Houtdraaibank (beginnend houtbewerker)

Kogelvisje

Nieuw lid
31 dec 2019
2
0
Goedendag, mijn naam is Tom en had eens een vraagje ivm houtdraaien.
Nu ik heb compleet geen ervaring hiermede maar vind enorm fascinerend, heb hier vele filmpjes van gezien en wil me hier wel met gaan bezighouden, het liefste zou ok vazen en schalen maken uit hout, maar natuurlijk moet ik eerst een houtdraaibank kopen natuurlijk

Dus mijn vraag is eigenlijk, welke draaibank zou hier goed voor zijn, heb wat info opgezocht en kan me vinden in bv de hbm 450 variabel of de hbm 1100, maar weet niet welke het beste zou zijn voor hetgeen ik voor. Ogen heb, alsook zou ik mss willen beginnen met pennen ofzo te draaien dus moet hier ook voor kunnen dienen

Groeten tom
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Welkom! Als je de zoekfunctie op de forum gebruikt kom je al aardig wat info tegen. Om mee te beginnen is de hbm geen slechte keuze. Voor het geld heb je een prima bankje. Bedenk wel dat er nog het een en ander bijkomt. Goede draaibeitels, je moet ze kunnen slijpen, een Chuck, etc

Maar het is zeker een leuke hobby. Eens gaan praten met een draaier uit de buurt (via radius) is ook zeker aan te bevelen.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Ik heb beide draaibanken van hbm gehad. Eerst de kleine 450 (wat een verademing was na de 2e hands ferm) en deze na 2 jaar vervangen voor de 1100 omdat ik wat groter wilde gaan draaien. Met de 1100 ben ik nooit echt vriendjes geworden en hij draaide veel minder soepel en stabiel als de 450 die ik helaas verkocht had. Na een aantal aanpassingen aan de 1100 (oa een andere motor en frequentie regelaar) besloten om zelf een draaibank te bouwen en die heb ik nu al een aantal jaren in gebruik tot volle tevredenheid. (het verslag van deze draaibank staat ergens op dit forum)

Edit, mijn huidige draaibank:

https://www.woodworking.nl/showthread.php?9616-Nieuwe-draaibank

Om een lang verhaal kort te maken, staat je niet blind op de marketing verhalen over de 1100 (draaibare kop, snelheids regeling met pookje, hoger center etc) dit is allemaal maar gedeeltelijk waar. hij is niet echt soepel en het bed wat te licht uitgevoerd waardoor deze gemakkelijk tordeert en snel gaat trillen/vibreren bij onbalans in je hout. De 450 is een soepele, stabiele bank waar je alleen een verloop adapter van 1”x8 naar M33 hoeft te kopen om gangbare chucks te kunnen monteren.

Wil je groter dan moet je toch een flink stuk dieper in de buidel tasten wil je dezelfde eigenschappen als de 450. Bv de stratos oid.

Groeten, patrick
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het voor jou goed is om contact op te nemen met Ronald Kanne https://dehoutdraaierij.nl/ om je te laten adviseren over een aan te schaffen houtdraaibank.
Daarnaast zou het volgen van een cursus ook en goed ding zijn.
Je zou b.v. via Radius https://www.houtdraaien.com/ een houtdraaier bij jou in de buurt kunnen zoeken om jou op weg te helpen bij het houtdraaien.
Je leert makkelijk een verkeerde methode aan die weer lastig af te leren is.
Succes met de aanschaf.

M.vr.gr. Jan
 

Kogelvisje

Nieuw lid
31 dec 2019
2
0
Dank jullie voor de wijze raad, ik ga inderdaad Eens kijken bij een ervaren houtdraaier en me informeren om een beginnende opleiding te volgen via de Vlaamse gilde voor houtdraaiers, dank jullie alleszins 😉
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.