Start van borden volgens Mike Mahoney.

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hallo allemaal.

Dit filmpje is 4 weken geleden gepubliceerd

maar ik heb deze anderhalf jaar geleden al gezien en ben sinds dien op zoek geweest naar de geschikte boom /hout.
Mijn geduld is beloond en ben afgelopen vrijdag een stam met een diameter van 75cm in kwartierse planken gaan zagen. (helaas geen foto's)

Eenmaal thuis, gestart met het voordraai proces.

IMG_20191228_113043.jpg

IMG_20191228_113542.jpg

IMG_20191228_113950.jpg

IMG_20191228_120522.jpg

IMG_20191228_120603.jpg

IMG_20191231_113534.jpg

IMG_20191231_115103.jpg

Als alles goed gaat zal ik over een jaar de eindresultaten laten zien.

Rest mij nog iedereen een prettige jaarwisseling toe te wensen
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Peter,

mooie borden! en het lijkt best een dun vlak waarop je ze laat steunen bij het drive center. Ben nog benieuwd waarom een jaar? en hoe pak je ze dan weer vast? want er zit nog geen borst of holte aan..

Mooie bank die Harvey?

grtz Hans
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hoi Hans,

De boom waar ik het hout uit heb gezaagd is pas een week om, dus is het hout nog vers /nat en heeft dit dus nog een jaar nodig om goed te drogen.
Omdat het hier om kwartiers hout gaat zullen de borden ovaal worden tijdens het drogen en nagenoeg niet krom trekken waardoor ik na het drogen de borden gewoon weer op dezelfde manier kan opspannen. Wel eerst met het tegencenter totdat de borden perfect rond en in balans zijn... dan kan ik in de onderkant een kamertje maken om vervolgens met een chuck het bord vast te pakken en het compleet klaar te draaien (zoals op het filmpje)

Hieronder 2 borden van Beuk. wel iets kleiner maar op de zelfde manier gemaakt.

IMG_20191104_141800.jpg
 
Laatst bewerkt:

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Mooie bank die Harvey ?

Ja, ik ben er zeer tevreden over. Maar als ik de volle prijs had moeten betalen had ik hem niet gekocht.
Ik heb 'm 1/3 goedkoper gekregen omdat VDH toentertijd een grote partij van deze machines had gekocht met een gunstige dollarkoers.
Naderhand bleek dat bijna alle machines van die partij fout gesneden schroefdraad op de hoofdas hadden waardoor er geen enkele chuck op paste.
het moest 1 1/4" x 8 gangen zijn (UN-draad). de spoed was goed maar de flankdiameter was niet juist. Toen heb ik met een marker, flankenmicrometer en een vijltje en héél veel geduld de schroefdraad naar de juiste standaard gebracht en ging de chuck er perfect op.

Dit model draaibank heb ik vaker op YouTube zien passeren onder verschillende namen..... Grizzly, Holzprofi.
Alles het zelfde behalve de merknaam... dus.:p

Grote pluspunten:
- centerhoogte van 31cm
- wegdraaibaar tegencenter
- 3Pk motor met frequentie regelaar.

Verder is er hier op het forum de opmerking geplaatst dat de V-riem aan de dunne kant is, en daar had ik ook zo mijn twijfels over maar na 5 jaar ziet deze er nog prima uit.
Ik draai natuurlijk niet elke dag maar dit riempje heeft toch al de nodige kilometers gemaakt met regelmatig een hoge belasting.

Nogmaals, voor mij een prima draaibank.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Mooi project ben benieuwd. Die manier van opspannen ziet er wel makkelijk uit ga ik de volgende keer ook maar eens proberen ipv aan beide kanten een kamer voor de klauwplaat.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Bij het heropspannen na drogen - waarom geen gebruik gemaakt van een lijmchuck ('sticky chuck, lijmplaat) ipv een recess met inwendig klemmen? Ik vind zo'n recess in dergelijk dun materiaal altijd maar marginaal vwb sterkte...
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Bij het heropspannen na drogen - waarom geen gebruik gemaakt van een lijmchuck ('sticky chuck, lijmplaat) ipv een recess met inwendig klemmen? Ik vind zo'n recess in dergelijk dun materiaal altijd maar marginaal vwb sterkte...

Beste Henk,

Misschien heb je daar een goed punt. Het enige nadeel is dat je het bord naderhand weer moet omdraaien om de onderkant netjes te maken.
Maar aangezien ik geen productie draaier ben is deze extra handeling te verwaarlozen.

Bedankt voor de tip.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.