soldeerbout met raadselachtig snoertje er aan

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Houtvrienden, ik hoop dat hier iemand is die mij even verder kan helpen. Ik doe eerst deze poging zonder foto's. Ik heb me een soldeerboutje aangeschaft dat speciaal geschikt is voor fijner soldeerwerk. Blijkt wel een merkloos dingetje te zijn, helaas. Maar nu het volgende. Uit het uiteinde van het handvat komt niet alleen een twee-aderig snoer voor de stroomvoorziening, maar ook een kabeltje van ongeveer 1 meter waar vervolgens een krokodil-klemmetje aan zit. Waar mag dat voor wezen? Op internet vind ik, dat zo'n klemmetje bij sommige tere toepassingen gebruikt wordt ter koeling, maar waarom dan dat kabeltje? Is dat alleen tegen het verliezen, of heeft het nog iets te maken met aarding of zo? Het zit vastgesoldeerd aan het metalen deel van de bout. Iemand die hier een helder licht over kan laten schijnen? Alvast mijn vriendelijke dank.
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
ok, dankjewel Sang! En - om mijn begrip hiervan te verbeteren: kun je misschien voorbeelden noemen van componenten die beschadigd kunnen raken door statische schokken?
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Yep en meestal klem je de krokodillenklem aan de ground/nul/min van de printplaat.

Maar het is wel iets wat je alleen bij goedkope boutjes ziet, ook even voorzichtigheid geboden...
In USA kan je een stekker maar op 1 manier in het stopcontact steken, de nul zou je als aarde kunnen gebruiken.
Echter in europa heb je dan 50% kans dat je spanning op dat krokodilletje zet.

Dit omdat je aangaf dat de stekker aan de bout niet geaard is.

Ow en over het gebruik om te koelen, dat kan ook. Als je een metalen klem vlak voor een gevoelige component zet, zal de hitte eerst in het klemmetje gaan zitten, hoe groter de klem, hoe meer hitte het kan opzuigen.

Maar daarvoor hoeft het niet aan je soldeerbout vast te zitten, elke klem werkt.
En alleen bij grote componenten uiteraard die pootjes hebben
 
Laatst bewerkt:

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Ok mannen, bedankt voor jullie reactie. Ik gebruik het boutje voor het solderen van ledstrips, daar lijkt het klemmetje dus niet zo nodig voor.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.