Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 10 van de 10

Brand in de Festool CTL 26

Spijker gezaagd Festool longlife zak en filter in de brand,de zak zat wel flink vol verder is de stofzuiger onbeschadigd.
    Baal wel maar het had ook nog wel vervelender afkunnen lopen.

Groet,
    Peter.

DSC00564.jpgDSC00566.jpg

Pfoe... Je hebt het gemerkt omdat er rook uit de stofzuiger kwam of? Akelig!

komt vaker voor als je door metaal gaat trek je zaag vonken

Na een paar dagen nog steeds de lucht van brand in de werkkamer,toen de stofzuiger nagekeken,mijn geluk is denk ik wel geweest dat de longlife flink vol zat.
    Het rook wat ik zag kwam van het hout af,had meteen de stofzuiger na moeten kijken maar daar kwam geen rook uit.
    Laatst gewijzigd door peter vh; 31-12-19 om 17:12.

Als je vonken maakt die in de afzuiging terecht komen, is waakzaamheid geboden (of alle hens aan dek). De krachtige luchtstroom in combinatie met licht brandbaar materiaal maken dat een vonk van een spijker brand kan veroorzaken.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Had hier gelukkig geen ervaring mee,dit is een goede les voor mij.

Leerzame berichtje... dank

In de werkplaats van mijn vader heb ik ooit brand veroorzaakt met een haakse slijper. De vonken waren terecht gekomen in een dot fijn staalwol dat was beginnen te smeulen. Het vuur heeft zich gelukkig niet doorgezet en ik heb het pas achteraf gezien, lang nadat het gebeurd was. Maar ook voor het zelfde was er brand ontstaan.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Zaag soms werkbladen van Inca majors naar bladverbreders,dit is keihard aluminium vonkt soms ook,dus dat doe ik ook niet meer met een aangesloten en draaiende stofzuiger.

Heb dagenlang slijpsel van schaatsenslijpmachine afgezogen met de CT 26 en een vonkenvanger. Heb ook wel eens een spijker tussen het blad gehad maar hieraan nooit gedacht. Aan de ene kant heb je geluk gehad dat alleen je zak eraan is gegaan en niet de gehele stofzuiger. Zal wel gestoken hebben.

Forum Rechten