Snelkoppeling compressor

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Hallo, ik heb een vraagje welke snelkoppeling is de meest gebruikte op luchtgereedschap de Orion of de Euro.
Een kennis van mij heeft een garagebedrijf die zegt Orion en op het Internet lees je weer Euro.
Als je bij Ecotools naar de teckers kijkt dan is het Euro, maar wat is nu wijsheid, ik wil namelijk overstappen naar een van de twee
gebruik nu nl een kleine aansluiting naam is mij niet bekend.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Daar liep ik ook steeds tegenaan, en vaak staat het bij gereedschap niet eens vermeld!

Maar ga maar uit van Euro. Orion is van vroeger, maar kom je bij oudere machines natuurlijk nog wel veel tegen.
En een setje eurokoppelingen op de plank kan ook geen kwaad, je kan altijd de orion eruit draaien en vervangen
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Daar liep ik ook steeds tegenaan, en vaak staat het bij gereedschap niet eens vermeld!

Maar ga maar uit van Euro. Orion is van vroeger, maar kom je bij oudere machines natuurlijk nog wel veel tegen.
En een setje eurokoppelingen op de plank kan ook geen kwaad, je kan altijd de orion eruit draaien en vervangen
Dus als ik recent een compressor (AirPress) heb gekocht, dan zijn het euro aansluitingen die erop zitten?
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Als het niet past kun je altijd de aansluiting op het betreffende gereedschap vervangen toch? ik heb besloten alle aansluitingen in de wp hetzelfde te maken. overal dezelfde snelkoppelingen. Werkt heerlijk, maar moet dus wel bij elk stuk gereedschap een correcte nippel kopen. Want ook binnen euro en Orion heb je ongeveer 20 verschillende koppelingen... sommige kunnen wel samen sommige niet. Als het ingewikkelde onderdelen zijn bestel ik meestal bij fhtp lucht. niet de goedkoopste, maar ze hebben wel echt alles in 1 webshop.

succes!
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Bij tackers zitten vaak de twee meestgebruikte koppelstukken, dus Euro en Orion. (Of ik moet bij drie aankopen geluk gehad hebben en dat gebeurt anders niet standaard). Iets om bij stil te staand: de gebruikelijke koppelingen (die je naar voren drukt tijdens het naar achteren trekken, zo ongeveer) zijn een crime voor mensen met gewrichtsproblemen (zoals ik dus). Maar er zijn daarvoor een soort halfautomatische koppelingen ‚ die dan wel weer erg aan de prijs zijn.

(Ik heb 'mijn' probleem opgelost met een verdeelstation, zodat ik vier slangen/gereedschappen tegelijk in gebruik kan hebben, zonder te hoeven af– en aankoppelen...)
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Ik heb recent de snelkoppeling op mijn compressor vervangen door een halfautomatische, waarschijnlijk het type dat Bert bedoelt.
Van het merk Prevost.
Deze haalt eerst de druk van de slang af en ontkoppelt daarna pas. De slang kan er dus ook niet met een knal/vaart uitschieten. Je hoeft alleen maar op de groene knop te drukken en hij komt los.
De groene zijn Euro en de gele Orion.

Prevost-VE-Snelkoppeling-Groen.jpg
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Je hebt ook universele aansluitingen waar zowel Euro als Orion in past. Bv Ecotools heeft, maar als je zoek op universele luchtkoppeling dan vind je meer aanbieders.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Je hebt ook universele aansluitingen waar zowel Euro als Orion in past. Bv Ecotools heeft, maar als je zoek op universele luchtkoppeling dan vind je meer aanbieders.

Klopt, maar volgens onze plaatselijke compressor leverancier lekken die koppelingen allemaal.
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Ik heb recent de snelkoppeling op mijn compressor vervangen door een halfautomatische, waarschijnlijk het type dat Bert bedoelt.
Van het merk Prevost.
Deze haalt eerst de druk van de slang af en ontkoppelt daarna pas. De slang kan er dus ook niet met een knal/vaart uitschieten. Je hoeft alleen maar op de groene knop te drukken en hij komt los.
De groene zijn Euro en de gele Orion.

Bekijk bijlage 92878

Eric, ik gebruik de koppeling die Rob laat zien ook. Prijzig, maar erg fijne koppeling. Hij laat inderdaad eerst de lucht af en voorkomt met deze tweetraps ontgrendeling dat de slang met een rotgang van je gereedschap afklapt. Fijne veiligheid. De koppeling is professioneel en mag ruw mee omgegaan worden. Aanrader.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Klopt, maar volgens onze plaatselijke compressor leverancier lekken die koppelingen allemaal.

Ik heb er 1 op mijn Powerplus verlengslang zitten en die lekt niet. Dat is gelijk het enige goede aan die slang, want verder is die veel te stug.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Hallo allen, ik heb het voorlopig zo gedaan een stukslang met met daaraan een inlaat van het oude systeem en een uitlaat naar Euro of Orion voordat ik alles om gaat zetten naar Euro of Orion.
IMG_2932.JPG
Iedereen bedankt voor de suggesties en raadgevingen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.