijn zowel in hardhout als op het plaatmateriaal mooi glad. Geen zaagsporen te zien, dus schuurpapiertje er over en klaar.

Voor de veiligheid heb ik geïnvesteerd in een paar featherboards. Deze kan ik zowel op de zaagtafel als op de freestafel gebruiken.
    IMG_0035 (1).jpg
    Gekocht bij Gereedschappro.
    IMG_0036 (1).jpg
    Ja, ik had ze ook bij Alie of Banggood kunnen bestellen....ja, ik had ook zelf iets kunnen maken. Maar a) ik wilde niet een aantal weken wachten op de levering en b) de tijd die ik nu niet hoef te spenderen aan het maken van zulks kan ik besteden aan het verder modificeren van deze zaag (en m'n andere projecten). Buiten dat: dit spulletje is lekker robuust, netjes afgewerkt en compleet. En het functioneert! Met name handig bij het schulpen van smal werk.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016
    Verder bouwen dan maar. Het oude aanrechtblad ondertussen opgedeeld met de invalzaag.
    IMG_0616.jpg
    En even en-profile:
    IMG_0617 (1).jpg
    Daar kunnen we wel iets mee....
    Ik heb de LS Positioner bij Dieter Schmid gekocht. Daar ook meteen de Magnalock freesplaat mee laten komen. Daar een freesmal voor gemaakt. En toen was de dag weer ten einde....
    IMG_0001.jpg
    De volgende dag met goede moed en frisse zin verder....onderweg naar m'n eerste leermoment in dit projectje......
    IMG_0002 (1).jpg
    Het frezen ging prima.....echter....wel een enorme blunder begaan. De hoeken van de Magnalock plaat hebben een radius van ongeveer 20 mm. Die had ik ook netjes voorgeboord met een forstner boor van 40 mm. De freesmal was gebouwd met als uitgangspunt de kopieer-ring van 17 mm te gebruiken, met een frees van 12 mm.
    Dan moet je die kopieer-ring wel op je freesmachine zetten en wel die 12 mm frees er in steken.....en niet in plaats daarvan de frees met lager gebruiken die in de machine zat.
    Ik heb even flink stoom af moeten blazen.....de rechte freessleuven sloten niet netjes aan op de voorgeboorde rondingen - ze lagen te ver naar buiten. Enfin....wie z'n kop niet gebruikt heeft een hoop extra werk.
    IMG_0003.jpg
    Na het uitzagen van het middenstuk, de Magnalock plaat maar eens gepast. Op de hoeken nu dus duidelijk teveel ruimte en rondom op de rechte stukken een spleet aan alle zijden van 2 mm. Dat moet dus kleiner want de freesplaat moet goed opgesloten liggen.
    IMG_0007.jpg
    Dan maar creatief met kurk.
    Eerst al het freeswerk afgemaakt, dus ook de sleuf voor de miter/T-track ingefreesd. De herlijsten voorbereid die om deze werkbladen heen komen (ik had nog een partijtje meranti latten liggen). Hieruit heb ik op de lintzaag heel dunne latjes gezaagd en vulstukjes voor de hoeken. Op de foto hierboven staat alles in de lijmtangen.
    IMG_0008.jpg
    Detail van 1 van de hoeken.
    IMG_0009.jpg
    En dan is dit het voorlopig resultaat voor het freestafeltje. Woodpeckers railtje er in gemonteerd, herlijsten er om heen met verstekjes.....en daar kwam m'n tweede leermoment.
    Deze werkbladen komen op de herlijsten in het frame van de tafelzaag te hangen. Daar zijn bevestigingspunten voor voorzien aan de rechter lange zijde en de twee korte zijden. Toen ik die bij de eerste passing op de tafelzaag ging belasten, kwamen een paar van de herlijsten los. Okeeeehhhh het was zo'n dag....
    Spulletje losgehaald, lijmvlakken schoongemaakt en opnieuw gelijmd. Nu wel meteen door en door deuvels aangebracht. Die lijsten komen nooit meer los nu.
    Nadat de lijm was uitgehard, met een heel zuinig afgesteld blokschaafje alles wat aan de bovenzijde van het blad uitstak weggeschaafd en het blad waar nodig schoongemaakt. Wordt vervolgd.
    Laatst gewijzigd door EdP; 02-01-20 om 20:32. Reden: kleine aanvulling

Forum Rechten