Wenselijk vermogen voor een gemiddelde draaibank

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Ik ga afscheid nemen van mijn Creusen HDB1000 en oriënteren op een nieuwe draaibank. Mijn huidige draaibank heeft een 0,37kW motor (is dat 0,5 PK?). Niet erg krachtig en ik zet m dus ook geregeld stil als ik net ff te veel wil afnemen of een onregelmatig gevormde stronk in de bank heb.

Nu is mijn oog gevallen op twee verschillende draaibanken van Record Power: de DML 320 (3/4 PK) en de Coronet Herald 1420DC (1PK). Hebben deze banken voldoende vermogen om een serieus blok hout te draaien? Met "serieus" bedoel ik: een stronk of stam met een diameter van zo'n 30-35 cm? Of moet ik voor die afmetingen een stap hoger?

Deze banken staan voor meerdere redenen op mijn shortlist:
- aantrekkelijk formaat
- variabel toerental
- draaibare kop (de coronet)
- behoorlijk wat positief gestemde filmpjes op YT*
- passen in mijn budget
- bed is uitbreidbaar waardoor langere objecten mogelijk zijn (mijn huidige bank kan een meter aan en dat bevalt me wel)

*) Ik heb al tig filmpjes met deze banken op YT gekeken; veel positief commentaar. Maar ik kan moeilijk beoordelen hoe zeer die gesponsord zijn en of die commentaren dus gewenst gedrag of eerlijke reacties zijn.

Ik zie op dit forum ook vaak andere adviezen langskomen. Maar dat zijn vaak banken die óf een stuk duurder zijn (Stratos/Twister/Midi-2-pro) of de uitbreidingsmogelijkheden missen (Midi 2).

Wie kan nog wat pros of cons toevoegen aan mijn afwegingen?

Groet,
Arjaan
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Volgens mij ben je al een eind op weg met je afwegingen... Ik heb soortgelijke zoektocht gehad. En twijfelde uiteindelijk tussen de coronet en de midi (2). Het feit dat die laatste een echte frequentie regelaar heeft en toch wat degelijker oogt (kijk maar naar de tailstock) heeft mijn keuze daar op bepaald. Een draaibare kop mis ik niet echt omdat bankje compact genoeg is om er goed bij te kunnen. En als je echt groter werk wil maken/ buiten het bed draaien, dan ga je toch naar een zwaardere draaibank toe. De Midi is volgens mij ook wat compacter (de motor steekt niet uit zoals bij de coronet)
Bovendien zijn die in prijs redelijk gelijk toch? De DML320 is gewoon andere (goedkopere) klasse machine.
 

ronnyeelen

Actieve deelnemer
23 aug 2017
61
9
Als je het hebt over stronk of stam van 30 tot 35 cm doorsnee, dan moet je een stap hoger. Een schaal van die afmetingen zal geen probleem zijn, maar als je dan ook nog in de lengte dikker gaat dan een schaal, dan krijg je teveel gewicht voor een dergelijke draaibank. En ook nog eens uit balans.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hoi Arjaan,

De eerste en misschien wel allerbelangrijkste afweging is welk soort werk je wil gaan maken. Je geeft aan dat je stammen van 30+cm wil gaan bewerken.
Zoals ronny al aangeeft zul je hiervoor iets dieper in de buidel moeten tasten.
Verder komen er ook nog de kosten vanhet hout om de hoek kijken als je vooral groot werk wil maken. Als je het hout zelf wil zagen vanuit een boom komen hier ook weer kosten bij voor een kettingzaag bijvoorbeeld en dan moet je ook nog plek en geduld hebben voor dit hout te laten drogen.

Denk hier maar eens over na..... met een Fiat Panda kun je misschien 170Km/uur rijden maar met een Mercedes kun je dit veel langer en soepeler doen.
Das wort zum sontag ;)
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
@Avos: duidelijke afweging. Ik vind de Midi een interessant bank, maar ben bank dat ik wat lengte ga missen. Alleen de Midi 2 Pro heeft een bedverlenging als optie, maar daarmee kom ik wel boven budget. Ik moet dus keuzes gaan maken.

@Ronny: Daar was ik al bang voor. Korte stukken (tbv schaal) moet dus wel lukken met deze categorie draaibanken, maar de lengte moet niet te gek worden ivm gewicht en balans. Dat heb ik al proefondervindelijk mogen vaststellen op mijn huidige draaibank. Die stuitert door de werkplaats als het maar ff wat zwaarder wordt en niet volledig in balans is.

@Peter: Ik zaag inderdaad uit eigen stammen. Kettingzaag, ruimte en geduld zijn al aanwezig ;). De Fiat Panda en Mercedes vergelijking is mij duidelijk. Ik zoek momenteel meer in de middenklasse.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik heb de Midi met een bedverlenging, dus niet de pro.
Daar heb ik een centerhoogte van 17,5 cm
Ik heb de machine zwaar werk laten doen, al ongeveer 10 jaar lang en hij doet het nog uitstekend.
Ik ben nu trouwens schalen aan het draaien en die staan ook op het forum.
Zoek maar eens op mijn berichten.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Wat maak je zoal dat je de bedverlenging nodig hebt? Op de meeste draaibanken krijg je inderdaad geen tafelpoot gedraaid, dan zit je al bij de grote, en dus ook dure modellen.
Kan je de Creussen niet behouden voor die keren dat je de huidige lengte nodig hebt, en een korte, maar voldoende zware bank aanschaffen voor schalen?
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Wat maak je zoal dat je de bedverlenging nodig hebt? Op de meeste draaibanken krijg je inderdaad geen tafelpoot gedraaid, dan zit je al bij de grote, en dus ook dure modellen.
Kan je de Creussen niet behouden voor die keren dat je de huidige lengte nodig hebt, en een korte, maar voldoende zware bank aanschaffen voor schalen?

Denk inderdaad dat dit een goede optie is. Zo vaak zal ik waarschijnlijk geen tafelpoten draaien ;). Maar van 100 naar 40cm tussen de centers voelt als een flinke stap achteruit. Maar als werkelijk alles een flinke stap vóóruit is, dan overleef ik dat wel.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Goedkope draaibanken hebben over het algemeen veel ruimte tussen de centers. Maar meestal kan je daar niet veel mee omdat ze veel te slap gebouwd zijn. Bij de kwaliteitsbanken moet je of voor een bedverlenging, of voor voldoende budget gaan als je tafelpoten wil draaien.
 

Ronny63

Actieve deelnemer
24 aug 2014
690
28
Vlaams Brabant (be)
Ik ben begonnen met een HBM1100 (1pk motor, dacht ik, minimum draaisnelheid 500rpm), bij wat grotere (30 cm hout uit balans) stukken trilde deze hevig en wandelde door de werkplaats (aan een aantal cm per minuut). Omdat ik nog grotere stukken wilde draaien heb ik mij na 2 jaar een Stratos XL aangeschaft, hier kan ik traag beginnen draaien bij stukken in onbalans, deze bank is nog geen mm van plaats veranderd.
Een frequentieregelaar is dus heel belangrijk bij stukken in onbalans, zodat je traag kan beginnen.
Ronny
 

jellevK

Actieve deelnemer
26 feb 2018
62
1
Veenendaal
Ook ik zat te kijken naar een coronet uiteindelijk ben ik toch gegaan voor een stratos fu 180 vanwege het gewicht en de frequentieregelaar nadat ik bij de houtdraaierij ben wezen kijken en Ronald me goed advies heeft gegeven. Dus een aanrader om daar gewoon eerst is langs te gaan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.